• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40091
+
-

نقشه استانی فقر

38درصد از خانوارها در سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند؛ نرخ فقر در این استان 20برابر نرخ فقر در چهارمحال و بختیاری است

گزارش
نقشه استانی فقر

مرکز پژوهش‌های مجلس با پایش خانوارهای دو دهک پایین جامعه، خط فقر مطلق را به‌صورت کارشناسی و علمی در استان‌های مختلف استخراج کرده که براساس آن استان سیستان و بلوچستان بیشترین خانوار زیر خط فقر و استان چهارمحال و بختیاری کمترین خانوار زیر خط فقر را داراست.

به گزارش همشهری، فقر مطلق را می‌توان شاخص ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف کرد که دسترسی نداشتن به حداقل‌های معیشت و نیازهای اساسی در جامعه را بررسی می‌کند اما در مطالعات جاری، این شاخص برای همه استان‌ها به یک صورت مدنظر قرار نگرفته بلکه با لحاظ‌کردن تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی کشور، تلاش شده در هر شهر یا روستا، چینش سبد مصرفی و محاسبه هزینه آن با واقعیت‌های اقلیمی آن منطقه مطابقت داده شود. مرکز پژوهش‌ها در بررسی‌های خود، یک سبد خوراکی به‌عنوان مرجع انتخاب کرده که تأمین‌کننده 2100کیلوکالری است و هزینه دستیابی به این سبد برای فقرا را براساس داده‌های موجود و البته متناسب برای اقلیم هر منطقه استخراج کرده و سپس با افزودن دیگر هزینه‌های خانوار به آن رقم فقر مطلق را تخمین‌زده است.

این محاسبات نشان می‌دهد ترکیب فقر در استان‌های 31گانه کشور به‌شدت با یکدیگر اختلاف دارد به‌گونه‌ای که اختلاف میان درصد خانوارهای فقیر در دو استانی که بیشترین و کمترین فقیر را در خود جای داده‌اند، تا 20برابر می‌رسد. براساس این گزارش، استان سیستان و بلوچستان در سال 95بیشترین درصد خانوارهای فقیر در کشور را داشته است به‌گونه‌ای که در مناطق شهری این استان 42.2درصد خانوارها و در مناطق روستایی 34.4درصد از خانوارها زیر خط مطلق فقر بوده‌اند.

در این استان به‌طور متوسط 38.3درصد از کل خانوارها زیر خط فقر زندگی می‌کنند. همچنین در استان‌های کرمان، گلستان، قم و هرمزگان نیز 20تا 30درصد خانوارها زیر خط فقر هستند. در مقابل اما در استان چهارمحال و بختیاری کمترین تعداد خانوار زیر خط فقر قرار می‌گیرند که قدرت تأمین حداقل‌های مورد نیاز خود را ندارند. در این استان 1.5درصد خانوارهای شهری و 2.5درصد خانوارهای روستایی زیر خط فقر هستند و به‌طور میانگین 1.87درصد از کل خانوارها در این استان زیر خط فقر به‌سر می‌برند. همچنین استان‌های مازندران و کهگیلویه و بویراحمد نیز شرایط مساعدی دارند و درصد توزیع فقر در آنها کمتر از 3درصد است. براساس این گزارش، درصد توزیع فقر در استان تهران به 12.2درصد می‌رسد که البته این عدد برای شهرهای استان 12.5و برای روستاها 14.3درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید