• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39781
+
-

بازار گرم فروش مرغ زنده در ایلام

مسئولان تاکید دارند که گوشت مرغ زنده مشکل بهداشتی دارد، اما شهروندان می‌گویند آن را به دلیل قیمت مناسبش خریداری می‌کنند

بازار
بازار گرم فروش مرغ زنده در ایلام

مریم نظری|   ایلام –خبرنگار:

کشتار و عرضه غیربهداشتی مرغ زنده در بسیاری از مناطق استان به‌ خصوص در شهرستان ایلام رواج دارد و با وجود بازرسی سختگیرانه و نظارت شبکه دامپزشکی و معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی، همچنان این تخلف که سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند، در شهرها مشاهده می‌شود.

عرضه مرغ زنده در شهر ایلام، علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی برای شهروندان، مناظر نازیبایی را به وجود آورده که برخورد قاطع با عملان آن را ضروری کرده است.
وضعیت نامناسب تغذیه و بهداشت در مراکز عرضه مرغ زنده، ریختن خونابه در سطح معابر و بوی تعفن بخش‌های زائد مرغ از جمله مواردی است که عابران در برخی مناطق شهر هر روز با آن مواجهند.

با توجه به این‌که طیور زنده باید در کشتارگاه‌های صنعتی و بهداشتی و با نظارت بازرسان بهداشتی کشتار و گوشت آنها سالم‌‌سازی و بسته‌‌بندی و پس از نظارت‌های بهداشتی عرضه شود، لازم است مسئولان ذی‌ربط برای برخورد با عرضه‌کنندگان مرغ زنده اقدامات لازم را انجام دهند.
اما بسیاری از شهروندان با ذکر این دلیل که قیمت گوشت مرغ زنده به‌صرفه‌تر از گوشت مرغ موجود در بازارهای رسمی است، خرید آن را ترک نمی‌کنند. در واقع یکی از دلایل ادامه کار فروشندگان مرغ زنده، استقبال شهروندان و خرید گوشت از آنهاست.


مرغ در بازار گران است

یکی از شهروندان ایلامی اظهار می‌کند: قیمت مرغ زنده کمتر از مرغ کشتار روز است و کیفیت و طعم آن هم قابل مقایسه با مرغ کشتار روز نیست. همین باعث می‌شود مردم به خرید مرغ زنده رغبت بیشتری داشته باشند.
«مریم اسدیان» می‌گوید: اگر مسئولان و اصناف بر قیمت‌ها نظارت داشته باشند و قیمت مرغ کشتار روز را کنترل کنند، تفاوت زیاد بین قیمت مرغ زنده و کشتار روز ایجاد نمی‌شود و مردم به سمت خرید این نوع مرغ نمی‌روند.
این شهروند ادامه می‌دهد: الان گوشت مرغ با قیمت هر کیلوگرم 14 هزار تومان به فروش می‌رسد و هر هفته هم شاهد افزایش آن هستیم اما قیمت مرغ زنده 12 تومان است. بنابراین مردم که اکثرا قدرت خرید کمی هم دارند، حق دارند به سمت افرادی بروند که در شهر مرغ زنده می‌فروشند.


تصور مردم درباره تازگی گوشت مرغ زنده

اما یکی از فروشندگان مرغ کشتار روز شهر ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به افزایش واحدهای عرضه مرغ زنده و عدم فرهنگ‌سازی صحیح برای خرید و استفاده از مرغ کشتار روز، بازار فروش مرغ کشتار روز رونق ندارد و روز به روز به تعداد مراکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده اضافه
 شود.
«محمد منتی» اضافه می‌کند: یکی از دلایل مهم مردم ایلام برای خرید مرغ زنده این تصور است که گوشت این مرغ تازه‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: حقیقت این است که تاریخ انقضای مرغ کشتار روز ۲ تا ۳ روز است و بیش از این زمان نمی‌توان آن را عرضه کرد. کسی هم حاضر به خرید مرغ کشتار روز تاریخ گذشته نیست. این در حالی است که گوشت مرغ کشتار روز از نظر بهداشتی سالم‌تر است و مرغ زنده از این نظر اصلا با آن قابل مقایسه نیست.

این فروشنده اظهار می‌کند: با توجه به رغبت مردم به خرید مرغ زنده، بیشتر مرغ‌های کشتار روز روی دست ما می‌ماند و ضرر مالی قابل‌توجهی به ما می‌زند. اگر مراکز عرضه غیرمجاز مرغ که بساط اغلب آنها در خیابان است جمع شود، مردم به خرید از ما گرایش پیدا می‌کنند و مرغی هم روی دستمان نمی‌ماند.
وی می‌گوید: ما که خودسرانه قیمت مرغ را تعیین نمی‌کنیم. قیمت مرغ کشوری است و ما فقط آن را اعمال می کنیم.


افزایش تعداد مراکز فروش مرغ زنده

فروشنده دیگری می‌گوید: فرهنگ‌‌سازی نشدن و راه‌اندازی انبار مرغ زنده برای توزیع در بازار ایلام باعث شده است تعداد واحدهای فروش مرغ زنده در این شهرستان افزایش یابد و مردم هم مرغ کشتار روز نخرند. ادامه این روند، تعطیلی مرغ‌فروشی‌های کشتار روز را در پی دارد.

«جواد کبیری» با بیان این‌که در مراحل ذبح و پرکنی مرغ زنده بهداشت به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و هیچ‌گونه نظارتی از سوی کارشناسان دامپزشکی در محل کشتار مرغ زنده صورت نمی‌گیرد، می‌افزاید: شهروندان با وجود این مشکلات همچنان به خرید مرغ زنده رغبت دارند. لازم است مسئولان و رسانه‌ها در این خصوص فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی بیشتری انجام دهند.

این فروشنده می‌گوید: عرضه مرغ زنده در شهر‌ها باید ممنوع یا طوری ساماندهی شود که تنها در یک محل صورت بگیرد، نه این‌که هرکس دلش خواست، یک مرغ‌فروشی راه بیندازد چون اینطوری خیلی‌ها از نان خوردن می‌افتند.


معرفی 60 واحد عرضه‌کننده مرغ زنده به دادگاه

مدیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام در گفت‌وگو با همشهری از نظارت بر فعالیت فروشندگان گوشت مرغ در شهرهای استان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: بازرسان ما ضمن بازدید از مراکز فروش مرغ زنده در سطح استان با آنها برخورد هم می‌کنند و اینطور نیست که تخلف را ببینند و کاری انجام ندهند.
«حسین بشاره‌صیف» می‌گوید: مراکز فروش مرغ زنده در استان مجوز بهداشت ندارند و از ابتدای امسال تا الان ۶۰ واحد از آنها به دادگاه معرفی شده‌اند که از بین آنها ۲۸ واحد پلمب شده‌اند. 

مدیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی ایلام می‌گوید: مخالف فعالیت فروش‌ غیرمجاز و غیربهداشتی گوشت مرغ در استان هستیم. بی‌تردید در صورت عرضه مرغ کشتارگاهی، بسته‌بندی شده و بهداشتی به جای مرغ زنده، بهداشت شهروندان به خطر نمی‌افتد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید