• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38959
+
-

روستاهای اردبیل، محروم از نسل جدید ارتباطات

328 روستا تا پایان امسال از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند

ارتباطات
روستاهای اردبیل، محروم از نسل جدید ارتباطات

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

کیفیت پایین خدمات ارائه شده در  شبکه‌‌های تلفن همراه، نبود سرعت و دامنه باکیفیت اینترنت در شهرستان‌های اردبیل با وجود گسترش فناوری دیجیتال، محرومیتی غیرقابل‌ قبول است. مردم انتظار دارند مدیران و مسئولان ذی‌ربط استان به دور از فضای تعارف و تمجید، نسبت به حل معضلات و مشکلات شامل زیرساخت‌های مخابراتی و کیفیت شبکه‌های تلفن همراه، سرعت لاک‌پشتی اینترنت، دسترسی نداشتن بسیاری از مناطق روستایی و حتی برخی شهرک‌های مرکز استان به اینترنت و هزینه‌های رومینگ مرزی توجه ویژه داشته باشند، زیرا رفع محرومیت زیرساخت‌های مخابراتی در شهرستان‌ها و روستاها نیاز اساسی توسعه استان است و تاکنون در حد مطلوب محقق نشده است.


مشکلات ارتباطی در نوار مرزی

یکی از اهالی مغان می‌گوید: امکانات مخابراتی از حداقل‌ترین زیرساخت‌های توسعه برای روستاها به شمار می‌رود. بخش ارتباطات و فناوری باید توان ارائه حداقل‌ترین امکانات لازم به روستاییان را باشد. با گسترش تکنولوژی میزان استفاده مردم از تلفن همراه و امکانات اینترنتی و فناوری دیجیتالی بیشتر شده است، اما با وجود این گسترش، مشکلات موجود در روستاها با آمار جمعیتی بالا غیرقابل‌ قبول است. «امیر خداپرست» می‌افزاید: این مشکل در مرزهای استان که  شامل 350 کیلومتر نوار مرزی است، بیشتر باعث رنج ساکنان می‌شود، چراکه هزینه رومینگ مخابرات جمهوری آذربایجان به اهالی و مسافران تحمیل می‌شود. این شهروند معتقد است ادامه سریال محرومیت‌‌ها به مهاجرت از روستاهای مولد دامن می‌زند که عواقب خاص خود را به دنبال دارد.


ظرفیت اشتغال حوزه ارتباطات

«نوید سهرابی» یکی دیگر از اهالی استان که از تحصیل‌کردگان رشته مهندسی مخابرات است‏، اظهار می‌کند: اینترنت نسل چهارم فقط در شهرهای استان فعال است. همچنین نبود برنامه مدون برای توسعه تلفن ثابت از جمله مشکلاتی است که مردم را از حوزه مخابراتی گلایه‌مند کرده است.
سهرابی با بیان این‌که حوزه ارتباطات ظرفیت اشتغالزایی زیادی دارد که جوانان تحصیلکرده در این حوزه انتظار دارند فرصت‌های شغلی برای آنها مهیا شود، می‌افزاید: توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان متوازن نیست و تنها مرکز استان و مراکز شهرستان‌ها تا حدودی در شرایط مطلوبی قرار دارند.


ضرورت سرمایه‌گذاری اپراتورها

معاون اقتصادی استاندار اردبیل اظهار می‌کند: برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه ارتباطات باید دستگاه‌های خدمات‌رسان مخابراتی امکانات زیرساختی را مهیا کنند. با توجه به درآمد قابل توجهی که اپراتور همراه اول از مشترکان اردبیل جذب می‌کند، لازم است که این اپراتور سرمایه‌گذاری لازم را در این استان انجام دهد.
«بهمن حسین‌زاده» می‌افزاید: در جلسه‌ای که با مسئولان شرکت مخابرات و صنعتگران داشتم، از همراه اول خواستم  با راه‌اندازی سیستم خدمات ارزش افزوده از تولیدکنندگان محتوا در استان اردبیل حمایت کنند. 

حسین‌زاده با تاکید بر زمینه‌های مناسب اشتغال در زمینه‌های فناوری ارتباطات عنوان می‌کند: جوانان استان در حوزه تولید محتوا بسیار مستعدند و برای همین تاکید شده است شرکت مخابرات پهنای باند مناسب را در شهرک‌های صنعتی و ناحیه صنعتی استان در اختیار صنعتگران قرار دهد. همچنین از شرکت مخابرات خواسته شده است در عرض یک ماه برای پوشش شبکه تلفن همراه و نسل چهارم اینترنت و رفع نقاط کور در شهرک صنعتی 2 اردبیل اقدام کند. وی ادامه می‌دهد: ما روی اشتغال در کسب و کارهای نو در حوزه آی‌سی‌تی و همچنین آی‌تی و استارت‌آپ‌های فعال این حوزه حساب می‌کنیم و باید همراه اول و شرکت مخابرات از این فعالان برای توسعه و رشد فضای کسب و کار حمایت کنند.


پوشش صددرصدی آنتن همراه در جاده‌ها

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اردبیل می‌گوید: با اقدامات انجام‌شده تمام جاده‌های اصلی و بین شهری در استان از پوشش صددرصدی آنتن اپراتور همراه اول برخوردارند.
«یاور محمد‌حسینی» اظهار می‌کند: در اردبیل بیش از یک میلیون و 350 هزار مشترک تلفن همراه داریم که برای خدمت‌رسانی بهتر به آنها همه 16 شهر استان اردبیل از پوشش اینترنت نسل چهارم برخوردار هستند. 

وی می‌افزاید: در شهرهای پرجمعیت استان مانند اردبیل و پارس‌آباد و شهر گردشگرپذیر سرعین اینترنت 4/5G فعال شده است و به مرور در همه شهرهای استان در کنار توجه به اینترنت روستاها، این امکانات در اختیار مشترکان قرار داده خواهد شد. این مسئول توجه به اینترنت روستاها را در اولویت می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که اکثر جمعیت استان در شهرها مستقر بوده و حجم استفاده از اینترنت در این مناطق بالاست، طبیعتا تأمین زیرساخت‌های قدرتمند در این مناطق ضروری است. اما از خواسته‌های مخابراتی روستاهای پرجمعیت نیز غافل نیستیم و برای فراهم کردن امکان ارتباط مخابراتی در همه نقاط استان تلاش می‌کنیم. 

محمد‌حسینی با بیان این‌که ما قطعا در آینده برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطات استان برنامه‌های زیادی داریم، می‌افزاید: در رابطه با مشکلات رومینگ مرزنشینان، اهالی ساکن در نوار مرزی در بیشتر مناطق می‌توانند به صورت دستی با انتخاب اپراتور از تحمیل هزینه‌های اضافی رومینگ جلوگیری کرده و از آنتن‌دهی مطلوب داخلی استفاده کنند.


افزایش روستا‌های برخوردار از اینترنت در استان 

به گفته مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل، قرار است تعدادی از روستاهای اردبیل از اینترنت پرسرعت بهره‌مند ‌شوند که اجرای این طرح‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات روستاییان برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت را برطرف کند. مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل هم از رسیدن اینترنت پرسرعت به ۳۲۸ روستای استان تا پایان سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدامات گسترده‌ای در حوزه ارتباطات در استان انجام شده و تلاش و جدیت بر توسعه و گسترش این فعالیت‌ها و اقدامات برای خدمات‌رسانی مناسب به مردم است. «بهروز رزمی» با اشاره به وضعیت ارتباطی در سال‌های گذشته عنوان می‌کند: در حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین تا پایان سال 94 از 368 روستای واقع در این حوزه در 80 روستا امکان استفاده از اینترنت پرسرعت روستایی مهیا بود که در حال حاضر این تعداد به 247 روستا رسیده است و تا پایان امسال این تعداد به 328 روستا خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید