• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39850
+
-

نجواهای ضداسرائیلی در کنگره

ایلهان عمر و رشیده طالب نخستین نمایندگان زن مسلمان کنگره، از جنبش تحریم رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند


جواد نصرتی/ خبرنگار
 رشیده طالب نماینده منتخب کنگره آمریکا در حمایت از جنبش تحریم اسرائیل به ایلهان عمر دیگر نماینده مسلمان کنگره پیوسته و در اقدامی ساختارشکن، می‌خواهد به جای سفر سنتی به اسرائیل، گروهی از همکاران خود را به کرانه باختری ببرد.

طالب که اصالتی فلسطینی دارد، در کنار عمر که همراه با خانواده‌اش از سومالی به آمریکا آمده است، نخستین زنان مسلمانی هستند که به کنگره راه پیدا کرده‌اند. رشیده طالب در گفت‌وگو با اینترسپت ضمن اعلام حمایت خود از جنبش تحریم اسرائیل، از برنامه‌ریزی سفر به فلسطین خبر داده است. به‌صورت سنتی، نمایندگان تازه در کنگره آمریکا، در سفری با حمایت لابی با نفوذ اسرائیل در آمریکا (کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی، ایپک) به اسرائیل برده می‌شوند و با مقامات اسرائیلی ملاقات می‌کنند. به گزارش میدل‌ایست‌آی، یکی از زیرمجموعه‌های ایپک در 10سال اخیر نزدیک به 13میلیون دلار هزینه کرده و 657نماینده کنگره را به اسرائیل برده است.

رشیده طالب به اینترسپت گفته است که به‌نظرش این سفرها نگاه جامعی از این منطقه به‌شدت متضاد ارائه نمی‌دهند. طالب گفته است: «من می‌خواهم این جدایی (بین فلسطین و اسرائیل) و لطمه‌ای را که به ما برای رسیدن به صلح در این منطقه زده است ببینم. همه‌‌چیز بسیار یک طرفه است. آنها این سفرهای لوکس به اسرائیل را ترتیب می‌دهند اما آن طرفی را که من به خوبی می‌شناسم و می‌دانم واقعی است و بلاهایی که بر سر مادربزرگ و خانواده من می‌آید را نشان نمی‌دهند.»

طالب گفته است که می‌خواهد هیأت همراهش را به روستایی که مادربزرگش در آن زندگی می‌کند ببرد. قرار نیست در این سفر، نمایندگان با مقامات رسمی اسرائیل یا فلسطین ملاقات کنند.
جنجالی‌ترین بخش از صحبت‌های او، حمایتش از جنبش تحریم اسرائیل است. ابتدا این ایلهان عمر بود که حمایت خود را از جنبش تحریم اسرائیل یا جنبش تحریم اسرائیل اعلام کرد.

جنبش تحریم اسرائیل کارزاری است که حامیان آن، از راه‌های عاری از خشونت برای نشان دادن اعتراض خود به نقش حقوق فلسطینی‌ها توسط اسرائیل استفاده می‌کنند.
طالب در گفت‌وگو با اینترسپت در این‌باره گفته است: «من شخصا از این جنبش حمایت می‌کنم.»

رژیم صهیونیستی، حساسیت بسیار زیادی به این کارزار بین‌المللی که در میان هنرمندان معروف طرفداران زیادی دارد نشان می‌دهد. سیاستمداران در آمریکا هم مخالفت سرسختانه‌ای با این جنبش دارند. مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که این جنبش، «در آمریکا جایی ندارد». سفر حامیان خارجی جنبش تحریم اسرائیل به اسرائیل ممنوع است. در آمریکا هم کنگره تصویب قانونی را در دستور کار دارد که حمایت از جنبش جنبش تحریم اسرائیل را یک جرم تلقی می‌کند.

کمتر از 3هفته قبل از طالب، این عمر بود که حمایت خود از جنبش تحریم اسرائیل را صراحتا اعلام کرد. او که از مدت‌ها پیش صراحتا مواضع ضداسرائیلی خود را مطرح کرده است، با قانون اعلام جرم علیه اعضای این جنبش در کنگره هم مخالف است.

عمر اسرائیل را یک «رژیم آپارتاید» خوانده و به همین‌خاطر به‌شدت از سوی حامیان اسرائیل متهم است که تفکرات ضدسامی دارد. او همچنین گفته که اسرائیل «جهان را هیپتنوتیزم کرده است» تا «رفتار شیطانی خود با فلسطینی‌ها» را نادیده بگیرد.

با این حال خود او گفته است که مخالفت با اسرائیل را نباید با مخالفت با یهودی‌ها اشتباه گرفت. عمر اخیرا از همکاری جوامع مسلمان و یهودی در مبارزه با تعصب حمایت کرده است. به گزارش اینترسپت، عمر و طالب، در مقابل لشکر حامیان اسرائیل در واشنگتن، در اقلیت محض قرار دارند با این حال بلند‌شدن صدای اعتراض این دو نفر در مقابل حمایت بدون شرط آمریکا از اسرائیل، می‌تواند شروعی برای تغییر گفتمان حمایت از اسرائیل در آمریکا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید