• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39218
+
-

خواب 25 ساله هتل کویر بیرجند

تکمیل هتل بزرگ بیرجند 25 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

گزارش
خواب 25 ساله هتل کویر بیرجند

 فاطمه رجب‌زاده|   خراسان رضوی ـ خبرنگار: 

25 سال از زمانی می‌گذرد که اولین کلنگ برای ساخت هتل کویر بیرجند بر زمین خورد. هنوز هدف پروژه که برخوردار کردن بیرجند از هتلی چهار ستاره بود، محقق نشده است و گویی اسکلت ساختمانش به خواب ابدی فرورفته و بیدار کردنش اعتبار میلیاردی می‌خواهد. 

مرور وعده‌ها و نیاز اعتباری ساخت هتل کویر بیرجند مثنوی هفتاد من کاغذ است. 11 اسفند 94 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تکمیل طرح هتل کویر بیرجند با 50 درصد پیشرفت فیزیکی به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

این پروژه در ابتدا متعلق به تامین اجتماعی استان بود و مدیرعامل شرکت هلدینگ رفاه و گردشگری سازمان تامین اجتماعی مهرماه همان سال در بازدید از این طرح برای تکمیل آن قول مساعد داد. 
حدود یک سال بعد در 25 بهمن 95، فرماندار بیرجند در مراسم بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از این پروژه بیان کرد: مدیر پروژه هتل کویر بیرجند تلاش می‌کند از طریق منابع داخلی هرچه زودتر این هتل را تکمیل کند. 


تعهدات محقق‌نشده 

7 مرداد 95 اطلاعات دیگری درباره این پروژه رسانه‌ای شد. «محمدرضا عطاریان» کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: در گذشته تغییر مالکیت‌ها و رغبت نداشتن مالکان باعث شد که سال‌ها این طرح نیمه‌تمام رها شود. در این سال‌ها برای ادامه عملیات با سرمایه‌گذار طرح (شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی) جلسات بسیاری برگزار کردیم، اما با این‌که مسئولان ارشد این شرکت وعده داده‌اند تاکنون به هیچ‌یک از تعهداتشان عمل نکرده‌اند. آنها بارها برای ادامه کار درخواست تسهیلات داده‌اند، اما از آنجا که رقم درخواستی بیش از 200 میلیارد ریال است بانک‌ها نپذیرفته‌اند. این در شرایطی است که این شرکت، مالک و بهره‌بردار هتل‌های زیادی در کشور است و توان لازم را برای ساخت هتل کویر دارد. 

اکنون تغییرات مدیریتی و بی‌توجهی به این پروژه در زمان مفید، تکمیل آن را در پیچ‌وخم اعمال سلیقه‌های مدیران مختلف و از این بدتر نیاز به منابع مالی بیشتر کرده است. 
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مقاوم‌سازی این پروژه به خوبی انجام شده است. همه مطالبات کارشناسان برای استحکام‌بخشی بنا به دلیل طولانی شدن روند پروژه و اصلاحات مورد نیاز انجام شده و حتی برای افزایش ارتفاع نیز برنامه‌‌ریزی شده است. 

«مرتضی عربی» ادامه داد: 4 سال قبل 10 میلیارد تومان از صندوق ذخیره توسعه ملی برای تکمیل این پروژه پیش‌بینی شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی در شرکت پیگیری این تسهیلات به تعویق افتاد و زمان از دست رفت به طوری که این تسهیلات را از دست دادیم. 
به گفته او، این پروژه برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بسیار مهم است اما با این‌که این سازمان متولی است نمی‌تواند در این حیطه ساخت‌و‌ساز داشته باشد. 


تکمیل در انتظار اعتبار

عربی ادامه کار را فقط در صورتی ممکن می‌داند که پروژه و تامین اعتبار مورد نیاز در سطح ملی پیگیری شود. به گفته او در شرایط فعلی شرکت 5/98 درصد مقاوم‌سازی بنا را انجام داده است و برای باقی کار سرمایه می‌خواهد. شرکت متولی اجرا در این پروژه 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و حالا درخواستش از مسئولان استان اعم از فرماندار، استاندار و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری اعتبار مورد نیاز است.  معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان به سرمایه‌گذار کمک‌ کرده و اداره کل مکاتبه‌ها را انجام داده و مجوز‌ها را دریافت کرده است، اما آنچه امروز باعث بر زمین ماندن پروژه شده تسهیلات و اعتبارات است که شرکت اعلام کرده توان تامین آن را ندارد. 


پروژه به جریان می‌افتد

نماینده مردم بیرجند و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم از برگزاری جلساتی برای به جریان افتادن دوباره این پروژه گفت. حجت‌الاسلام «سید محمدباقر عبادی» با اشاره به اهمیت این پروژه برای بخش گردشگری استان تاکید کرد: مذاکرات را انجام داده‌ایم، اما تامین 25 میلیارد تومان اعتبار در شرایط فعلی برای مسئولان کمی 
دشوار است. 
از سویی دولت این سال‌ها بر اجرای پروژه‌هایی که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند متمرکز شده است و از آنجا که هتل کویر بیرجند حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به این زودی‌ها برای تکمیل آن امیدی وجود ندارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید