• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3979
+
-

کاهش ورود گردشگران خارجی و تعطیلی هتل‌ها در ایران

رئیس جامعه هتلداران ایران با اعلام اینکه ساختار کنونی سازمان میراث فرهنگی با ضروریات توسعه گردشگری همراه نیست، گفت: تشکیل وزارتخانه گردشگری ضروری است.

جمشید حمزه‌زاده در نشستی در مشهد که خبرگزاری‌ها خبر آن ‌را بازتاب دادند، گفت که طرح تشکیل وزارت گردشگری هم‌اکنون در اختیار هیأت رئیسه مجلس برای طرح در صحن علنی به‌منظور رأی‌گیری نهایی است.

وی با تأکید بر اینکه در 2سال اخیر شاهد کاهش ضریب اقامت در هتل‌های کشور بوده‌ایم، افزود: هر سال 15درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش میزان اقامت در هتل‌های کشور ثبت شده است.

حمزه‌زاده گفت: هم‌اکنون ضریب تکمیل گنجایش هتل‌ها در ایران کمتر از 40درصد است و این به‌معنای وضعیت نابسامان در صنعت هتلداری است. به گفته رئیس جامعه هتلداران، توسعه مراکز اقامتی غیررسمی، افزایش شمار خانه‌مسافرها و مهمانسراهای دولتی، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و بر هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار گردشگری موجب نابسامانی گردشگری است.

وی گفت: 2هزار هتل و هتل‌آپارتمان در کشور فعالیت دارند که این تعداد شامل 200هزار نفرشب گنجایش اقامت و 75هزار اتاق است.

حمزه‌زاده از تعطیلی هتل‌ها در کشور به‌دلیل نبود اقامت‌کننده خبر داد و گفت: تعطیلی هتل‌ها در ایران واقعیت دارد و عامل اصلی این وضعیت توسعه بی‌رویه ساخت هتل، فقدان برنامه و نیازسنجی است.

وی افزود: به‌دلیل همین ناهماهنگی‌ها کلانشهری مانند مشهد که یکی از محورهای مهم گردشگری است به‌شدت آسیب‌دیده و ضرورت دارد در کمیته صدور مجوز ساخت هتل یک نفر از اعضای اتحادیه هتلداران نیز حضور داشته باشد چون ساخت بی‌رویه هتل می‌تواند خسارات و صدمات جبران‌ناپذیر به صنعت هتلداری کشور وارد کند.

رئیس جامعه هتلداران کشور فعالیت خانه‌مسافرها و منازل شخصی را بلای جان مالکان و سرمایه‌گذاران هتل‌ها در ایران توصیف کرد و افزود: این روند در شهرهایی که بیشتر مسافرپذیر و میزبان گردشگران هستند قابل مشاهده است و اکنون بیش از 240هزار خانه شخصی فعالیت دارند که اقدام به اسکان گردشگران می‌کنند.

حمزه‌زاده البته از توقف ادامه صدور مجوز برای خانه‌مسافرها با پیگیری سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت که این تصمیم می‌تواند به صنعت هتلداری کشور کمک کند. وی به رایزنی با مجمع تشخیص مصلحت در تهیه سند توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: تهیه این سند و درصورت تأیید و ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری تحولی جدی در عرصه گردشگری و هتلداری کشور ایجاد می‌کند.

او به سرمایه‌گذاری خارجی در هتل‌های کشور اشاره کرد و گفت: برندهای خارجی با 2هدف سودآوری و انتقال مدیریت در صنعت هتلداری ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که البته ما نیز حضورآنها را مطلوب می‌دانیم اما مشروط به اینکه موجب افزایش کیفیت خدمات، اشتغال، سودآوری هتل‌ها و افزایش سطح معلومات کارکنان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید