• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3978
+
-

افزایش ناگهانی قیمت سفر 2ماه مانده به تعطیلات نوروز

آژانس‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های پروازی را چند میلیون تومان افزایش داده‌اند

گردشگری
افزایش ناگهانی قیمت سفر 2ماه مانده به تعطیلات نوروز

قیمت سفرهای نوروزی به خارج از کشور از همین حالا افزایش یافته است. افزایش قیمت سفر به خارج از کشور اگرچه از پیش از سال نو میلادی و برای تعطیلات ژانویه صورت گرفت اما حالا که ایرانی‌ها خود را برای سفرهای نوروزی آماده می‌کنند بررسی‌ها مشخص کرده که قیمت سفرهای خارجی میلیون‌ها تومان افزایش داشته است.

به گزارش همشهری، افزایش قیمت سفر به خارج از کشور پس از آن آغاز شده است که نوسانان اخیر در بازار ارز و دلار موجب شد که روز چهارشنبه حتی قیمت دلار به بیش از 4400تومان برسد. با این حال خبرگزاری مهر دیروز اعلام کرد که خطوط پروازهای خارجی و ایرلاین‌های ایرانی به مقصد خارج از کشور نیز نرخ خود را همزمان با افزایش قیمت دلار در ایران افزایش داده‌اند.

براساس این گزارش، قیمت بلیت پرواز به مقصد کشور نپال که از مقاصد بسیار ارزان گردشگری در جهان شناخته می‌شود در روزهای معمول سال که پیک سفر نیست یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که اکنون به 2میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین بلیت پروازی سفر به مراکش از تهران نیز تا پیش از ژانویه حتی برای تعطیلات نوروزی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که حالا این نرخ برای تعطیلات نوروز به ۳میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

اما سفر به صربستان که یکی از جاذبه‌های جدید برای گردشگران ایرانی است و اکنون بلیت آن از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است برای تعطیلات نوروز آینده 3میلیون و 500هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. سفر به مقصد سریلانکا نیز که در روزهای عادی بلیت پروازی آن یک میلیون و 100هزار تا یک میلیون و 500هزار تومان قیمت داشت حالا برای تعطیلات نوروز و البته با پروازهای ایرانی به 3میلیون تومان رسیده است. برای استفاده از پروازهای خارجی در همین مسیر باید ۸۰۰هزار تومان بیشتر هزینه کرد و بلیت پرواز به سریلانکا با خطوط هوایی خارجی 3میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شود. بلیت پرواز به امارات متحده عربی از تهران نیز ۸۰۰هزار تومان در روزهای عادی فروخته می‌شد اما حالا چند‌ماه مانده به آغاز نوروز بلیت پرواز به امارات متحده عربی و شهر دوبی برای روزهای اول تا دهم فروردین۹۷ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

 

 

ایرلاین‌ها تعطیلات را رصد می‌کنند

یعقوب قاسمی، مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی و فعال گردشگری درخصوص دلایل گرانی بلیت پروازهای خارجی در تعطیلات ژانویه و پس از آن عید نوروز گفته است که ایرلاین‌های خارجی در زمان‌های خاص، نرخ بلیت پروازهای خود را افزایش می‌دهند.

به گفته او، طبیعی است که در تعطیلات ژانویه قیمت بلیت پروازها برای اروپایی‌ها افزایش بیشتری نسبت به روزهای عادی داشته باشد.

قاسمی با اعلام اینکه مدیران ایرلاین‌های بزرگ جهان، تعطیلات کشورهای دیگر را رصد می‌کنند تا ببینند چه زمان‌هایی مردم آن کشورها سفر می‌کنند، افزود: آنها در روزهای تعطیل همزمان با پیک سفرها نرخ پروازهای خود را بالا می‌برند؛ درست مانند کاری که ایرلاین‌های ایرانی برای سفرهای داخل کشور انجام می‌دهند.

به گفته این مدیر آژانس هواپیمایی و گردشگری، ایرلاین‌ها تنها ۱۵ روز تعطیلات نوروز را فرصت کار دارند تا بلیت پروازهای خود را بفروشند و کار کنند و به همین دلیل ممکن است برای سفر مردم کشورهای دیگر نیز نرخ بلیت پروازها را افزایش بدهند.

 

 

فراخوان استفاده از تخفیف در نمایشگاه گردشگری

اکنون برخی از ایرلاین‌ها نه‌تنها برای ایام ژانویه قیمت پروازهای خود را بالا برده‌اند بلکه نرخ بلیت خود را برای مقاصدی که سفر به آن کشورها در ایام نوروز از سوی ایرانیان زیاد است نیز افزایش داده‌اند. این افزایش نرخ درست تا روزهای قبل از کریسمس به روال عادی بود و افراد اگر زودتر برای ایام نوروز اقدام به خرید بلیت می‌کردند می‌توانستند با نرخ مناسب‌تر بلیت تهیه کنند اما اکنون این نرخ‌ها برای برخی از مسیرها حتی تا سه برابر افزایش یافته است.

اما به گزارش همشهری، معاون گردشگری کشور در نشست نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از مردم خواست  با مراجعه به این نمایشگاه که از 3تا 6بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برپا می‌شود، از تخفیفات ویژه خرید بلیت‌های پروازی یا حتی ریلی برخوردار شوند؛ تخفیفاتی که به گفته او گاه به 40درصد می‌رسد. اما حالا با اقدام اخیر شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در افزایش نرخ بلیت‌های پروازی به‌نظر می‌رسد تخفیفات ارائه شده در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تفاوت چندانی با نرخ فروش بلیت در روزهای عادی نداشته باشد. این احتمال مطرح است که شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی تعمدا اقدام به افزایش نرخ بلیت‌های پروازی خود کرده‌اند تا بتوانند با ارائه تخفیف در نمایشگاه بین‌المللی تهران به خریداران بلیت‌های پروازی را با قیمتی شبیه به روزهای عادی یا حتی بیشتر از روزهای عادی بفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید