• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40042
+
-

جای خالی ایده‌پردازی در حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه: کاربردی‌سازی ظرفیت‌ها و ایده‌های علوم انسانی در نشست مشترک مدیران ارشد حوزه‌های علمیه سراسر کشور با مدیران پارک علم و فناوری استان مورد بررسی قرار گرفت

حوزه علمیه
جای خالی ایده‌پردازی در حوزه

روح‌الله یارمحمدی|  قم- خبرنگار:

بدون شک، حوزه علمیه مخزن و ذخیره تمام‌‌نشدنی اندیشه و ایده‌های مبتنی بر ارزش‌های متعالی است. اندیشه‌هایی که بیشتر در ویترین کتابخانه‌ها و حتی در انبار ذهن و کلام نخبگان حوزه مانده و خاک می‌خورد. چه مبارک خواهد بود که این اندیشه‌های برگرفته از منبع قرآن و عترت راهی برای جاری شدن در بطن جامعه پیدا می‌کرد.  موضوعی که در نشست مشترک مدیران ارشد حوزه‌های علمیه سراسر کشور با پارک علم و فناوری استان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. 


ضرورت ایده‌پردازی 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که کاربردی‌سازی ظرفیت‌ها و ایده‌های علوم انسانی و اسلامی امری ضروری است، اظهار کرد: تا زمانی که ایده‌های مختلف و متنوع علوم انسانی کاربردی نشود نمی‌توان به توسعه ظرفیت‌های حوزه علمیه دست یافت. آیت‌الله «علیرضا اعرافی» با اعلام این‌که درختواره‌های زیرشاخه علوم حوزوی در حال شکل‌گیری و تکامل است، تأکید کرد: دستیابی به روش و نگاه فناورانه برای تقویت و توسعه ساختارهای درختواره‌های علمی حوزه ضرورت دارد. 

وی توجه و تبیین فقه فناوری را مورد تأکید قرار داد و افزود: این وظیفه حوزه است که در زمینه حدود و مرز اجتهاد در فقه فناوری برنامه‌‌ریزی و فعالیت کند. معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه نیز با بیان این‌که حوزه با ایده‌پردازی و تراوش اندیشه‌ها زنده مانده است، گفت: ایده‌پردازی در حوزه یک امر ضروری است.  حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسن میرمعزی» با تأکید بر این‌که حوزه علمیه مملو از انواع ایده‌های خوب است، گفت: مشکل اصلی حوزه کم‌توجهی و کوتاهی در حق ایده‌پردازی است. 


تشکیل گروه‌های استارت‌آپی قرآنی

دبیر انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه‌های علمیه نیز در این نشست با اشاره به این‌که حوزه علمیه درصدد راه‌اندازی مرکز رشد ایده‌های حوزوی است، اظهار کرد: برگزاری رویدادهای کارآفرینی می‌تواند به مدیریت و شناسایی ایده‌های متنوع و متعدد طلاب حوزه کمک کند.  حجت‌الاسلام «عبدالرسول هاجری» با تأکید بر این‌که رویدادهای کارآفرینی حوزه باید در زمینه علوم اسلامی و قرآنی باشد، بیان کرد: تشکیل یک گروه استارت‌آپی قرآنی و اسلامی باید در دستور کار حوزه علمیه قرار  گیرد. 

مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه سخنران دیگر این نشست بود. حجت‌الاسلام «محمود ملک‌دار» با تأکید بر این‌که باید میان پارک و حوزه علمیه همکاری متقابل شکل گیرد، گفت: برای این‌که بتوانیم مؤلفه‌های فناوری و کارآفرینی را وارد ادبیات حوزه علمیه کنیم نیاز به تشکیل کمیته مشترک حوزه و پارک علم و فناوری داریم. 

وی با تأکید بر این‌که ترویج کارآفرینی و فناوری میان نخبگان و طلاب ممتاز حوزه ضروری به نظر می‌رسد، افزود: راه‌اندازی مرکز رشد ایده‌های حوزوی می‌تواند نخبگان و فرهیختگان حوزوی را به یک هدف و مقصد واحد برای توسعه علم و فناوری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی سوق دهد. 


ظرفیت برجسته قم برای ایجاد فناوری نرم

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با ابراز خرسندی به ایجاد علاقه‌مندی و دغدغه توسعه فناوری و کاربردی‌سازی علوم دینی در میان بزرگان حوزه علمیه گفت: بدون شک این رویکرد، می‌تواند به نفوذ ذخایر ارزشمند حوزوی در بطن جامعه کمک کرده و در رشد و توسعه اقتصاد دانش‌محور در جامعه حوزوی مؤثر واقع شود. 

 «سیدحسین اخوان‌علوی» با بیان این‌که انتظار اصلی مسئولان کشور، توسعه و کاربردی شدن علوم انسانی در قم است، اظهار کرد: مدیران آموزش عالی کشور می‌خواهند قم با توجه به ظرفیت‌های مهم علوم اسلامی و وجود پشتوانه حوزه علمیه قطب بزرگ فناوری نرم و صنایع فرهنگی خلاق باشد. 

وی با اشاره به این‌که قم ام‌القرای جهان اسلام محسوب می‌شود، گفت: وجود با برکت بیش از 90 هزار طلبه و بیش از 400 موسسه فرهنگی و قرآنی در استان قم نشان‌دهنده ظرفیت بی‌نظیر شهر مقدس قم برای ایجاد یک مرکزیت مهم فناوری‌های نرم مبتنی بر ارزش‌هاست. 

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان این‌که شاخصه اصلی این پارک برخورداری از مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم تعداد ۳۱ واحد فناور مستقر در مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی را به ۴۰ واحد برسانیم می‌توانیم صاحب 2 مرکز رشد مستقل علوم انسانی و مرکز رشد علوم اسلامی  شویم. عضو هیأت علمی پردیس فارابی دنشگاه تهران افزود: مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی پارک قم دارای ۳۱ واحد فناور است که صاحبان ایده و مدیریت بیش از نیمی از آن‌ها را طلاب حوزه علمیه برعهده دارند. 


تقدیر از رویکرد فناورمحور مدیریت کلان حوزه

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم با استقبال از رویکرد مدیریت جدید حوزه علمیه به مباحث کارآفرینی و نوآوری در حوزه گفت: این رویکرد می‌تواند نقطه اتکا و زمینه رشد حوزه علمیه شود. 
 «حمیدرضا شوشتری‌پور» با ابراز خرسندی از این مطلب که شاخصه مهم پارک، مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی است، افزود: حداقل ۵۰ درصد ایده‌های نوآورانه این مرکز از سمت طلاب حوزه علمیه طراحی و مدیریت می‌شود. 
وی از اعلام آمادگی پارک برای برگزاری همایش ترویج فرهنگ کارآفرینی در حوزه خبر داد و گفت: برگزاری رویداد شتاب علوم و معارف اسلامی با این‌که تجربه نخست برگزاری و همکاری مشترک حوزه و پارک بود دستاوردهای خوبی در پی داشت. 

شوشتری‌پور با بیان این‌که بیش از ۱۵۰۰ نیروی شاغل در واحدهای فناور پارک مشغول به کار هستند، اظهار کرد: یکی از کارکردهای کلیدی پارک قم در وزارت علوم دبیری کمیته توسعه و کاربرد فناوری در علوم انسانی و هنر است. 
مدیر مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی با تأکید بر این‌که بستر رشد و توسعه مراکز پژوهشی و علمی حوزه با رویکردهای فناورانه تأمین می‌شود، بیان کرد: در صورت ایجاد شرایط مناسب، پارک هر گونه همکاری و همراهی برای راه‌اندازی و ایجاد مرکز رشد حوزه‌های علمیه را انجام خواهد داد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید