• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39808
+
-

بازگشت تب 40درجه هزینه تولید در تابستان داغ 97

تورم
بازگشت تب 40درجه هزینه تولید در تابستان داغ 97

نرخ تورم نقطه به نقطه تولید در ایران طی تابستان امسال و در آستانه اعمال تحریم‌های آمریکا و البته افزایش نرخ ارز به همان سطح دوران قبلی تحریم‌ها در سال 91 بازگشته و به‌نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از فشار هزینه‌ها بر بخش تولید و مدیریت قیمت تمام‌شده تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات تصمیم دارد تا در بودجه سال آینده برنامه جدیدی را در قالب بودجه 98 به‌اجرا گذارد.
درجه تب واقعی هزینه تولید در ایران به 40درصد (39.7درصد) در تابستان امسال رسیده که بالاترین میزان از بهار سال 92تا‌کنون است. افزایش شاخص بهای تولید در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز و سایر پارامتر‌های تأثیرگذار باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید در کشور شده است.
معتاد شدن آمریکا به اثربخشی تحریم‌ها به گفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نه‌تنها از کنترل خارج شده بلکه دشمنی آمریکا علیه ایرانیان را شدت بخشیده است. محدود شدن درآمدهای ارزی ایران از یک‌سو باعث افزایش نرخ ارز در بهار و تابستان امسال شد و قیمت تمام‌شده کالاهای واسطه‌ای و مواداولیه بخش تولید را افزایش داد و از سوی دیگر رشد نقدینگی و حرکت پول در بازارهای مختلف، ثبات بازارها را مخدوش کرده و حالا دولت تصمیم گرفته که دست‌کم تأثیر عوامل افزایش‌دهنده هزینه تولید را مدیریت و کنترل کند.
به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه فصلی تولید از 40.7درصد در بهار سال 92روندی نزولی پیدا کرده و در پاییز سال 94 به پایین‌ترین سطح ممکن یعنی 2.4درصد رسیده و فعالان اقتصادی بخش‌های تولیدی ایران دست‌کم در فاصله بهار 94تا بهار 96، نرخ تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی را تجربه کرده‌اند. از تابستان پارسال به بعد به‌تدریج نرخ تورم نقطه به نقطه فصلی تولید دورقمی شده و در فصل‌ بهار امسال به 25درصد و تابستان امسال به 39.7درصد افزایش یافته است.
مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از شاخص بهای تولید در ایران می‌گوید: نرخ تورم بخش تولید در 4 فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با 16.8درصد افزایش به 24.2درصد رسیده و هزینه تولید در بخش کشاورزی ایران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته با 24.3درصد افزایش به رقم نگران‌کننده 43.5درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه بخش معدن از 12.4درصد در تابستان پارسال به 46.2درصد در تابستان امسال رسیده و در بخش صنعت نرخ تورم نقطه به نقطه فصلی از مرز 52درصد عبور کرده و از 17.7درصد به 52.8درصد قد کشیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید