• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39943
+
-

عشق در نقش و نگار

عشق در نقش و نگار



تصویر مقابل، نقاشی دختری 5ساله به نام آوا شفیعی است که مریم قربانعلی‌نژاد-روانشناس- آن را تفسیر کرده است. شما هم می‌توانید نقاشی فرزندتان را برای تفسیر به شماره 09050632960 ارسال کنید. در شرح نقاشی بنویسید که فرزندتان دختر است یا پسر، چه چیزی را کشیده و چند سال دارد. البته باز هم تأکید می‌کنیم که یک نقاشی ملاک ارزیابی شخصیت کودک نیست و بهتر است چندنقاشی مورد بررسی قرار گیرد.

کودکانی که با دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند جلوی در خانه، پیاده‌رو می‌کشند. هر چه جزئیات معمولی بیشتری به خانه اضافه شود نشانه دیدگاه مثبت به خانواده است.
در نقاشی باران کشیده شده است. باران و برف وقتی به‌صورت ملایم و قشنگ دیده شود مشکلی نیست اما اگر کل صفحه را در بربگیرد نشانه اضطراب است. اما در این نقاشی دو طرف نقاشی باران و برف هست که نشانه حس لطیف و زیبابینش است.
تفسیر نقاشی کودکان با بزرگ‌ترشدن آنها آسان‌تر می‌شود. در نقاشی کودکان 3مرحله وجود دارد؛ خط‌خطی، نمایه‌های ابتدایی و بعد تبدیل می‌شود به نقاشی کامل. کودک داستان نقاشی را تعریف می‌کند و خیلی روزنه‌ها باز می‌شود. ناگفته نماند که گاهی نقاشی‌ها فقط نقاشی هستند برای سرگرمی با کاغذ و مدادرنگی اما گاهی به‌معنای آن است که ما لایه‌های عمیق‌تری از احساسات و تفکر آنها را می‌توانیم شناسایی کنیم. در نقاشی باید از بچه سؤال شود که این افراد در نقاشی که هستند و چه می‌کنند و از نقاشی توضیح بخواهیم.

خیلی بهتر است در نقاشی کودک برای تفسیر عقلانی و بهتر، کودک پیش ما باشد تا درباره نقاشی سؤال کنیم. جنسیت و اولویت رنگ‌ها در تفسیر مهم است. رنگ‌های تیره‌تر را بچه‌های پرتوقع به‌کار می‌برند و همیشه نشانه افسردگی نیست. دخترها رنگ‌های گرم را ترجیح می‌دهند و پسرها رنگ‌های سرد را و این همیشه دلیل بر افسردگی نیست. رنگ قرمز نشانه هیجان و سبز نشانه خلاقیت است.

وقتی کودک خانه‌ای را می‌کشد نشانه دیدگاهش نسبت به زندگی در خانه‌شان است. کودکی که تجربه ناخوشایندی با خانواده داشته باشد خانه را به شکل زندان می‌کشد. وقتی بزرگ‌تر می‌شود جزئیات بیشتری به خانه اضافه می‌کند. تعداد پنجره زیاد به معنی نیاز به ارتباط با افراد یا نیاز به دیده شدن دارد.

از چپ نقاشی وقتی شروع کند به گذشته برمی‌گردد و سمت راست نیاز و ارتباطات اجتماعی را نشان می‌دهد. در نقاشی اندازه‌ها مهم است. کوچک‌ترها اهمیت کمتری دارند. در این نقاشی مربی مهد چون برای کودک جاذبه دارد، درست سمت راست و بزرگ‌تر از بقیه کشیده و بعد مربیان دیگر را که کمتر با آنها برخورد دارد کوچک‌تر کشیده است. اما حس مهربانی را با کشیدن قلب و گل در دستشان نشان داده است.

تناسب در استفاده از کاغذ معمولا نشان از آرامش کودک دارد.

نکته
برای تفسیر دقیق نقاشی بهتر است چند نقاشی کودک در شرایط مختلف بررسی و با او درباره انگیزه‌اش از کشیدن آن صحبت شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید