• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39736
+
-

پلمب 7800حلقه چاه غیرمجاز

پلمب 7800حلقه چاه غیرمجاز

دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران، درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز در کشور اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۸۰۰حلقه چاه در کشور مسدود شده است؛ اما براساس تدابیر درنظر گرفته شده برای سال ۱۳۹۷، باید ۱۵هزار حلقه چاه را مسدود کنیم.
عبدالله فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: کل چاه‌هایی که در ایران وجود دارد، با احتساب چاه‌های حریمی که کنار رودخانه‌ها قرار گرفته، ۳۲۰ هزار حلقه چاه است که از این تعداد، ۱۰۰هزار حلقه چاه مشمول قانون تعیین و تکلیف است. به گفته فاضلی، براساس اقدامات صورت‌گرفته تاکنون ۳۰هزار حلقه چاه پر شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار شده که با همکاری وزارت جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه تا پایان برنامه ششم ۱۸۰هزار چاه دیگر را پر کنیم.  طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و براساس برنامه سال ۱۳۹۷، اکنون با پیشرفت ۴۵درصدی روبه‌رو هستیم. عبدالله فاضلی، درباره آخرین وضعیت طرح تعادل‌بخشی یادآورشد: در شرایط فعلی با دیون ناشی از عدم‌تخصیص اعتبارات در سال 1396-1395 مواجهیم و در سال ۱۳۹۷، اگرچه مقداری از اعتبارات اختصاص پیدا کرده، اما کل اعتبارات ۵۰درصد کاهش یافته که این موضوع نیز روند اجرای کار را کند کرده است.

350هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور فعال است
به گزارش همشهری، عبدالله فاضلی دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران در حالی تعداد چاه‌های کشور را 320هزار حلقه اعلام می‌کند که بنابر اعلام مدیریت بحران وزارت کشور، 350هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد. و آنطور که شهرام کریمی، دانش‌آموخته دکترای آب و رئیس پیشین گنجینه ملی آب در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «طی یک سال و نیم اخیر تعداد 50هزار حلقه چاه به 850هزار حلقه چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشور افزوده شده و هم‌اکنون در ایران 900هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد». او این میزان افزایش در این بازه زمانی را یک فاجعه می‌داند. به گفته او، عمدتا در مناطقی از کشور با افزایش تعداد حفر چاه‌ها مواجه هستیم که مشکل کم‌آبی وجود دارد. کریمی با اشاره به ایجاد فروچاله در نقاط مختلف کشور که به‌دلیل برداشت بی‌رویه آب رخ می‌دهد می‌افزاید: هم‌اکنون در دشت‌های گوناگون ایران مانند همدان، خراسان، کرمان، قزوین و... با فروچاله‌ها مواجه هستیم. دهم تیرماه سال گذشته هم معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک گفت: «750هزار حلقه چاه آب در کشور حفر شده که از این تعداد 400هزار حلقه مجاز و 350هزار حلقه غیرمجاز است». چهارم آبان 95 هم اسماعیل نجار،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وجود 350هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور خبر داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید