• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39759
+
-

کارخانه‌های لبنی از افزایش قیمت سود نکرده‌اند

رضا باکری/دبیر انجمن صنایع لبنی ایران

ستاد تنظیم بازار موظف است برای کنترل وضعیت موجود هرچه زودتر قیمت‌های مصوب را اعلام کند و این تعلل سبب شده قیمت‌ها با نوسانات بسیاری همراه باشد. ضمن اینکه تصمیمات دولت در بخش اقتصاد کلان بر زندگی همه تأثیر‌گذار است و به‌تبع آن هم شاخص‌های اقتصاد خرد را در همه بنگاه‌ها و بخش‌ها به‌طور ناخودآگاه تغییر می‌دهد و تصمیمات اخیر سبب شده هزینه‌های تولید چندین برابر شود. 
صنعت لبنیات هم به همین شکل دچار مشکل شده است. به‌طور مثال بهای تمام‌شده شیرخام نسبت به سال قبل 60درصد رشد داشته است که همین موضوع باعث شده قیمت شیر افزایش شدید داشته باشد. ضمن اینکه گران تمام شدن کالاها در صنایع داخلی و کشاورزی محصول عملکرد دولت در رابطه با شاخص‌های کلان اقتصادی است والا هیچ تولید‌کننده‌ای طرفدار گرانی نیست؛ کما اینکه بررسی‌های سازمان حمایت نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده باید 14درصد سود قانونی نصیبشان می‌شده است اما حتی 2درصد هم طی این مدت سود نداشته‌اند و درواقع ضرر و زیان‌شان بیشتر بوده است. به همین سبب معتقدم صنایعی که نتوانسته‌اند سود قانونی خود را ببرند نمی‌توانسته‌اند دچار پدیده گرانفروشی هم بشوند. پس داستان گرانی لبنیات داستان گرانفروشی نیست. داستان سوءمدیریتی است که درحال رخ دادن است. در این میان هم مردم دچار مشکل شده‌اند و هم کارخانه‌ها. متأسفانه وضعیت اقتصادی کشور تدبیری برای افزایش قدرت خرید ندارد و هر روز شاهد تضعیف قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره‌ها هستیم.
 از طرف دیگر افزایش قیمت شیر خام منجر به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی شده و سهم مردم از خرید شیر روزبه‌روز کمتر می‌شود.
 به این موضوع افزایش بی‌رویه نرخ ارز و اثرات آن بر قیمت، چگونگی واردات مواد اولیه، افزایش قیمت بسته‌بندی و خوارک دامداری‌ها و تولید‌کننده‌ها را هم اضافه کنید که در نهایت به افزایش قیمت در انواع محصولات لبنی منجر شده است و طی ماه‌های اخیر موجب شده برخی خانوارها این کالا را از سبد مصرفی‌شان حذف کنند یا به‌شدت کاهش دهند. حذف لبنیات بدون شک آسیب‌های بسیاری برای سلامت و تندرستی مردم به‌خصوص کودکان به همراه دارد و امیدوارم با شرایط فعلی، دولت تدبیری برای محصولات لبنی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید