• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40106
+
-

رونمایی از بودجه98 با وعده شفافیت و هدفمندی

فهرست دستگاه‌های معاف از مالیات در بودجه 98 افشا می‌شود

مدیران سازمان برنامه و بودجه  در یک نشست ویژه خبری ویژگی‌های بودجه سال آینده را اعلام کردند و وعده شفاف‌تر و هدفمند‌تر شدن سند دخل و خرج سال آینده دولت را ارائه دادند اما در عین حال هیچ آماری از ارقام بخش‌های مختلف منابع و مصارف بودجه منتشر نکردند. به گزارش همشهری، روز پنجشنبه صبح محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه امسال تمامی دستگاه‌های معاف از مالیات معرفی شده‌اند گفت: گزارشی تهیه شده که نشان می‌دهد سال آینده ۱۴۲هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه پیش‌بینی شده که غیر از یارانه غیرمستقیم است. به گفته او این میزان یارانه غیر از یارانه تبصره۱۴ بودجه و هدفمندی یارانه‌هاست. او اعلام کرد: رقم واقعی یارانه غیرمستقیم نیز در روزهای آینده احصا و اعلام می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این پرسش که چرا دولت برای حذف افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی نیستند، وارد عمل نمی‌شود، گفت: در سال98 پیش‌بینی شد که ما منابعی را که باید بین خانوارها توزیع کنیم به استان‌ها تخصیص بدهیم. استان‌ها با توجه به اینکه از طریق استاندار، فرماندار، بخشدار و دهیار خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندی شناسایی می‌کنند می‌توانند حذف و صرفه‌جویی در این بخش داشته باشند.  سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم بودجه‌ریزی برای سال آینده را باتوجه به تحریم‌های آمریکا و نوسان بازار پول و ارز، سخت و پیچیده توصیف و تاکید کرد در بودجه سال98 بالغ بر 7هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر مطلق، 35هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح سلامت و 8هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

مسکن، معلمان و آب شرب

پورمحمدی برنامه دولت برای حمایت از تولید و اشتغال را یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه خواند و گفت: در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری، نوسازی و بازسازی 300هزار واحد مسکونی در سال آینده پیش‌بینی شده و 2هزار میلیارد تومان هم برای اجرای برنامه رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شده است. معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد 20درصدی اعتبارات برای آب شرب سالم و رشد 100درصدی برای خرید تضمینی آب گفت: در بودجه سال آینده رشد بودجه محیط‌زیست 18درصد پیش‌بینی شده که شب گذشته با نظر آقای نوبخت به 35درصد افزایش یافت.

کاهش 910هزار بشکه‌ای صادرات نفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فروش نفت در سال۹۷ به‌میزان ۲میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در یک روز بود که سال آینده این میزان را در حد ۱.۵میلیون بشکه در روز محدود کردیم تا قدرت در مقابل تحریم‌ها افزایش یابد و حتی این میزان نیز کاهش یابد. نوبخت کاهش روزانه 910هزار بشکه صادرات و به‌دنبال آن درآمدهای ارزی دولت را قابل مدیریت کردن اعلام کرد و افزود: تحریم در بخش هزینه‌ها و مصارف در 2حوزه تفکیک شد و آثار آن را دیدیم و تلاش کردیم هزینه سایر، رشد صفر داشته باشد و بیشترین رشد با توجه به منابع برای حقوق و دستمزد باشد که ۲۰درصد تعیین شد و با توجه به آثار تحریم در مصارف، توان ما همان ۲۰درصد بود.

او به سیاست دولت در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی اشاره و تأکید کرد: برای بنگاه‌ها نیز مابه‌التفاوت سود تسهیلات به میزان ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را درنظر گرفته‌ایم و با این بودجه در شرایط تنگ و محدود مالی با سرافرازی از این تنگه نیز عبور خواهیم کرد. به گفته نوبخت سهم منابع نفتی از نظر بودجه عمومی دولت ۲۷درصد است و اگر کسری ایجاد شود دولت آن را مدیریت خواهد کرد.

   ارقام اولیه از بودجه 98

کل منابع و مصارف دولت: 433هزار میلیارد تومان
درصد افزایش نسبت به امسال: 12درصد
اعتبارات عمرانی دولت: 65هزار میلیارد تومان
درصد افزایش نسبت به امسال: 5درصد
بودجه یارانه‌های نقدی: 42هزار و 500میلیارد تومان
سهم هر نفر از یارانه نقدی: 45هزار و 500تومان
بودجه مقابله با فقر مطلق: 7هزار میلیارد تومان
بودجه طرح سلامت: 35هزار میلیارد تومان
اعتبار ویژه برای عدالت منطقه‌ای: 15هزار میلیارد تومان
اعتبار خرید تضمینی گندم: 8هزار میلیارد تومان

این خبر را به اشتراک بگذارید