• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39791
+
-

یزد؛ پارکینگ بزرگ موتورسیکلت‌ها

عضو شورای شهر: به صورت میانگین هر 18 ساعت در یزد یک سانحه با موتورسیکلت اتفاق می‏افتد

در شهر
یزد؛ پارکینگ بزرگ موتورسیکلت‌ها

نفیسه زمانی‌نژاد|   اصفهان- خبرنگار:

بارها درباره تاثیر موتورسیکلت بر افزایش حوادث، مجروحان و تلفات رانندگی در یزد سخن به میان آمده است، اما انگار این مشکل تمامی ندارد و فرهنگ موتورسواری حتی در بین نوجوانان یزدی نیز رسوخ کرده و خرید موتور به یکی از وظایف والدین یزدی برای فرزندانشان تبدیل شده است.

این‌که شهر دوچرخه‌ها به این سرنوشت دچار شود که به جای دوچرخه، موتورسیکلت‌ها در کوچه و خیابان‌های آن تردد کنند قطعا اتفاق امروز و دیروز نیست و در طول سال‌ها شاهد ترویج این فرهنگ و خداحافظی با فرهنگ دلنشین دوچرخه‌سواری بوده‌ایم، اما این‌که بشود دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری را احیا کرد دست‌نیافتنی نیست.

مشکلات ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها از نقاط مختلف شهر از جمله پیاده‌روها و کوچه‌های باریک فقط به همین محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از مشکلات ترافیکی یزد با راکبان موتورسیکلت مرتبط است و بسیاری از حوادث ترافیکی با حضور موتورسواران رقم می‌خورد.


تن دادن خانواده‌ها به خرید موتور

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به وفور موتورسیکلت در گوشه و کنار شهر اظهار می‌کند: برخی موتورسواران در یزد از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی‌کنند و از هر مسیری برای تردد و از هر نقطه‌ای برای توقف استفاده می‌کنند. «محمد میررحیمی» ادامه می‌دهد: موتورسواران نه‌تنها خیابان‌ها حتی پیاده‌روها را نیز با مشکلات ترافیکی مواجه می‌کنند، به طوری که در بسیاری از مواقع شاهد تردد و توقف موتورها در پیاده‌روها هستیم که به بروز تصادفات جرحی نیز منجر شده است.
وی با تاکید بر این‌که موتوسواران در همه موقعیت‌های شهر برای خود حق تقدم قائل هستند می‌گوید: این فرهنگ اشتباه از روزی در بین یزدی‌ها رواج پیدا کرد که خرید موتورسیکلت و استفاده از آن برای همه گرو‌ه‌های سنی و با هر توان مالی میسر شد.

 میررحیمی ادامه می‌دهد: همین فرهنگ‌سازی غلط باعث شده است که راکبان موتورسیکلت در هر نقطه و مکانی جولان دهند و مشکلات بسیار ترافیکی و اجتماعی برای شهروندان ایجاد کنند، اما به دلیل نظام‌‌مند نبودن تردد با این مرکب، روشی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.


سهولت دسترسی به موتور 

یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به سهولت دسترسی نوجوانان به موتورسیکلت می‌گوید: وقتی فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد زنده بود، دوچرخه‌سواران بدون تصدیق حق استفاده از دوچرخه را نداشتند و این موضوع بعدها به موتور هم تسری یافت، اما در حال حاضر کسانی بر این مرکب سوار می‌شوند که اصلا به سن قانونی برای گرفتن گواهی‌نامه نرسیده‌اند.

«مرتضی میررکنی» ادامه می‌دهد: این دیدگاه غلط حتی در بین خانواده‌ها نیز پذیرفته شده است. وی می‌گوید: در همین حین، شاهدیم که بسیاری از نوجوانان و جوانان یزدی به واسطه همین مرکب خطرناک از دنیا رفته‌اند، اما باز شاهد ترویج این فرهنگ اشتباه در بین خانواده‌های یزدی هستیم.

این شهروند اضافه می‌کند: هر روز شاهد بروز حوادث ترافیکی با نقش بزرگ موتورسواران هستیم و این نشان می‌دهد هم ترویج فرهنگ موتورسواری و هم شیوه نادرست استفاده از موتور دست به دست هم داده‌اند تا نوجوانان و جوانان را به کام مرگ فرو ببرند. وی ادامه می‌دهد: خانواده‌های یزدی باید آگاه باشند که خرید موتور برای نوجوانی که حتی به سن قانونی رسیده است امتیاز محسوب نمی‌شود و حتی جوانانی که به سن قانونی رسیده‌اند بدون رعایت نکات ایمنی از جمله استفاده از کلاه ایمنی و دریافت گواهی‌نامه رانندگی با موتور، نباید از موتورسیکلت استفاده کنند.


نقش دلالان در بازار موتور و موتورسواری

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تلاش برای بازگشت فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد، از تبدیل شدن یزد، شهر دوچرخه‌ها، به پارکینگ بزرگی از موتورسیکلت‌ها اظهار تاسف می‌کند.

«حمیدرضا قمی» پای دلالان موتورسیکلت را در ترویج فرهنگ غلط موتورسواری در یزد دخیل می‌داند و می‌گوید: منافع اقتصادی کوچک اما گران‌قیمت برخی باعث شد که در شرایطی که همه به سمت فرهنگ دوچرخه‌سواری گرایش پیدا کرده‌اند شهر دوچرخه‌ها از این فرهنگ زیبا فاصله بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر، دوچرخه‌سواری به فرهنگی ارزشمند در شهرهای خارجی تبدیل شده است و یزدی‌ها نیز باید به این فرهنگ اصیل برگردند، اما قطعا این بازگشت بدون فرهنگ‌سازی و زیرساخت‌سازی قابل احیا نخواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد اظهار می‌کند: منفعت‌طلبی افراد سودجو در عرضه موتورسیکلت برخی وضعیت کنونی را رقم زده است که شاهد جولان موتورها به‌ویژه موتورهای فاقد استاندارد در یزد باشیم. قمی با بیان این‌که هر 18 ساعت در یزد یک سانحه با موتورسیکلت اتفاق می‌افتد می‌گوید: این عارضه‌های وحشتناک در یزد که مشکلات روانی - اجتماعی به وجود آورده و این در حالی است که هیچ وسیله نقلیه‌ای به انعطاف موتورسیکلت وجود ندارد. از این رو هیچ وسیله‌ای با موتور قابل رقابت نیست.

وی اضافه می‌کند: موتورسوار نه‌تنها در خیابان‌های شهر تخلف می‌کند، حتی به‌راحتی در پیاده‌رو رانندگی می‌کند و با موتور به داخل ملک خود نیز وارد می‌شود. پس ضروری است از این خواب غفلت بیدار شویم.


ضرورت توسعه پیاده‌محوری

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد یکی از راهکارهای کاهش آثار موتورسیکلت در شهرنشینی یزدی‌ها به ضرورت پیاده‌محور کردن برخی از مسیرها در شهر می‌داند و می‌افزاید: این رویکرد در مدیریت شهری وجود دارد، اما در مقابل این دیدگاه، افرادی  مخالفت می‌کنند.

قمی می‌افزاید: همیشه پیاده‌محوری در یزد عامل کاهش مشتریان واحدهای صنفی و تجاری مطرح می‌شود، در حالی که با پیاده‌محور کردن برخی از معابر در شهرهای کشورمان، شاهد رونق کسب و کار هم هستیم.


احیای دوچرخه‌سواری

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد رویکرد یزد را برای کاهش مشکلات ترافیکی و شهرنشینی ناشی از افزایش بی‌حد و اندازه موتور در یزد، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه به عنوان زیرساخت مورد نیاز دوچرخه‌سواری می‌داند.
«حمیدرضا قمی» تاکید می‌کند: یزد، شهر دوچرخه‌ها بود، اما الان شهر موتور‌هایی است که آزاردهنده شده‌اند و از جنبه‌های مختلف نارضایتی و ناهنجاری ایجاد کرده‌اند. از این رو احیای دوچرخه‌سواری راه‌گشای شهر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید