• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39431
+
-

توسعه گردشگری در تنها جزیره خزر

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان: ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه دسترسی و اسکله در 138 هکتار اراضی پشتیبان طرح گردشگری بندرترکمن و آشوراده دنبال می‌شود

توسعه
توسعه گردشگری در تنها جزیره خزر

ستاره حجتی|  گرگان - خبرنگار:  

طرح گـردشگری آشوراده، تنها جزیره دریای خزر، دی ماه سال گذشته تعیین تکلیف شد. اردیبهشت امسال هم استاندار گلستان از آغاز عملیات اجرایی آن تا 20 روز بعد خبر داده بود، اما بعد از گذشت 7 ماه، بالاخره پنج‌شنبه گذشته کلنگ عملیات اجرایی فاز نخست آن به زمین خورد. 


نیاز 40 میلیاردی برای تامین زیرساخت ها

استاندار در مورد این طرح می‌گوید: آغاز طرح گردشگری جزیره آشوراده، اتفاق بزرگی است و برای اجرای آن مراحل سختی را پشت سر گذاشتیم. همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از اجرای این پروژه پشتیبانی کنند تا با کمک هم بتوانیم این طرح را به نتیجه برسانیم. این پروژه به‌ همراه لایروبی کانال خزینی و چاپاقلی از اساسی‎ترین اقداماتی است که در گلستان انجام می‎شود.

«سید مناف هاشمی» با بیان این‌که لایروبی 2 کانال برای نجات خلیج گرگان 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه می‌دهد: این طرح نیز اگر آغاز شود حداقل سرمایه‌گذاری در بخش‎های مختلف 400 میلیارد تومان است. 
طرح گردشگری جزیره آشوراده در چند مرحله دنبال می‌شود و در نخستین گام به زیرساخت‎ها توجه شده که بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. پیگیری‎های لازم برای تخصیص اعتبار انجام شده تا بتوانیم با ساخت اسکله و تامین زیرساخت‎های لازم زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم و امیدواریم سرمایه‎گذاران نیز در حین کار استقبال کنند.


برنامه‌های فاز نخست

 مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان به عنوان متولی اجرایی این طرح می‌گوید: طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده از مصوبات سفر آذرماه سال 93 هیات دولت به استان گلستان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، مجوزهای مورد نیاز آن اخذ شد.

 «احمد سردارزاده »می گوید: در فاز نخست این طرح ایجاد راه دسترسی، زیرساخت و اسکله در 138 هکتار اراضی پشتیبان طرح در بندرترکمن و آشوراده دنبال می‌شود. از مجموع وسعت 380 هکتاری جزیره آشوراده، 22 هکتار را به عنوان منطقه متمرکز برای اجرای سازه‌های سبک متناسب با ضوابط محیط‌زیست و مصالح بومی پیش‌بینی کردیم. در فاز نخست 50 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی، ملی و بخش خصوصی برای این طرح  پیش‌بینی شده است.


3 سال زمان برای حضور سرمایه‌گذاران 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان همچنین مدت‌زمان پیش‌بینی شده اجرای فاز نخست را 2 سال عنوان کرد و گفت: در فاز دوم که بعد از ایجاد زیرساخت‌ها آغاز خواهد شد، 18 کاربری در طرح پیش‌بینی شده که برای آنها سرمایه‌گذار انتخاب می‌کنیم. اعتبار پیش‌بینی شده برای فاز دوم 4 هزار میلیارد ریال است که امکان افزایش این میزان نیز وجود خواهد داشت.


انتشار جزئیات طرح

 بنا بر آنچه در وب‌سایت اطلاع‌رسانی استانداری از جزئیات این طرح منتشر شده، در مرحله نخست عملیات اجرایی طرح گردشگری جزیره آشوراده، 138هکتار از اراضی ساحلی بندر ترکمن به عنوان اراضی پشتیبان برای امور زیر ساختی به کار گرفته خواهد شد و 2 اسکله در این اراضی و یک اسکله در جزیره آشوراده با رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی احداث خواهد شد.
اجرای این طرح با موافقت شورای عالی محیط‌زیست به تصویب رسید و قرار است با رعایت شروط زیست‌محیطی در 22هکتار به طور متمرکز و 16هکتار غیرمتمرکز اجرا شود.همچنین در حالی که مدیر عامل سازمان همیاری‌ها زمان اجرای فاز نخست را 2 سال اعلام کرده است، گزارش استانداری گلستان این زمان را 3 سال اعلام کرده و نوشته است: برای اجرای مرحله نخست طرح که شامل احداث زیرساخت‌هاست 3 سال زمان در نظر گرفته شده است.
مرحله دوم این طرح فراخوان سرمایه‌گذاری با اعتبار اولیه 400میلیارد تومانی برای احداث سازه‌های سبک اقامتی و رفاهی است.


شروط زیست‌محیطی توسعه آشوراده

 یکی از شروط زیست‌محیطی توسعه آشوراده اقامت کمتر از 500 نفر در شبانه‌روز در این جزیره است. همچنین تردد این افراد باید به نحوی باشد که مانع حضور حیوانات وحشی به خصوص پرندگان در این منطقه نشود.


روی دیگر سکه طرح گردشگری آشوراده

سال گذشته و پیش از تحولات در استانداری گلستان، «رضا مروتی» که هنوز به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در استان حضور داشت و مسئول مستقیم پیگیری طرح گردشگری آشوراده بود، پس از تکمیل و نهایی شدن طرح، جزئیات آن را شرح داده بود. به گفته مروتی؛ ابتدا قرار بود که این طرح در 380 هکتار اجرا شود، اما پس از 4 سال مطالعه و توجه به جوانب زیست‌محیطی و الگوبرداری از طرح‌های اجرا شده در جزایر مختلف جهان و نوع سازه‌های آنها، تصمیم گرفته شد که طرح آشوراده در 22 هکتار متمرکز و 16 هکتار غیرمتمرکز اجرا شود.

طرح گردشگری آشوراده که از گذشته مطرح بود در سفر سال 93 هیات دولت به استان گلستان برای اجرا در بخشی از این جزیره تصویب شد. چهارچوبی در خصوص گردشگری طبیعی در منطقه آشوراده مشخص شد و قرار بر این شد که فعالیت‌های سنگین نظیر دخل و تصرف و تخریب به هیچ‌وجه صورت نگیرد و سازمان محیط‌زیست اجازه چنین اقدامی را ندهد. اما اینک پرونده طرح گردشگری آشوراده در بخش مطالعاتی و رعایت مخاطرات زیست‌محیطی بسته و با اجرای آن در بخشی از جزیره موافقت شده است. طرح گردشگری آشوراده با حمایت کامل سازمان محیط‌زیست کشور و منطبق با اصول توسعه پایدار اجرا می‌شود.مروتی بر امکان حضور سرمایه‌گذاران محلی تاکیدکرده و گفته بود: هیچ اصراری برای واگذاری طرح به یک سرمایه‌گذار وجود ندارد و بخش‌های مختلف آن می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران متعدد اجرا شود. هدف از این کار زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران محلی به نفع استان بوده و از سوی دیگر حداکثر زمان واگذاری مطابق با قوانین اراضی ملی
15 سال خواهد بود.


آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق ‌زیست‌کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال این جزیره در کنوانسیون جهانی رامسر نیز در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین دلیل  اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و از سوی دیگر 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌‌آید.
این جزیره در گذشته با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌‌وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیلاب مردم جزیره را ترک کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید