• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39074
+
-

معروف‌ترین طراحان و طلاسازان جهان چه کسانی هستند؟

امضاهای طلایی

الهام از طبیعت و معماری؛ سبک طراحان بزرگ طلا و جواهر جهان

سمیرا رحیمی

ماندگاری، چشم‌نوازی و کلاسیک بودن، سبک کاری طراحان طلا و جواهر مشهور در جهان است؛ طراحانی که گاه حرفه خود را از هیچ شروع کردند اما توانستند با خلق سبک‌‌هایی جدید، توجه و علاقه مردان و زنانی که به طلا و جواهرات خیره‌کننده و شگفت‌انگیز عشق می‌ورزند را به‌خود جلب کنند. در ادامه به چند مورد از این طراحان و برند‌های مشهور اشاره خواهد شد؛ برند‌ها و افرادی که طی دهه‌های گذشته به محبوبیت‌ آنها خدشه‌ای وارد نشده ‌است و حضور قدرتمند خود را در جهان طراحی و مد جهان حفظ کرده‌اند.

بولگاری (Bulgari)



این برند ایتالیایی گران‌قیمت، توسط سوتیریوس بولگاریس، طلاسازی یونانی که در سال1881 به رم ایتالیا نقل مکان‌ کرد، خلق شده ‌است. این شرکت طلا و جواهرسازی در قرن بیستم رشدی چشمگیر داشت درحدی که به‌خاطر سبک طلاسازی مبتنی بر معماری‌اش به‌سرعت به برندی جهانی تبدیل شد. استفاده از اتصالات طلایی و استیل سنگین و سنگ‌های قیمتی رنگارنگ از ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات بولگاری است و یکی از معروف‌ترین مجموعه‌‌های جواهرات و ساعت‌های این برند، سرپانتی، به معنی مار، با الهام از شکل ماری چمبره‌زده ساخته شده‌است. یکی از مشهورترین مشتریان این شرکت، هنرپیشه بریتانیایی، الیزابت تیلور بود؛ این شرکت جواهراتی ویژه او برایش طراحی می‌کرد و می‌ساخت.

پیاژه (Piaget)



یکی از قدیمی‌ترین برند‌های ساعت، طلا و جواهر در جهان در سال 1874توسط جورج پیاژه، ساعت‌ساز سوئیسی خلق شد. پیاژه نخستین کارگاه خود را در مزرعه‌ای خانوادگی در روستای کوچک و کوهستانی لاکوتافی با هدف ساخت دستی ساعت‌های جیبی و دقیق ایجاد کرد. این برند از سال1943 به یک نشان تجاری تبدیل شد و طراحی و ساخت طلا و جواهر در این شرکت از قرن بیستم میلادی آغاز شد. پیاژه در طراحی‌هایش از سبک‌های قدیمی هالیوودی و شکل‌های طبیعی استفاده می‌کند و طرح گل رز و مجموعه گل رز این برند، مشهورترین محصول آن به‌شمار می‌رود. پیاژه در سال2008 به‌عنوان ششمین برند طلا و جواهرات قیمتی جهان معرفی شد.

گرف (Graff)



لارنس گرف حرفه طراحی خود را از سن 15سالگی و به‌عنوان کارآموز یک جواهرساز حرفه‌ای آغاز کرد. او شرکت الماس گرف را در سال1960 تاسیس کرد. شهرت گرف در این است که در راستای بهبود طراحی‌های خود، الماس‌های مشهور و کمیاب را خریداری کرده و نگهداری می‌کرد. از مشهورترین الماس‌هایی که گرف در طراحی‌هایش مورد استفاده قرار داده‌است می‌توان به مجموعه الماس‌های زرد ویندزور، الماس ویتلزباخ و الماس لسوتو پرامیس اشاره کرد.

ون‌کلیف و آرپلز (Van Cleef & Arpels)



این برند توسط آلفرد ون‌کلیف و پدرزنش ساموئل آرپل در دوران آغاز جنبش هنری آرت‌دکو در پاریس ایجاد شد. شهرت این برند فرانسوی در طراحی‌های خیره‌کننده و جواهرات نفیسی است که در ساخت طلا و جواهرات مورد استفاده قرار می‌دهند. مشهورترین و رایج‌ترین طرح این برند، طرح شبدر است که نمونه‌های کپی‌شده آن در بازار ایران نیز وجود دارد. مخراج‌کاری مخفی نیز از ابداعات این شرکت است که در سال1933 به نام ون‌کلیف و آرپلز ثبت شد. در این سبک مخراج‌کاری، چنگ‌ها به شکلی قرار می‌گیرند که تقریبا دیده نمی‌شوند. اجرای این نوع مخراج‌کاری برای هر قطعه دست‌کم به 300ساعت زمان نیاز دارد از این‌رو سالانه تعداد محدودی طلا و جواهر به این سبک ساخته می‌شوند. 

دیوید یورمان (David Yurman)



دیوید و سیبل یورمان این شرکت را در سال1980 در شهر نیویورک تاسیس کردند. شهرت این دو طراح، در تندیس‌گونه و مبتنی بر معماری بودن است و اینکه محصولات این برند را می‌توان به‌صورت روزمره یا برای مراسم ویژه نیز مورد استفاده قرار داد. مشهورترین طرح یورمان، موتیف کابلی است؛ طرحی که با استفاده از به‌هم‌تابیدن مفتول‌های پلاتینی، ‌نقره‌ای یا طلایی ایجاد شده‌اند. این طرح را تقریبا در تمامی محصولات یورمان می‌توان مشاهده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید