• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39793
+
-

دورنمای گردشگری فارس در نمایشگاه پارس

راز موفقیت نمایشگاه گردشگری پارس در بین‌المللی شدن است

گردشگری
دورنمای گردشگری فارس در نمایشگاه پارس

 امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


در شرایطی که چرخ‌های صنعت فارس از حرکت بازمانده و فرصت‌های اشتغال در بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی‌ها از بین رفته است، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند مرهمی بر زخم‌های اقتصاد استان باشد و منجر به درآمد پایدار شود. این فرصت در اختیار فعالان عرصه گردشگری فارس قرار گرفته است تا توانمندی‌های گردشگری استان را به مخاطبان معرفی کنند. 


برنامه‌های نمایشگاه دهم

مدیر اجرایی دهمین نمایشگاه بزرگ گردشگری پارس از برگزاری برنامه‌های متنوع در این نمایشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: مجمع عمومی و نشست فصلی جامعه هتلداران ایران با حضور اعضای هیات مدیره و رؤسای جامعه هتلداران 31 استان و 2 منطقه آزاد در حاشیه نمایشگاه به میزبانی هتل بین‌الحرمین شیراز برگزار خواهد شد. 

 «علیرضا دژبد» می‌افزاید: در این نمایشگاه که از 21آذر به مدت 4 روز در شیراز برگزار می‌شود،علاوه بر مجمع جامعه هتلداران ایران، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز برای برگزاری نشست فصلی خود مهمان شیراز خواهند بود که تاریخ آن اعلام خواهد شد. 

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی نمایشگاه گردشگری پارس اضافه می‌کند: طبق برنامه‌‌ریزی قرار است چند نشست علمی و تخصصی مرتبط با حوزه گردشگری هم‌زمان با نمایشگاه برگزار شود.  دژبد ادامه می‌دهد: دوره آموزشی گردشگری خوراک نیز توسط ساناز مینایی از استادان آشپزی با همکاری آموزشگاه‌های گردشگری و هتلداری شیراز به مدت 4 روز برپا می‌شود. وی معرفی شیراز به مهمانان را از اهداف مهم نمایشگاه برمی‌شمارد و می‌گوید: به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس، برای مهمانان و بازدیدکنندگان نمایشگاه گردشگری پارس تورهای شیرازگردی در نظر گرفته شدهاست. 


رویکرد بین‌المللی 

مدیر هتل بزرگ شیراز به سابقه برگزاری نمایشگاه گردشگری پارس در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: راز موفقیت این نمایشگاه در بین‌المللی شدن است و باید مسئولان با تمهیدات و برنامه‌‌ریزی از هتلداران و مدیران آژانس‌های مسافرتی کشورهای دیگر دعوت به عمل آورند.  

«حمید جاویدان» بر لزوم معرفی فارس به گردشگران سراسر دنیا تاکید می‌کند و می‌افزاید: این‌که صاحبان هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی داخلی که اغلب با یکدیگر آشنا هستند دور هم چای بنوشند در رشد گردشگری تأثیری ندارد. 
وی تهیه و ارائه عکس و فیلم‌های مستند کوتاه از جاذبه‌های گردشگری فارس را در جذب مخاطبان موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: فارس استان چهار فصل است و اهالی مهمان‌نوازی دارد؛ بنابراین می‌تواند جایگاه خود را با تبلیغات گسترده ارتقا دهد. 


نیاز به تبلیغات

مدیر اقامتگاه سنتی ستایش نیز توجه بیشتر به تبلیغات را از ملزومات نمایشگاه گردشگری پارس می‌داند و می‌گوید: متاسفانه در کشورهای دیگر علیه ایران تبلیغات گسترده‌ای شده است و باید برای شفاف‌سازی دامنه تبلیغات را وسیع‌تر 
کرد.  «هادی ستایش» که اعتقاد دارد نمایشگاه گردشگری پارس بستر مناسبی برای تبلیغات است، می‌افزاید: در این نمایشگاه می‌توان با انتشار و نمایش فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای امنیت و تعدد اماکن گردشگری فارس را به نمایش عموم گذاشت. وی با اشاره به این‌که انتشار فیلم در فضای مجازی از تبلیغات کاغذی اثرگذار‌تر است، اضافه می‌کند: معرفی بافت تاریخی شیراز می‌تواند ضمن جذب گردشگر، زمینه‌های سرمایه‌گذاری و رونق این محدوده فرهنگی را نیز میسر کند. ستایش که یکی از خاتم‌کاران برجسته کشور است، ادامه می‌دهد: معرفی صنایع‌دستی فارس نیز یکی از ظرفیت‌هایی است که باید هنگام برگزاری نمایشگاه پارس مد نظر قرار داده شود. 


ضعف نمایشگاه در دوره‌های قبل

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی استان به مشکلات نمایشگاه گردشگری پارس در دوره‌های قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: محل دائمی نمایشگاه‌های فارس با مرکز شهر فاصله زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از مخاطبان تخصصی خود را از دست می‌دهد. 
دکتر «حسین بصیری‌فرد» با اشاره به این‌که دعوت از مهمانان خارجی در سال‌های گذشته بسیار محدود بوده است، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین اهداف دفاتر مسافرتی برقراری ارتباط با شرکت‌های هواپیمایی خارج از کشور است که متاسفانه در دوره‌های قبل چندان مد نظر قرار نگرفته است. 

وی به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره و اضافه می‌کند: مسئولان برگزاری نمایشگاه می‌توانند با دعوت از راهنمایان و حتی مدیران انجمن‌های مردم‌نهاد گردشگری در سراسر جهان به معرفی فارس و شیراز به عنوان مرکز این استان پهناور بپردازند.  بصیری‌فرد شرکت‌های هواپیمایی ایران را نیازمند تبلیغات و برندسازی می‌داند و می‌گوید: شرکت‌های خارجی با حمایت از ورزش‌های پرطرفدار، فیلم و سریال‌های تلویزیونی گام‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه تبلیغات برداشته‌اند. 
وی با بیان این‌که در عربستان به هیچ کدام از پروازهای خارجی اجازه فرود در شهرهای مکه و مدینه داده نمی‌شود، می‌افزاید: مسافران مجبورند از جده به این شهرهای زیارتی سفر و برای امکاناتی مانند خوراک و حمل‌و‌نقل هزینه کنند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید