• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39181
+
-

تراژدی قیمت در صنعت خودرو

وزیر صنعت قیمت‌گذاری خودرو را برمبنای نرخ حاشیه بازار تکذیب کرد

طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری در مورد تعیین قیمت خودرو زمینه تشدید رکود بازار و بلاتکلیفی مشتریان و فعالان صنفی را فراهم کرده است.
به‌گزارش همشهری، تداوم چانه‌زنی تعیین قیمت‌های جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار، وزارت صنعت و سازمان حمایت موجب گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد میزان و زمان اعلام قیمت‌های جدید شده است. اگرچه خودروسازان خواستار تعیین قیمت‌های جدید به میزان 5تا 7درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار هستند و برخی خبرها از موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 35درصدی قیمت‌ها حکایت دارد اما فعالان صنفی، قطعه‌سازان و خودروسازان از تأثیر نامطلوب این وضعیت بر تولید و عرضه خودرو تأکید می‌کنند.

افزایش معقول قیمت خودرو
دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هیأت وزیران احتمال قیمت‌گذاری جدید خودروها به میزان5درصد زیر قیمت‌های کنونی بازار را رد کرد و گفت: در این زمینه در ماه‌های گذشته نظرهای زیادی مطرح شده، اما در برخی موارد اطلاعات افراد دقیق نیست و برپایه حدس و گمان است.  رضا رحمانی با بیان اینکه سازمان حمایت در حال بررسی کارشناسانه قیمت‌هاست و به‌زودی گزارش آن نهایی می‌شود، افزود: در مورد خودرو فقط به‌دنبال افزایش قیمت‌ها نیستیم، بلکه ساماندهی صنعت خودرو را در برنامه داریم و از خودروسازان نیز برنامه خواسته‌ایم. خودروسازان باید چند برنامه را مدنظر داشته و در آنها تعهد ایجاد شود و براین اساس تعیین قیمت خودرو فقط یکی از موارد است، علاوه بر آن داخلی‌سازی‌ خودروها، ارتباط با قطعه سازان، کیفیت خودروها و عمل به برنامه‌ها و تعهدات نیز باید مدنظر باشد. همچنین خودروسازان درخصوص پیش فروش‌های قطعی باید به تعهداتشان عمل کنند و هیچ تردیدی در آن نیست. رحمانی افزود: نرخ جدید خودروها در جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفت که به‌زودی نهایی و به‌طور قطع «افزایش معقولی» تصویب خواهد شد.

   بی‌اطلاعی سازمان حمایت

امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت درباره آخرین تصمیمات گرفته شده درباره قیمت خودرو گفت: آنالیز‌های قیمتی به ستاد تنظیم بازار ارائه شده اما هنوز هیچ تصمیمی برای قیمت‌گذاری خودرو گرفته نشده، نمی‌توانم زمانی را برای قیمت‌های جدید خودرو اعلام کنم. غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت نیز با ابراز بی‌اطلاعی از قیمت‌گذاری جدید خودرو گفت: سازمان حمایت، گزارش کارشناسی خود در این زمینه را به کمیته خودرو ارائه کرده و این کمیته باید آن را برای تصمیم‌گیری نهایی به ستاد تنظیم بازار ارسال کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید