• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39464
+
-

کمبود آب در کبودچشمه

دهیار: همه اعتبار دهیاری صرف حفر چاه در این روستا می‌شود

روستا
کمبود آب در کبودچشمه

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار :

استان زنجان با داشتن بیش از 900 روستا، بیشترین تعداد روستانشین را دارد. بیشتر ساکنان این مناطق به شغل کشاورزی و دامپروری مشغولند و کمتر کسی به مشاغل جدید روی آورده است.
روستای کبودچشمه یکی از روستاهای استان است که در 6 کیلومتری صائین قلعه و 10 کیلومتری هیدج واقع شده است. این روستا با مشکل کم‌آبی و از رونق افتادن کشاورزی روبه‌روست که مهاجرت اهالی را در پی داشته است.


 کم‌آبی

خلیل رجبی چند سالی است که در کسوت دهیار روستای کبودچشمه فعالیت دارد. وی در مورد جمعیت روستا اظهار می‌کند: هزار نفر جمعیت با 288 خانوار ساکن روستا هستند. 
رجبی با اشاره به معضل کم‌آبی می‌افزاید: در روزهای گرم سال کم‌آبی مهم‌ترین معضل اهالی است تا آنجا که فقط یک ساعت در روز آب به خانه‌های مردم راه می‌یابد.

دهیار روستای کبودچشمه با بیان این‌که در فصول سرد سال این مشکل تا حدودی رفع می‌شود، ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل به حفر چاه نیاز داریم و تمام اعتبار دهیاری قرار است صرف این کار شود.
رجبی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت آبفار در این خصوص کاری انجام نمی‌دهد، می‌گوید: کمبود اعتبار در همه نهادهای دولتی به چشم می‌خورد، آبفار نیز از این قاعده مستثنا نیست و اظهار می‌کند اعتباری برای این کار ندارد. به همین دلیل ما اعتبار امسال و سال گذشته دهیاری یعنی 60 میلیون تومان را می‌خواهیم صرف این کار کنیم.

دهیار روستای کبودچشمه در مورد راه‌های روستایی اظهار می‌کند: کبودچشمه 2 جاده دارد، یکی به طرف صائین قلعه و دیگری به طرف هیدج که هر دو آنها در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، بارها این موضوع به اداره راه و شهرسازی اعلام شده است، اما بهانه کمبود اعتبار همچنان وجود دارد و فعلا نمی‌توان کاری از پیش برد.


زراعت

گندم و انگور بیشترین محصولات کشاورزی و باغی این منطقه است، اما امسال سال زراعی خوبی برای اهالی کبودچشمه نبود چراکه سرمازدگی موجب شد باغ‌های انگور از بین برود.رجبی در این مورد می‌گوید: وضعیت گندم امسال خوب بود اما زمین‌های ما کوچک است و میزان برداشت چشمگیر نیست. امسال کشاورزان این محصول را به قیمت هر کیلوگرم 1100 تومان به دلال‌ها فروختند تا بتوانند پول را در همان لحظه دریافت کنند.وی ادامه می‌دهد: سرما و تگرگ انگور کبودچشمه را که بیشتر از نوع کشمش بود از بین برد و هر هکتار زمین توانستیم یک‌ششم محصول برداشت کنیم. کشاورزان فقط توانستند هر کیلوگرم انگور را به قیمت 2500 تومان بفروشند. 
دهیار کبودچشمه با بیان این‌که محصولات این منطقه بیشتر به صورت دیم کشت می‌شود ادامه می‌دهد: ما محصولی به‌جز این 2 کشت نمی‌کنیم و دلیل آن به 2 موضوع برمی‌گردد؛ یکی این‌که ما اطلاعاتی در مورد کشت محصولی دیگر که با آب‌وهوای منطقه سازگار باشد نداریم و دیگر این‌که با آب زراعی موجود کاری بیش از این نمی‌توان کرد.
وی وضعیت دامداری روستا را ضعیف می‌داند و می‌افزاید: میزان دام در روستا کم است و از هر 10 خانوار یک خانوار دام نگه می‌دارد.


مدرسه روستا

دانش‌آموزان کبودچشمه برای تحصیل در مقطع دبیرستان به هیدج و صائین قلعه می‌روند. رجبی در این مورد می‌گوید: 100 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و 80 دانش‌آموز در مقطع راهنمایی در کبودچشمه به تحصیل مشغولند و از نظر تشکیل کلاس‌ها و معلم مشکل خاصی نداریم.
وی می‌افزاید: خانه بهداشت نیز در این روستا فعال است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.


مهاجرت

مهاجرت در بین اهالی کبودچشمه‌ دیگر تبدیل به یک موضوع عادی شده است تا آنجا که دهیار روستا در این می‌گوید: هر سال چندین خانوار از روستا به شهرها مهاجرت می‌کنند و دیگر بازنمی
‌گردند.وی ادامه می‌دهد: بیشتر جوانان روستا به شغل کارگری مشغولند و در میدان بار کرج فعالیت می‌کنند، آنهایی که می‌توانند شغلی برای خود دست‌وپا کنند در همان‌جا می‌مانند اما درصد بسیار کمی از آنها دوباره به روستا برمی‌گردند.


یک روستا و دو نام

روستای کبودچشمه به گفته اهالی 2 اسم دارد. نام دیگر کبودچشمه، خلف علی است. دهیار روستا در مورد علت نامگذاری آن می‌گوید: چشمه‌ای قدیمی در این منطقه واقع است که از زیر چند سنگ کبود جاری می‌شود، در زمان‌های گذشته ساکنان روستا دور این چشمه گرد می‌آمدند. اما کسی درباره این‌که چرا نام دیگر آن خلف علی است چیزی نمی‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :