• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39810
+
-

رونق در بازار سیگارهای قاچاق

قاچاق
رونق در بازار سیگارهای قاچاق

گلایه‌های مصرف‌کنندگان از افزایش چند‌برابری قیمت انواع سیگار و عرضه برندهای بی‌نام و نشان ادامه دارد. فعالان صنفی کاهش تولید را عامل گرانی و رشد سهم بازار اقلام دخانی بی‌کیفیت و قاچاق تلقی می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد کاهش 16درصدی تولید سیگار در نیمه نخست امسال زمینه ‌گرانی و افزایش سهم بازار سیگار قاچار را فراهم کرده است.
به گزارش مهر، رئیس انجمن تولید‌کنندگان، صادرکنندگان و وارد‌کنندگان محصولات دخانی، گفت: در نیمه نخست پارسال ۲میلیون و ۳۴۰هزار کارتن سیگار معادل ۲۳میلیارد و ۴۰۰میلیون نخ در کشور تولید شده بود اما در 6‌ماه نخست امسال، یک میلیون و ۹۶۰هزار کارتن سیگار با افت ۳۸۰هزار کارتنی، تولید شده که بیانگر افت ۱۶درصدی است. محمدرضا تاج‌دار، با اشاره به کاهش صادرات سیگار، افزود: افزایش غیرقابل تصور و تحمل مالیات تولید از اسفند پارسال و احتمال گرانی محصولات دخانی از ابتدای امسال هجمه شدید خرید و دپوی سیگار را به‌دنبال داشت و باعث شد حتی بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای نیز برای سودجویی بیشتر وارد این بازار شوند. او با بیان اینکه صنعت دخانیات در بهار امسال نتوانست هیچ ارز دولتی را دریافت کند، گفت: اکنون با مشکل تامین مواداولیه و کاهش تولید مواجه هستیم و این موضوع باعث شده تا قیمت سیگار رشد چشمگیری داشته باشد. 
تاج‌دار، افزود: به‌دنبال افزایش قیمت‌ محصولات دخانی و کاهش چشمگیر تولید، از تابستان امسال بخش عمده‌ای از بازار مصرف سیگار در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته و علاوه بر کاهش درآمدهای دولت، سلامت جامعه به خطر افتاده و محصولات بی‌کیفیت قاچاق، جایگزین محصولات دخانی تولید داخل یا واردات قانونی شده است. به گفته او از تابستان به بعد که برخی مشکلات تامین ارز و نقل و انتقال پول برطرف شد، سهم سیگارهای قاچاق در بازار به‌شدت بالا رفت، بعضا قاچاقچیان، سیگار را در مسیرهای پرترافیک‌ بزرگراه‌های تهران به‌صورت علنی عرضه می‌کردند و متأسفانه هیچ‌کس نبود تا با این قاچاقچیان و خرده‌فروشانی که امروز تبدیل به عمده‌فروشان قاچاق در کوچه حاج‌ابوالفتح شده‌اند، برخورد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید