• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40173
+
-

هشدار روحانی به اروپا

اگر توانایی ایران در مبارزه با مواد‌مخدر ضربه ببیند، تحریم‌کنندگان از آوار مواد‌مخدر، بمب و تروریسم به سلامت خارج نخواهند شد

دیپلماسی
هشدار روحانی به اروپا

 حسن روحـــانی، رئیس‌جمهور صبح دیروز در کنفرانس روسای مجالس 6کشور در تهران هشدار داد اگر توانایی‌های ایران در مبارزه با مواد‌مخدر و تروریسم ضربه ببیند، تحریم‌کنندگان ایران و کشورهایی که با این تحریم‌ها همراهی می‌کنند نخواهند توانست از آوار مواد‌مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوند. رئیس‌جمهور به این کشورها گفته است با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود؛ آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیندازند. این تهدید و هشدار روحانی مشابه تهدیدی است که تیرماه امسال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد‌مخدر طرح کرده بود. او درباره آثار تحریم‌ها بر روند مبارزه با مواد‌مخدر گفته بود: «افرادی که ادعا می‌کنند می‌خواهند با مواد‌مخدر مبارزه کنند در زمان تحریم به ما حتی سگ‌های موادیاب و تجهیزات ایکس‌ری ندادند، آنها به بهانه تحریم هیچ کمک مالی نیز به ایران نکردند. به‌عنوان یک هشدار می‌گویم اگر جمهوری اسلامی به‌عنوان کشوری معتقد به آموزه‌های دینی با این مسائل برخورد نمی‌کرد و وزیر کشور ۲۴ساعت چشمانش را روی هم می‌گذاشت بیش از 5هزار تن ماده مخدر از مرزهای ایران به سمت غرب حرکت می‌کرد.» به‌گفته وزیر کشور ایران بیش از 3800 شهید در راه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر داده است.

تذکر روحانی به تحریم‌کنندگان و اشاره او به نقشه جغرافیایی ایران احتمالا معطوف به همجواری ایران با افغانستان است؛ جایی که بیشترین حجم مواد‌مخدر به مقصد کشورهای اروپایی بار زده می‌شود. در همان تیرماه مجید کریمی، معاون عملیات و اطلاعات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در یک برنامه رادیویی گفته بود: کشور ایران نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای انتقال مواد‌مخدر از افغانستان به کشور‌های غربی است. او با بیان اینکه ایران قربانی مسیر ترانزیت مواد‌مخدر است، عنوان کرد: کشور‌های اروپایی و آمریکایی مهم‌ترین مصرف‌کنندگان موادی هستند که در افغانستان تولید می‌شود.

این دومین تهدید حسن روحانی رئیس‌جمهور در یک هفته اخیر برای کشورهایی است که به‌دنبال تحریم و ضربه اقتصادی به ایران هستند. روحانی هفته قبل در جریان سفر به زادگاه خودش استان سمنان با اشاره به تحریم نفتی ایران گفته بود اگر آمریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران با حکم رسالت خود سدی بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهای سنگینی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه 800میلیون دلار برای مبارزه با مواد‌مخدر صرف می‌کنیم، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ما همچنین در راه مبارزه با تروریسم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه‌ کرده‌ایم و صدها نفر از نیروهای ما در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثبات خود که برای آنها تامین کرده‌ایم بپردازند، اما بدانند با تحریم ایران توانایی‌های ما برای مبارزه با مواد‌مخدر و تروریسم آسیب می‌بیند.

رئیس‌جمهور در جمع روسای مجالس افغانستان، چین، پاکستان، روسیه و ترکیه به تشریح ضرورت‌های ایجاد یک منطقه قدرتمند پرداخت و با ذکر 8راهکار در این‌باره گفت: ایجاد امنیت شبکه‌ای با همه همسایگان خود را در دستور کار قرار دهیم و حس احترام به حاکمیت ملی آنها را به نمایش بگذاریم، چندجانبه‌گرایی را در دیپلماسی و قراردادهای تجاری تعقیب کنیم، مشارکت جدی در فرایندهای صلح‌سازی در منطقه را داشته باشیم و در عین تقویت همه‌جانبه قدرت دفاعی، نظامی‌گری در سطح منطقه‌ای را تقلیل دهیم، بر تبادلات مردمی، علمی و فرهنگی و گردشگری منطقه‌ای، فارغ از تعلقات قومی و مذهبی بیفزاییم، زیرساخت لازم را برای ترانزیت و انتقال انرژی و اطلاعات با همه همسایگان خود و سایر کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی، فراهم کنیم، از تجارت کالا و خدمات به‌خصوص کالاها و خدمات فرهنگی میان همسایگان حمایت کنیم، به توازن قوای پایدار با همسایگان مبتنی بر خویشتنداری استراتژیک و عدم‌رقابت مخرب دست یابیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد که تهران برای مشارکت در ساخت این منطقه قوی‌تر آماده است؛ منطقه‌ای که نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در پیشگاه ورود به دنیای پساآمریکایی است؛ دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در همپیمانی با هم، آرزوهای مشترک‌شان را پی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه «آمریکا کشوری مداخله‌جو است که نمی‌تواند هیچ کشوری را در حوزه‌های ذکر شده یاری کند.» گفت: از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند انتظار نداریم به پل‌ها احترام بگذارد؛ از کسی که تمدن‌ها را تحقیر می‌کند نمی‌توان خواست نگه‌دارنده تمدن‌های مشترک باشد. و ما هرجا آمریکا در انهدام جوامع سهم دارد اجازه نخواهیم داد از هزینه و مسئولیت ویرانی‌ها بگریزد.

رئیس‌جمهور افزود: امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد و شامل امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و روانی جامعه می‌شود.

شورای امنیت وظایفش را انجام نمی‌دهد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی در این اجلاس با تأکید بر اینکه شورای امنیت وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد، گفت که رفتار ترامپ نظامات حقوق بشر را له کرده و باعث شده که کشورها از مدیریتی که از آن به‌عنوان مدیریت جهانی نام می‌برند، ناامید شوند. لاریجانی گفت: کشورهایی مثل آمریکا در منطقه عامل گسترش تروریسم شده و مدعی مبارزه با آن هستند اما در واقع از تروریسم به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه رفتارهای آمریکا باعث شده کشورهای منطقه نظام‌های جدیدی را در عرصه همکاری‌ها دنبال کنند، اظهار داشت: نشست آستانه که با همکاری ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه برگزار شد، نشست‌ موفقی بود که کشورهای منطقه می‌توانند برای توسعه اقتصادی و مسائل دیگر آن را مدنظر قرار داده و بر آن تمرکز کنند.

استانبول میزبان کنفرانس بعدی روسای مجالس 6کشور

روسای مجالس ۶کشور در پایان دومین کنفرانس مقابله با تروریسم در تهران اقدامات تروریستی در کشورهای عضو ازجمله حادثه تروریستی اخیر در چابهار را محکوم و اعلام کردند در خشکاندن ریشه تروریسم و محکومیت حمایت از تروریسم مصمم هستند. به گزارش ایسنا، در بخشی از بیانیه پایانی این نشست که در 29بند صادر شد، آمده است: ما روسای مجالس اقدامات تروریستی در کشورهای عضو افغانستان، چین، پاکستان، فدراسیون روسیه، ترکیه و ایران، ازجمله حادثه تروریستی اخیر در چابهار مورخ ۷دسامبر۲۰۱۷ را با شدیدترین لحن محکوم کردیم و به همین علت، در خشکاندن ریشه تروریسم و محکومیت حمایت از تروریسم و نیز حمایت از تلاش‌ها در این راستا مصمم هستیم. براساس توافق روسای مجالس 6کشور کنفرانس آتی در شهر استانبول جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۹‌میلادی برگزار  می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید