• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39383
+
-

امشب؛ رونمایی‌از نخستین بودجه پساتحریم

تأمین کالاهای اساسی با ارز دولتی، اصلاح و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با‌مشارکت بخش خصوصی از رویکردهای اصلی سند دخل‌وخرج دولت در سال آینده اعلام شده است

بودجه
امشب؛ رونمایی‌از نخستین بودجه پساتحریم

جزئیات سند دخل‌وخرج دولت در سال‌98 امشب به تصویب نهایی دولت می‌رسد و نخستین لایحه بودجه با چاشنی ملاحظات تحریمی آماده تقدیم به صحن علنی مجلس می‌شود؛ سندی که با درنظر گرفتن وضعیت فعلی اقتصاد و تحریم‌ها تدوین شده و به‌نوعی می‌تواند در همین ابتدا دورنمای اقتصاد ایران در سال آینده را ترسیم کند. اینکه بودجه 98قرار است انقباضی باشد یا انبساطی و اینکه ملاحظات این سند چقدر با واقعیت‌هایی مانند قیمت جهانی نفت، نرخ ارز و وضعیت معیشتی مردم همخوانی دارد از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند موضع‌گیری دولت برای اداره کشور در سال آینده را آشکار کند و بر همین اساس انتظار می‌رود برای تدوین آن وسواس بیشتری به خرج داده شود.

به گزارش همشهری، آخرین اتفاق مرتبط با لایحه بودجه سال 1398، پیگیری مباحث مربوط به آن در جلسه دیروز شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است. در این جلسه که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد، مباحث پیرامون سند دخل‌وخرج دولت در سال آینده با 3 رویکرد اصلی شامل «اطمینان از تأمین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی»، «اصلاح و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان» و «حمایت از تولید و اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصی» پیگیری شد. با نگاهی به این 3 رویکرد عمده، می‌توان چنین انتظار داشت که در سال پیش‌رو دولت همچنان به کنترل بازار و نرخ تورم از مسیر تأمین کالاهای اساسی با ارز ترجیحی ادامه خواهد داد و هرچند اصلاح و افزایش حقوق شاغلان را نیز در دستور کار دارد اما این مهم با چندان انبساطی همراه نخواهد بود. از سوی دیگر در سال 98نگاه غالب دولت دوازدهم برای اداره اقتصاد کشور و فراهم کردن زمینه‌های رشد و توسعه، نگاهی درون‌گرا و با اتکا به ظرفیت‌های داخلی خواهد بود و برای این کار، به مشارکت دادن بیش‌ازپیش بخش خصوصی توجه خواهد کرد که البته این مهم منوط به رفع موانعی است که در سال‌جاری نیز هدفگذاری‌های انجام شده برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی را با مشکل جدی مواجه کرد.

لایحه بودجه در آستانه مجلس

هنوز زمان مشخصی برای ارائه لایحه بودجه سال‌1398 به مجلس اعلام نشده اما طبق ماده‌186 آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15آذرماه به مجلس تقدیم کند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس می‌گوید: احتمالاً دولت با توجه به اینکه 15آذر پنجشنبه است، لایحه بودجه را 14آذرماه، (چهارشنبه) به مجلس می‌فرستد، در غیراین صورت ارائه لایحه به 25آذرماه موکول می‌شود. فعلاً تدوین این لایحه نهایی نشده و جزئیات دقیقی از آن منتشر نشده است اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: نرخ دلار در بودجه سال آینده 8هزار تومان، میزان فروش نفت در لایحه بودجه 98روزانه یک‌میلیون بشکه و قیمت فروش هر بشکه نفت بین 60تا 65دلار درنظر گرفته شده است اما تلاش می‌شود با درنظر گرفتن سناریوی محتاطانه، قیمت‌های پایین‌تری برای فروش نفت تعیین شود. طبق گفته این منبع آگاه، امشب دولت تصمیم نهایی را درباره سند دخل‌وخرج سال آینده اتخاذ می‌کند و پس ‌از آن نخستین بودجه کشور با شرایط تحریمی تقدیم مجلس می‌شود.

پیش ‌از این وقتی زمزمه‌هایی از میزان صادرات نفت و نرخ ارز منتشر شد، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خانه ملت گفت: نظر ما این است که یک‌میلیون بشکه نفت را به یک‌میلیون و500 هزار بشکه ارتقا دهیم و نرخ دلار نیز به 5800تا 6هزار تومان تغییر کند چراکه وقتی نرخ دلار  8هزار تومان تعیین شود، گرای گرانی به بازار می‌دهد. به گفته حسینی، میزان منابع موردنیاز از منابع نفتی از بودجه کل کشور با این سناریو چیزی حدود 75تا 80هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با توجه به رقم 410تا 420هزار میلیارد تومانی بودجه 98، نشان می‌دهد عدم‌وابستگی به نفت در بودجه براساس سیاست‌های برنامه ششم و برنامه‌های قبلی در حال تحقق است. او افزایش درآمدهای مالیاتی را یکی از نکات بسیار برجسته بودجه 98دانست و افزود: برای این موضوع دولت راهکارهای جدیدی طراحی کرده است و همچنین با توجه به اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، مقرر شده تا بتواند نسبت به شناسایی درآمد واقعی و مالیات واقعی اقشار پردرآمد اقدام کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در رابطه با فروش اوراق نسبت به سال گذشته براساس قانون برنامه ششم توسعه همان عدد را پیش‌بینی کرده است، گفت: یکی از نکاتی که دولت انجام داده استفاده بیشتر از منابع صندوق توسعه ملی است. متأسفانه با توجه به اینکه باید امسال 2درصد به سهم صندوق توسعه ملی از صادرات اضافه می‌کردیم دولت در پیش‌بینی همان پرداخت 20درصد را دیده و مابه‌التفاوت آن را در منابع بودجه‌ای پیش‌بینی کرده است.

افزایش درآمد اقشار آسیب‌پذیر و  رفع فقر مطلق در بودجه98

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به افزایش رقم بودجه جاری کشور در سال آینده، گفت: باوجود اینکه مجلس و دولت به‌دنبال انقباضی بودن هزینه‌های جاری کشور هستند اما با توجه به نرخ تورمی که در جامعه ایجاد شده و اقشار حقوق‌بگیر و قشر آسیب‌پذیر را متأثر کرده است، افزایش 20درصدی حقوق کارکنان دولت  در لایحه پیش‌بینی شده است. حسینی ادامه داد: هرچند دولت در سال 98از نظر تأمین منابع سختی‌هایی خواهد داشت اما چاره‌ای نداریم که هزینه‌های جاری را براساس نرخ رشد تورم حداقل متناسب با آن افزایش دهیم. به گفته او دولت در لایحه بودجه سال 98مجوز اعمال ضریب پلکانی برای حقوق را از مجلس گرفته اما به‌صراحت شیوه افزایش حقوق را اعلام نکرده است. حسینی گفت: یکی دیگر از مباحثی که در بودجه سال 98به چشم می‌خورد، بحث تبصره 19بودجه‌ریزی براساس عملکرد است که دولت بر آن تأکید کرده و می‌خواهد تمام دستگاه‌های اجرایی بودجه‌های خود را براساس قواعد بودجه‌ریزی بر عملکرد ارائه کنند. این نماینده مجلس افزود: در تبصره 18بودجه، ظرفیت‌هایی برای ایجاد اشتغال وجود دارد که آنجا هم منابع خوبی با سازوکارهای مناسب برای ایجاد اشتغال دیده شده است. بحث افزایش میزان درآمد اقشار آسیب‌پذیر و سیاست رفع فقر مطلق یکی از مزیت‌های بودجه سال 98است که به‌نوعی در لایحه دیده می‌شود. افزایش درآمد مستمری‌بگیران را داریم و رقمی برای افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان سازمان بازنشستگی و تأمین اجتماعی دیده شده است. حسینی درخصوص قیمت حامل‌های سوخت در سال 98نیز گفت: در رابطه با قیمت حامل‌های انرژی مبحث جدیدی در لایحه نداریم، مگر اینکه بخواهند به‌صورت جداگانه یا شیوه‌های کارت سوخت و دونرخی کردن را بعداً در بودجه اضافه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید