• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39301
+
-

چندکارگر جان خود را در مسیر توسعه از دست می‌دهند؟

نان به شرط جان

خطرناک‌ترین شغل‌های دنیا به‌علاوه آماری از فوت‌‌کارگران

اصغر کوچک‌زاده

پول‌درآوردن برای خیلی از مردم دنیا به‌شرط به خطر انداختن جانشان تمام می‌شود؛ریسکی که مجبورند آن را تجربه کنند تا سر‌ ماه پولی ته جیبشان باشد و بتوانند با آن امرار معاش کنند. بعضی از شغل‌ها اما نسبت به بقیه خطرناک‌تر هستند و سالانه صدها کارگر را به کام مرگ می‌کشند؛ کارهایی که برای بعضی از ما دور از انتظار است و فکر نمی‌کنیم مثلا خلبان‌ها یکی از بالاترین آمار مرگ‌ومیر در دنیا را داشته باشند. اما اینجا سر و کار ما با کارگرهاست. سال گذشته معاون وزیر راه در گفت‌وگویی اعلام کرد هر سال 1500 کارگر در ایران جان خودشان را از دست می‌دهند که 60درصد آنها در امور ساختمانی مشغول به‌کار هستند. مهم‌ترین دلیلش هم ‌رعایت‌نکردن قوانین و موارد ایمنی است. این عدد در دنیا بسیار بالاتر است و به‌طور متوسط هر 15ثانیه یک کارگر جان خود را ازدست می‌دهد؛یعنی روزانه 6300نفر که می‌شود سالی 2میلیون و 299هزار و 500نفر. تقریبا 300هزار نفر کمتر از کل جمعیت کشور قطر! این تلفات در آمریکا سالانه 4585 نفر، کانادا 362 نفر، آلمان 605 نفر، اسپانیا 260 نفر، ژاپن 928 نفر، سنگاپور66 نفر و ترکیه 745نفر است و بیشترین حادثه برای کارگران چوب بری بوده. فهرست خطرناک‌ترین مشاغل دنیا به‌ترتیب زیر است:

1- چوب‌برها: برخلاف باور عمومی که کار در معدن را پرتلفات‌ترین شغل دنیا می‌دانند، این چوب‌برها هستند که در خطرناک‌ترین شغل دنیا مشغول کار هستند. هر سال صدها چوب‌بر به‌خاطر افتادن از ارتفاع، برخورد با اره برقی، گرفتارشدن زیر درختان، الوار و... جان خودشان را از دست می‌دهند یا اینکه آسیب‌های جدی می‌بینند.



2- ماهیگیران دریاهای عمیق: شرایط بد آب و هوایی، تکان زیاد، سرمای شدید و هر لحظه احتمال غرق‌شدن این شغل را در فهرست خطرناک‌ترین‌های دنیا قرار داده است. هرچند خیلی‌ها ماهیگیری را راهی برای تمدد اعصاب می‌دانند اما واقعیت با تصورات ما خیلی فرق دارد.

3- معدنچیان: غیراز اتفاقاتی که در خود معدن مثل ریزش و انفجار رخ می‌دهد، بیماری‌های متعدد و مزمن، عامل مرگ خیلی از معدنچیان می‌شود. کارگران معادن زغال‌سنگ مثل همیشه در صف اول مورد تهدیدها قرار دارند.

4- گاریچی‌ها: شرق آسیا هنوز هم پر است از کسانی که مسافران را با گاری و درشکه و با زور خودشان جابه‌جا می‌کنند. این افراد به‌علت دزدی، درگیری، تصادف با خودرو و چیزهای دیگر جزو پرآسیب‌ترین کارگران دنیا هستند.

5- رفتگران: افتادن از ماشین و اینطور اتفاقات از دلایل فوت خیلی از رفتگران است. منتهی سر و کله‌زدن با انواع و اقسام زباله‌ مهم‌ترین دلیل برای بیماری و فوت این کارگران است.

6- جوشکاران: گرما، فلز و بخار سمی زیاد باعث می‌شود تا جوشکاران چه در خشکی و چه دریا مبتلا به بیماری‌ها و آسیب‌های فراوانی شوند؛ آسیبی که پیش از همه سراغ ریه آنها می‌رود. سوختگی، دیگر موردی است که جوشکاران را تهدید می‌کند.

7- مکانیک‌ها: در شغل مکانیکی همه‌‌چیز برای آسیب‌رساندن آماده است. قطعات تیز و برنده، تجهیزات سنگین و چندین عامل دیگر که سبب شده مکانیک‌ها و تعمیرکاران وسایل نقلیه در این دسته‌بندی قرار بگیرند.

8- کارگران کشتارگاه: سرعت، مهم‌‌ترین عامل خطرآفرین برای این کارگران است. یک حرکت اشتباه باعث می‌شود همه‌‌چیز خراب شود و سلاخ جانش را از دست بدهد.

9- بادیگاردها: اسمش رویش است: محافظ؛ یعنی سپر بلای دیگران. این افراد درواقع پول خونشان را می‌گیرند و هر لحظه باید منتظر حادثه باشند. همین مسئله باعث می‌شود حضور آنها در این فهرست کمی عادی باشد.

10- کارگران ساختمانی: بیشترین سهم از کشته‌شدگان در میان کارگران ساختمانی به کسانی مربوط می‌شود که روی سقف خانه‌ها کار می‌کنند. افتادن و سقوط از ارتفاع بالا این کارگران را تهدید می‌کند و جان خیلی‌هایشان را می‌گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :