• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39849
+
-

عقب‌نشینی مکرون،پیش‌روی معترضان

جهان‌نما
عقب‌نشینی مکرون،پیش‌روی معترضان


پس از 3هفته کشمکش میان معترضان و دولت در فرانسه، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد: تصمیم دولت برای افزایش مالیات بنزین و گازوئیل به‌مدت 6‌ماه معلق خواهد شد.

ادوارد فیلیپه ظهر دیروز در نشستی خبری که به‌صورت زنده از تلویزیون فرانس24 پخش می‌شد گفت که اعتراض مردم به برنامه دولت باید مورد توجه قرار گیرد و این تصمیم برای بررسی‌های بیشتر و مشورت با افرادی که تحت‌تأثیر افزایش مالیات قرار می‌گیرند معلق می‌شود. او گفت:‌ «باید کوروکر باشی که این اعتراض‌ها را نبینی.» او همچنین از معترضان خواست بلافاصله به حضور خیابانی خود پایان دهند.

اعتراض خیابانی به افزایش مالیات سوخت که به جنبش جلیقه‌زردها معروف شده، طی 3هفته گذشته با درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس همراه بوده است. در طول این درگیری‌ها دست‌کم 3نفر کشته، بیش از 400نفر بازداشت و بیش از 200نفر هم زخمی شده‌اند. گفته می‌شود یکی از معترضان نیز در اثر وارد شدن ضربه به سرش به کما رفته است. معترضان در درگیری‌های خیابانی روز شنبه در پاریس، در اقدامات خشونت‌باری که طی 5دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، بیش از 100خودرو و 6ساختمان را به آتش کشیدند و به فروشگاه‌ها و بانک‌ها حمله کردند.

پیش از این، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد بود به هیچ وجه از تصمیم خود برای افزایش مالیات سوخت به‌خصوص گازوئیل کوتاه نخواهد آمد چراکه این تصمیم برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی اهمیت دارد. مکرون گفته بود که مردم فرانسه باید به سمت کاهش مصرف سوخت و استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای گازوئیلی و بنزینی حرکت کنند. در فرانسه بسیاری از خودروها موتورهای دیزلی دارند و افزایش قیمت گازوئیل بر زندگی بسیاری تأثیر گذاشته است.

قیمت گازوئیل در فرانسه طی 12‌ماه 23درصد افزایش داشته و به 1.7دلار به ازای هر لیتر رسیده است. دولت مکرون طی این مدت مالیات گازوئیل را 7.6سنت و مالیات بنزین را 3.9سنت افزایش داده است. طبق برنامه دولت قرار بود تا یک‌ماه دیگر قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کند و 7.6سنت دیگر به قیمت گازوئیل اضافه شود.

 ادوارد فیلیپه در سخنان دیروز خود گفت که هیچ مالیاتی ارزش آن را ندارد که اتحاد مردم در فرانسه را به خطر بیندازد. فیلیپه اعلام کرد که با هدف آرام شدن فشار، دولت تصمیم گرفته روند برخورد با خودروهای دیزلی قدیمی را نیز به‌مدت 6‌ماه متوقف کند. به گفته او طرح دولت برای افزایش قیمت آب و برق نیز که قرار بود از ابتدای زمستان اجرا شود، فعلا متوقف می‌شود.


معترضان همچنان ناراضی
اعتراض‌های هفته‌های اخیر اگرچه با هدف مقابله با افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد، اما به سرعت به اعتراض به وضعیت معیشتی در جامعه فرانسه تبدیل شد. جلیقه‌زردها به عمیق‌تر شدن شکاف میان فقیر و غنی در دوره ریاست‌جمهوری مکرون معترض بودند و خواستار استعفای او شدند.

نخست‌وزیر فرانسه دیروز با اشاره به خواسته‌های معترضان همچنین از افزایش 3درصدی حداقل دستمزد طی سال آینده میلادی خبر داد و گفت: «مردم می‌خواهند با هر شغلی که دارند، باعزت زندگی کنند. این خواسته دولت نیز هست.» فیلیپه همچنین به ضرورت اصلاح نظام مالیاتی فرانسه نیز اشاره کرد و گفت که این کشور بالاترین میزان مالیات و پیچیده‌ترین نظام مالیاتی را در اروپا دارد.

سخنان نخست‌وزیر فرانسه که به‌معنای عقب‌نشینی تمام و کمال دولت در برابر اعتراض‌های خیابانی بوده اما گویا آنقدرها نظر جلیقه‌‌زردها را تأمین نکرده است. دو نفر از معترضان که قرار بود دیروز به‌عنوان نماینده جلیقه‌زردها با مقام‌های دولتی دیدار و مذاکره کنند، ضمن لغو دیدار خود اعلام کردند که توقف موقت اجرای طرح افزایش قیمت سوخت را نمی‌پذیرند و این طرح باید به‌طور کامل از سوی دولت مکرون لغو شود.

همزمان خبرگزاری فرانسه خبر داد که به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد دو نماینده جلیقه‌زردها از سوی برخی معترضان تندرو تهدید به مرگ شده‌اند و به همین دلیل دیدار خود را با مسئولان لغو کرده‌اند.


مکرون؛ رئیس‌جمهور نامحبوب
بسیاری سخنرانی دیروز نخست‌وزیر فرانسه را آتش‌بس یکجانبه دولت با معترضان تلقی کردند اما در برخی شهرها اعتراضات بدون توجه به سخنان ادوارد فیلیپه همچنان ادامه دارد. در شهر بوردو گروه بزرگی از دانش‌آموزان دبیرستانی که به تغییر نظام آموزشی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها معترض هستند و با آغاز اعتراض‌های جلیقه‌زردها به آنها پیوسته‌اند همچنان در خیابان‌ها تجمع برگزار می‌کنند. تجمع دانش‌آموزان دیروز با زد و خورد با نیروهای پلیس همراه بود.

بسیاری معتقدند سیاست‌های دولت مکرون طی یک سال و نیم حضورش در کاخ الیزه بیشتر به نفع طبقه مرفه جامعه بوده و او طبقه متوسط و پایین جامعه را فراموش کرده است. کاهش مالیات ثروتمندان یکی از مواردی است که مخالفان مکرون در این رابطه به آن اشاره می‌کنند. این وضعیت باعث کاهش شدید محبوبیت امانوئل مکرون شده است. طبق نظرسنجی مؤسسهIFOP میزان محبوبیت رئیس‌جمهور فرانسه با کاهش 7درصدی نسبت به یک‌ماه پیش اکنون به 23درصد رسیده است. این سطح محبوبیت تاکنون در میان روسای جمهور فرانسه بی‌سابقه بوده است و بسیاری آن را نشانه شکست سیاست‌های اصلاحی امانوئل مکرون جوان می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید