خودروهایی که نفس کردستان را تنگ کردهاند
یک شهروند: در استان مراکز معاینه فنی درجهیک خودروهای دوگانهسوز وجود ندارد
روحالله زرین| سنندج- خبرنگار:
درکردستان با بیش از 5/1میلیون نفر جمعیت به ازای هر ۱۰نفر یک خودرو وجود دارد که طبق آمار غیررسمی نیمی از خودروهای موجود در استان به صورت غیرمجاز دوگانهسوزند. این مساله علاوه بر آلودگیهای زیستمحیطی، خطرات مختلفی مانند انفجار را به همراه دارد. این در حالی است که تنها چند مرکز تست هیدرواستاتیک خودرو در استان وجود دارد و به دلیل نبود مراکز معاینه فنی درجهیک خودرو شاهد تخلفات مختلفی در این زمینه هستیم. همین مساله به فعالیت خودروهای با طول عمر بیش از چند دهه منجر شده است.
تخلف در برخی مراکز
یکی از شهروندان قروهای میگوید: یک خودرو پیکان دارم که حدود ۱۰سال است آن را به صورت دستساز به مخزن گاز CNG تجهیز کردهام. در این مدت ۳ بار تاییدیه مراکز معاینه فنی را نیز دریافت کردم.
«محمد اصغری» ادامه میدهد: طبق مصوبه ادارهکل استاندارد هزینه دریافت معاینه فنی خودرو ۵۰هزار تومان است. این در حالی است که برخی مراکز بدون ارزیابی وضعیت خودرو با دریافت مبالغ اندک معاینه فنی میگیرند. این مساله موجب خطر انفجار و دهها نقص دیگر در خودرو میشود. وی میافزاید: چندین کارگاه نصب مخزن انواع گاز خودرو در قروه هست که به صورت تجربی فعالیت دارند. نیروهای خدماتی آن هیچگونه دانش، مهارت و توان علمی ندارند. برخی اوقات شاهد نشتی گاز از مخازن هستیم که بوی نامطبوعی همدارد.
نبود مراکز معاینه فنی
یکی از شهروندان سنندجی نیز در این زمینه میگوید: بسیاری از خودروهای این شهر دوگانهسوزند. با وجود این، مراکز خدماتی چندانی در این شهر وجود ندارد. «فواد حکیمزاده» ادامه میدهد: در استان مراکز معاینه فنی درجهیک خودروهای دوگانهسوز وجود ندارد. صاحبان اینگونه خودروها برای دریافت تاییدیه به استانهای همدان، کرمانشاه و... میروند.
وی میافزاید: تست هیدرواستاتیک خودرو تنها مربوط به بررسی وضعیت مخزن گاز خودرو است، در حالی که بسیاری از خودروها به دلیل نقص فنی آلودگی صوتی و زیستمحیطی هم دارند.
وی تصریح میکند: ضرورت دارد بر فعالیت خودروهای مسافربری این شهر بیشتر نظارت شود، چراکه بیشتر خودروهای سواری بیش از ۲۵ سال عمر دارند.
مشکلات فنی
کارشناس کنترل فنی یکی از مراکز معاینه فنی خودرو در بیجار میگوید: به دلیل کاهش هزینه سوخت، مخزن گاز به صورت خودسرانه و غیرقانونی روی خودرو نصب میشود.
«مجتبی کمایی» ادامه میدهد: در این گونه خودروها اگر به جای بنزین گاز مصرف شود، موجب کاهش عمر برخی قطعات موتور خودرو میشود. علاوه بر این، موجب تولید گازهای سمی میشود و هوا را آلوده میکند.
وی تصریح میکند: بسیاری از خودروهای دوگانهسوز که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند از 2 نوع گاز CNG و LPG استفاده میکنند؛ LPG گاز مایع خانگی است که اگر نشت کند مرگ سرنشین را به همراه دارد. نوع CNGآن نیز در صورت کوچکترین ایراد فنی در سوخترسانی خودرو موجب انفجار میشود.
آلودگیهای زیستمحیطی
یککارشناس محیطزیست نیز میگوید: خودروهای فرسوده و فعالیت آنها در شهرهای کردستان موجب آلودگی زیستمحیطیشده است. «فریبا مرتضوی» ادامه میدهد: کاهش تعداد پرندگان مهاجر، از بین رفتن آبزیان، وجود بیماریهای تنفسی و آسم در کودکان و میانسالان تنها بخش کوچکی از پیامدهای آلودگی ناشی از تردد خودروهای بدون معاینه فنی در استان است.
وی میافزاید: تنها قانون منعکننده خودروهای بدون معاینه فنی جریمه ۵۰هزار تومانی است.
مرتضوی ادامه میدهد: اینکه نظارت زیستمحیطی بر مراکز معاینه فنی خودرو بیشتر شود یک امر ضروری است، چراکه تخلفات متعددی به دلیل نبود تجهیزات مناسب در این زمینه صورت میگیرد. نمونه آن تردد خودروهای دودزا در سطح شهرهای استان است.
فعالیت مراکز غیرمجاز
رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستمهای مدیریت کیفیت اداره کل استاندارد کردستان میگوید: ۱۸ مرکز تست هیدرواستاتیک خودرو در استان وجود دارد که ۲ مرکز آن در حال تجهیز، ۶ واحد در سنندج و ۱۰ مرکز دیگر در استان
پراکندهاند. «محمد سعید زاهدی» ادامه میدهد: این مرکز بر آزمایشگاههای تست هیدرواستاتیک استان نظارت دارد. همچنین خودروهایی که تستهای مثبت استاندارد ۶۷۹۲ را دریافت کنند، گواهی معرفی به مراکز معاینه فنی را دریافت میکنند. وی میافزاید: خودروهای صفر کیلومتر تا
۳ سال معاف از تست معاینه فنی هستند. اما سایر خودروهای دوگانهسوز هر ۳ سال یکبار موظفند تست هیدرواستاتیک را انجام دهند.
زاهدی تصریح میکند: تست هیدرواستاتیک شامل تحت فشار قرار دادن مخزن گاز CNGبا فشار آب، بررسی زنگزدگی، ترکخوردگی و طول عمر است. تاکنون مورد انفجار خودرو بر اثر مخزن گاز خودرو گزارش نشده است.
جلوگیری از نصب مخازن گاز روی خودرو
رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستمهای مدیریت کیفیت اداره کل استاندارد کردستان میگوید: هیچ مرکز دارای مجوز قانونی نصب مخزن سوخت CNG خودرو در استان وجود ندارد. با وجود این، شاهد فعالیت مراکز غیرمجاز در این زمینه هستیم این مراکز فعالیت غیراستاندارد و غیرقانونی انجام میدهند.
« محمد سعید زاهدی» توصیه میکند که از نصب مخازن گاز روی خودرو جلوگیری شود، چراکه تولیدکنندگان خودرو بر اساس ساختار موتور خودرو، توان، میزان بازدهی قطعات و شرایط محیط زیست، خودروهای دوگانهسوز تولید میکنند. درنتیجه نصب مخزن جانبی به صورت مجزا خطر انفجار را به همراه دارد. وی میافزاید: پس از دریافت تایید تست هیدرواستاتیک، خودروها به مراکز معاینه فنی معرفی میشوند. این مراکز تحت نظر دفتر فنی استانداری قرار دارند.