• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 38984
+
-

پرستاران از مشکلات خود می‌گویند

رئیس نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم: پرستاران کار کردن در ساعات اضافه کاری را وظیفه خود می‌دانند اما از تاخیرهای طولانی در پرداخت حقوق گلایه دارند

صنفی
پرستاران از مشکلات خود می‌گویند

هیفاء پردل|   قم- خبرنگار:


در چند سال گذشته اگرچه طرح تحول نظام سلامت موجب رضایت‌بخشی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی شده است، اما پرستاران از این‌که اضافه‌کاری آن‌ها پرداخت نمی‌شود همواره از این امر گلایه‌مند  بودند. 

با این حال قرار بود که با اجرای طرح «قاصدک»  (یک سامانه ملی که بر اساس معیارهای آن دستمزد کارکنان شاغل در بیمارستان‌ها شامل پزشک و غیر پزشک پرداخت می شود.) کارانه آن‌ها نیز افزایش پیدا کند؛ برای مثال یک پرستار با 20 سال سابقه کاری و با 100 ساعت موظفی در ماه و دریافتی 2میلیون و 500 هزار تومان می‌تواند با چند ساعت اضافه‌کاری در طول یک ماه، حدود یک میلیون تومان بیشتر دریافت ‌کند و این امر کمبود نیروی انسانی را با هزینه کمتر جبران کند، اما هنوز این طرح به درستی اجرا نشده و موجب نارضایتی پرستاران شده است. 

این در حالی است که استان قم با جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر و حجم بالای زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در سال به این استان زیارتی سفر می‌کنند، حدود 2500 پرستار شاغل در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و غیردولتی دارد و با حجم بالای مراجعه مردم و گردشگران به مراکز درمانی، کمبود نیروی پرستار در این استان به وضوح دیده می‌شود. 
برخی در گزارش‌ میدانی همشهری از بیمارستان‌‌ها و در گفت‌وگو با پرستاران چند بیمارستان در قم پی بردیم که با وجود فعالیت آن‌ها در ساعات طولانی روز، هنوز حقوق معوقه، اضافه‌کاری و مبلغ کارانه آن‌ها پرداخت نشده است. 


مشکل طرح «قاصدک» 

«زینب محمدی» یکی از پرستاران بخش «آی.سی.یو» بیمارستان امیرالمومنین(ع) در این باره می‌گوید: 5 سال در حرفه پرستاری فعالیت دارم و برای جبران کمبود نیروی پرستاری به اجبار باید 2 نوبت کار کنم ولی از وقتی که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد یا همان طرح قاصدک اجرا شد اضافه‌کاری ما پرداخت نشده است. 

«لیلا عابدینی» یکی دیگر از پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم با بیان این‌که قانون تعرفه‌گذاری پرستاری با گذشت چندین سال هنوز اجرا نشده است، می‌گوید: فشار کاری و فعالیت در ساعات اضافه کاری ممکن است بر رفتار و اخلاق پرستاران هم تأثیر گذاشته و قبول مسئولیت‌هایی که بر عهده پرستار نیست موجب فرسودگی پرستاران و بی‌انگیزه شدن آن‌ها شده است. «اکرم ماه» که 23 سال سابقه کاری دارد و هم‌اکنون در بخش آندوسکوپی بیمارستان کامکار فعالیت دارد، از پرداخت نشدن میانگین 8 ماه پرداختی اضافه‌کاری و کارانه خود و همکارانش گلایه دارد.


برخی محاسبات غیرشفاف

با وجود گلایه‌های پرستاران به سراغ رئیس نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان قم رفتیم، او معتقد است تعداد پرستاران کشور در مقایسه با تعداد تخت بیمارستانی پایین‌تر از استاندارد جهانی است. 
 «علی‌اکبر قربانی» می‌افزاید: استان قم با کمبود نیروی پرستاری مواجه است و برای جبران این امر از قانون اضافه‌کاری پرستاران استفاده شد، در حالی که در اداره‌ها اضافه‌کاری در قالب 8 ساعت کار باکیفیت ارائه می‎شود ولی در حرفه پرستاری این افراد باید در 2 نوبت صبح و عصر اضافه‌کاری کنند و کمبود پرستاران باید جبران شود. 

به گفته این مسئول قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 60 هزار تومان با یک ماه تأخیر به آن‌ها پرداخت می‌شد یا به عنوان کارانه که 18 تا 20 درصد از درآمد بیمارستان براساس سابقه کاری و میزان همکاری با امتیازبندی پرداخت می‌شد و مشخص بود این مبلغ برای چه امری پرداخت می‌شود. بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت یک طرح ناقص و غیرشفاف به نام «قاصدک» شکل گرفت که ابهام‌هایی داشت و موجب اعتراض زنجیره‌ای پرستاران در کشور شد و هنوز این طرح اصلاح نشده است. 

وی می‌افزاید: با اجرای این طرح، دریافتی یک فرد خدماتی از یک پرستار بیشتر است. با وجود گرفتاری مالی دولت و افزایش هزینه‎ها بر دوش بیمه‌ها، پرداختی پرستاران به تعویق افتاده است. 
رئیس نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم بیان می‌کند: تأخیر یک ساله در پرداخت نشدن کارانه به دلیل نبود شفافیت و افت ارزش پول ملی و ادغام آن با اضافه‌کاری سبب شده است یک چالش جدید در این امر پیش بیاید و با توجه به موضوع تحریم و محدودیت مالی سبب شده کمتر به این مشکل از سوی مسئولان پرداخته شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید