• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40131
+
-

درد مشترک اهالی سهرابیه

ساکنان سهرابیه از سردرگم بودن این محله بین 2 شهرداری منطقه ۴ و ۱۲ کرج می‌گویند

محله
درد مشترک اهالی سهرابیه

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:

سیل مهاجرت در 2 دهه اخیر، مشکلات فراوانی برای کرج به‌وجود آورده که یکی از آنها افزایش حومه‌های فقیرنشین است.  «سهرابیه» که در غرب کرج و در کنار جاده قزلحصار قرار دارد یکی از همین مناطق است. این محله در گذشته مرکز زراعت و کشاورزی بوده اما مهاجرت بی‌رویه باعث شکل‌گیری یک محله با کمترین امکانات شده است. 

 مدیریت شهری این منطقه که در حصار مشکلات و محرومیت‌ها قرار دارد بین 2 شهرداری منطقه ۴ و ۱۲ تقسیم می‌شود و شاید این موضوع باعث شده که دو شهرداری در رسیدگی به این محله سردرگم شوند. هرچند خانه‌های این منطقه نیز به طور غیرمجاز ساخته شده‌اند و اولین چیزی که در لحظه ورود به چشم می‌خورد خانه‌های بی‌نظم و بدشکلی هستند که در کوچه‌های باریک ساخته شده است. نبود امکانات و خدمات شهری درد مشترک مردم منطقه است.


معضل اصلی  

برای شروع صحبت سراغ یکی از مغازه‌داران می‌رویم که کنار جاده قزلحصار سوپرمارکت دارد تا درباره مشکلاتی که اهالی دارند پرس‌وجو کنیم. 
«رضا محجوب» با بیان این‌که خودش ساکن اینجا نیست، اما چند سال است که در سهرابیه مغازه دارد، به همشهری می‌گوید: اولین مشکل سهرابیه فاضلاب است، فاضلاب بخش زیادی از کرج و حصارک به اینجا سرازیر می‌شود. 

وی به گل‌ولای جلو مغازه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات نبود آسفالت است. مغازه‌های ما کنار جاده قزلحصار قرار دارند و اهالی مجبورند هر روز از میان گل و لای رد شوند.
محجوب اضافه می‌کند: مشکل بعدی وجود سگ‌های ولگرد است که باعث ترس و وحشت زنان و کودکان می‌شود.


بوی آزاردهنده فاضلاب

دیگر شهروند ساکن در سهرابیه با اشاره به مشکلاتی که فاضلاب به وجود آورده است، می‌گوید: مکان زندگی ما کنار نهر سیاه‌جوب است. بوی تعفن و لجنی که از فاضلاب به مشام اهالی این محدوده می‌رسد واقعا آزاردهنده است.
 «راحله صمدخواه» ادامه می‌دهد: البته در یکی دو سال کمی به این محله رسیدگی شد و پارک ساخته شده است. 


کمبود مدرسه و امکانات ورزشی

یکی دیگر از شهروندان با بیان این‌که کمبود مدرسه از دیگر مشکلات سهرابیه است، می‌گوید: در این منطقه فقط مدرسه ابتدایی و راهنمایی وجود دارد و فرزندان ما برای ادامه تحصیل باید به مناطق دیگر بروند که آن مدارس هم به راحتی دانش‌آموزان را ثبت نام نمی‌کنند و خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند باید بارها رفت‌وآمد کنند تا شاید مدرسه‌ای بچه‌ها را ثبت‌نام کند. این مسئله هم هزینه‌بر است و هم رفت‌وآمد فرزندان ما را با مشکل مواجه می‌کند. 

«زهرا اطلسی» می‌افزاید: در این منطقه سالن ورزشی هم وجود ندارد. ساخت یک باشگاه کوچک در سهرابیه جزو آرزوهای دست‌نیافتنی کودکان و نوجوانان شده است.


سهرابیه سردرگم بین 2 منطقه شهرداری

یکی از اهالی با اشاره به قسمتی از خیابان که نشست کرده و آب جمع شده است، می‌گوید: زیر اینجا کانال است اما چون درست زیر‌سازی نشده چند بار نشست کرده و هر بار خودمان خاک ریختیم تا بالا بیاید.

«احد زارع» به کنده‌کاری‌های بلوار پیام سهرابیه نیز اشاره و اضافه می‌کند: از سوی اداره مخابرات این خیابان کنده و رها شده است. چند بار هم اداره آب و فاضلاب این کار را کرده است و خود اهالی بتون ریخته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: هیچ‌گاه به آسفالت این منطقه رسیدگی نشده است و حتی شهرداری گفته اگر آسفالت کنیم، اهالی باید هزینه بتون را پرداخت کنند.

زارع اضافه می‌کند: یکی از عمده مشکلات سهرابیه این است که بین چند منطقه شهرداری سرگردان است و اگر دنبال کاری برویم، هر کدام آن را بر گردن دیگری می‌اندازند.


ساخت پارک

مدیر روابط‌ عمومی منطقه 12 شهرداری کرج درباره مشکلات سهرابیه می‌گوید: این محله در طول 20 سال کم‌کم و به صورت غیرمجاز و بدون هیچ اصولی ساخته شده، با این وجود شهرداری برای ارائه امکانات به مردم منطقه تمام تلاش خود را کرده است؛ البته بخشی از محله سهرابیه مربوط به شهرداری منطقه 4 است.

«محمد ولی‌لو» ادامه می‌دهد: آسفالت کنار جاده قزلحصار مربوط به شهرداری نیست و چون کنار جاده اصلی است، راه و شهرسازی و راهداری باید مشکل آن را حل کنند؛ البته صحبت‌هایی شده است تا به شهرداری منطقه واگذار شود.  وی اضافه می‌کند: امسال هزینه زیادی برای آسفالت شده است. زیرسازی آسفالت به مساحت 85 هزار متر‌مربع، تناژ آسفالت 20 هزار مترمربع، لوله‌گذاری و جدول‌گذاری از جمله این اقدامات است.  ولی‌لو می‌گوید: در بعضی کوچه‌ها خانه‌ها به قدری پایین ساخته شده بودند که برای آسفالت با مشکل مواجه بودیم.
 وی به ساخت پارک در محله سهرابیه  اشاره می‌کند و می‌افزاید: ساخت این پارک به مساحت 5 هزار متر‌مربع یکی از مطالبات و نیازهای مردم بود که موفق شدیم با توسعه خدمات‌رسانی به مردم و افزایش سرانه‌های فضاهای سبز آن را به مرحله ساخت و بهره‌برداری برسانیم.


لوله‌گذاری کانال سیاه‌جوی

ولی‌لو از لوله‌گذاری کانال سیاه جوی در این منطقه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند:  کانال سیاه‌جوی واقع در محدوده بلوار جلال مقامی تا بعد از یگان هوایی و خروجی محدوده منطقه 12 لوله‌گذاری شده است. با بهره‌برداری از این طرح که با همکاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج انجام شد، مردم این منطقه دیگر با معضل بوی بد فاضلاب مواجه نخواهند شد.


فعالیت دفتر تسهیل‌گری خدمات بافت فرسوده

«محمد ولی‌لو» مدیر روابط عمومی منطقه 12 شهرداری کرج درباره بهسازی بافت فرسوده محله سهرابیه می‌گوید: دفتر تسهیل‌گری خدمات بافت فرسوده این منطقه در محلات آق‌تپه و سهرابیه مشغول فعالیت است. از جمله تسهیلاتی که این دفتر به شهروندان ساکن در مناطق فرسوده می‌دهد، بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده است. 
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، 20 میلیون تومان به عنوان تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت پرداخت می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :