• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39469
+
-

کرمانشاه سکوی صادرات آبزیان ندارد

مدیرکل شیلات‌کرمانشاه با حضور در دفتر همشهری به سوالات خبرنگاران این روزنامه پاسخ داد

شیلات
کرمانشاه سکوی صادرات آبزیان ندارد

مرضیه قاسمی|  کرمانشاه- خبرنگار:

چندی پیش مدیرکل شیلات استان کرمانشاه مهمان دفتر روزنامه همشهری بود. «فرزاد افضلی» در گفت‌وگویی صمیمی به سوالات خبرنگاران این روزنامه پاسخ داد. نبود سکوی صادرات آبزیان در استان، پرورش ماهی در قفس، احداث بازار دائمی، پرداخت خسارت به پرورش‌دهندگان خسارت‌دیده در زلزله از مواردی بود که در این نشست در مورد آنها صحبت شد. 


433 مزرعه پرورش ماهی

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با بیان این‌که ‌ کرمانشاه‌ 433 مزرعه پرورش ماهی دارد، می‌گوید: این تعداد شامل 3 مجموعه سردابی و یک مجموعه گرمابی و نیز 4 مزرعه پرورش ماهی در قفس است. این ۴ مزرعه در سد شهدای گمنام، سد زاگرس و جامیشان قرار دارد. سهم استان از آبزی‌پروری کشور 4 درصد است که شامل 358 مزرعه سردابی(استخر)، 71 مزرعه گرمابی و 4 مزرعه خاویاری می‌شود.  «فرزاد افضلی» می‌افزاید: در تلاشیم که علاوه بر سدهای یاد شده بتوانیم در سد زمکان دالاهو نیز پرورش ماهی در قفس داشته باشیم و در پایان سال 97 به تولید بیش از هزار و ۳۵۰ تن برسیم.  

وی ادامه می‌دهد: مجموع میزان تولیدات ما تا پایان سال 96 رقم 17هزار و 206تن بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 97 این رقم به 21 هزار تن برسد. این میزان تولیدات شامل ماهیان سردابی، گرمابی، تولید در آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی است. در بحث تولید ماهیان زینتی نیز بیش از 50 مرکز تکثیر پرورش ماهی زینتی فعال در استان داریم. 


رتبه اول در تولید ماهیان گرمابی تا سال 96 

این مسئول در ادامه می‌گوید: در تولید ماهیان گرمابی تا سال 96 رتبه اول را در بین استان‌های غیرساحلی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تولید ماهیان گرمابی ما به 4 هزار و 55 تن برسد. اکنون با ۱۳هزار ۳۷۰ تن رتبه پنجم را در تولید ماهی سردابی برای استان‌های غیر ساحلی داریم.  افضلی به افزایش سدهای پرورش ماهی در استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر بتوانیم قرارداد سد زمکان دالاهو را با آب منطقه‌ای ببندیم، سد زمکان دالاهو هم به این 4 عدد سد اضافه می‌شود. این در حالی است که در سال‌های گذشته فقط 2 سد داشتیم. در تولید ماهیان خاویاری در 3 مزرعه و یک واحد قفس، در سال 96 به 40 تن تولید رسیدیم. ماهی خاویار در شرایط اقلیمی و آب و هوایی کرمانشاه بسیار خوب رشد می‌کند. یک کارگاه تکثیر میگو با ظرفیت 2 میلیون قطعه پست لارو در قصر شیرین داریم که تنها مرکز تامین‌کننده پست لارو، گونه روزنبرگی کشور است. در سال 9 هزار و 156تن میگو تولید می‌کنیم و امیدواریم این رقم تا پایان سال 97 به 25 هزار تن برسد. 


اشتغالزایی برای هزار و ۲۴۸نفر 

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به میزان اشتغال در این حوزه بیان می‌کند: در سال 96 اشتغال مستقیم ما به 3هزار و 611نفر رسید و اشتغال غیرمستقیم هزار و 800نفر بود. در سال 97 با افزایش تولیدات در تلاشیم اشتغال مستقیم به 4 هزار 446 نفر و اشتغال غیرمستقیم به 2 هزار 221 نفر برسد. جمعا پیش‌بینی می‌کنیم که از ابتدای شروع فعالیت شیلات یعنی از سال 73 تاکنون به 6 هزار و 665 نفر برسیم که سهم اشتغال در سال جاری هزار و ۲۴۸ نفر خواهد بود. 
 

 سرانه مصرف ماهی، 9 کیلوگرم 

افضلی درباره میزان سرانه مصرف ماهی استان نیز می‌گوید: با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و کارگاه‌ها و برپایی جشنواره‌های طبخ آبزیان در مرکز استان و شهرستان‌ها و با تلاش بخش‌های ذی‌ربط از سال 73 که میانگین مصرف سرانه ماهی در استان 250 گرم بود، توانستیم در سال 96 به 9 کیلوگرم برسیم. وجود فروشگاه‌های عرضه ماهی و بازار آبزیان و افزایش تولیدات آبزیان استان خود گواه این مدعا است. 
 

میزان صادرات ماهی استان مشخص نیست 

مدیرکل شیلات استان با اشاره به مشکلات صادرات آبزیان کرمانشاه اضافه می‌کند: به دلیل این‌که ما در پایانه‌های مرزی استان بارانداز یا سکوی صادراتی نداریم، میزان صادرات ماهی استان مشخص نیست. درخواست یک سکوی صادراتی مختص پرورش ماهی استان کرمانشاه داده‌ایم که بتوانیم تولیداتمان را صادر کنیم. افضلی اضافه می‌کند: مصوب شده است که سکوی صادرات را در پایانه مرزی پرویزخان بزنیم. 


احداث بازار دائمی 

این مسئول از اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در حوزه شیلات نیز می‌گوید: یکی از مصوبات کارگروه توسعه آبزیان احداث بازار ماهیان در کرمانشاه بود که چندی پیش مصوب شد و با حمایت استاندار این مصوبه به تصویب رسید. چندین سرمایه‌گذار را نیز به شهرداری کرمانشاه معرفی کردیم. یکی از سرمایه‌گذاران که خودش تولید‌کننده نمونه استان است طی مناقصه‌ای برنده شد و سوله‌ای در مجاورت فروشگاه رفاه در بلوار طاق‌بستان به ایشان واگذار شد. با توجه به این‌که ایجاد بازار ماهی در هر شهر، فرهنگ مصرف ماهی را به دنبال دارد و موجب افزایش میانگین مصرف ماهی در آن شهر می‌شود، این بازار کار خیلی ارزشمندی است و گونه‌های مختلف ماهی را در این بازار عرضه می‌کنیم. علاوه بر بازار ماهی در نظر داریم یک رستوران طبخ ماهی هم کنار این بازار ماهی با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی کنیم. در این زمینه مجوز‌های لازم صادر شده است. در نظر داریم در این رستوران انواع طبخ درست ماهی را به مردم بشناسانیم. گرچه قبل از احداث آن ما با برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌ها سعی کرده‌ایم مردم را با شیوه درست طبخ انواع آبزیان  آشنا کنیم. 
 

پرورش ماهی در سد داریان 

افضلی در ادامه می‌گوید: یکی از برنامه‌های ما این است که در سد داریان پرورش ماهی در قفس داشته باشیم. البته این کار با مشکلاتی مواجه است. تاکید ویژه‌ استاندار هم همین موضوع است که در سد داریان فعالیت پرورش ماهی در قفس را داشته باشیم اما شرکت توسعه آب نیروی ایران عنوان می‌کند که آب این سد برای شرب است. اگر در این سد فعالیت صید و صیادی انجام دهیم، می‌توانیم برای جوانان بیکار اورامانات، پاوه، جوانرود، روانسر و نوسود اشتغالزایی کنیم. پیگیر رفع مشکلات آن هستیم و امیدواریم در آینده این امر تحقق یابد.


پرداخت غرامت به پرورش‌دهندگان خسارت‌دیده  

مدیرکل شیلات با اشاره به خسارت‌های زلزله عنوان می‌کند: مصوب دولت در قالب کمک بلاعوض از محل قانون مدیریت بحران ماده 12، 5میلیارد و 200 میلیون تومان بود. از این رقم نزدیک به
67 درصد به پرورش‌دهندگان خسارت‌دیده اختصاص یافت. برای پرداخت خسارت کمیته‌های بحران در هر شهرستان به ریاست فرمانداران برگزار شد. در این کمیته نمایندگان هر اداره حضور داشتند و پایش نهایی صورت گرفت که هر کسی چه میزان خسارت دیده است. تاکنون 3 میلیارد و 385 میلیون تومان به حساب پرورش‌دهندگان خسارت‌دیده واریز شده است. خسارت‌ها بیش از 10 میلیارد است که بیشتر شامل تلفات ماهی می‌شود و بخشی هم مربوط به استخرهای پرورش ماهی است. بیشترین خسارت را در ریجاب داشتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید