• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 6 آذر 1397
کد مطلب : 38956
+
-

افزایش 30 درصدی سهم زنان از اشتغال

نماینده اراک در مجلس: بانوان با تصویب این قانون می توانند توانمندی‌های خود را در پست مدیریت نشان دهند

جامعه
افزایش 30 درصدی سهم زنان از اشتغال

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:


 امروزه یکی از ارکان توسعه و پیشرفت در هر جامعه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های بانوان (به عنوان نیمی از جمعیت یک کشور) در عرصه‌های مختلف است و این امر در کشور ما و در چند دهه اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
 امروزه در پایتخت، نقش زنان در عرصه‌های مدیریت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، ورزش و... غیر قابل انکار است، در حالی که این تفکر در سایر استان‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

چندی پیش مصوبه‌ای به منظور استفاده از ظرفیت 30 درصدی بانوان تا پایان برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت، اما هنوز این مصوبه به طور کامل در استان‌های کشور اجرایی نشده است. بسیاری بر این باورند که زنان بر اساس توانمندی‌هایشان می‌توانند با تفکر جدید به تمامی زمینه‌ها از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و سیاست وارد و زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتر شوند، اما این امر در مرکزی با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر که نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند مغفول واقع شده و از این ظرفیت عظیم بهدرستی استفاده نمی‌شود. 


پایین بودن شاخص سلامت بانوان در استان

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به میزان جمعیت زنان در استان می‌گوید: آمار زنان استان در آخرین سرشماری ۷۰۳ هزار و ۷۲۴ نفر اعلام شده که این میزان ۴۹ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص می‌دهد.«زهرا فرجی» به همشهری اظهار می‌کند: متأسفانه زنان استان با مشکلات و مسائل بسیار جدی مواجهند که باید در مورد رفع آنها اقدامات جدی انجام شود. البته در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این بخش رخ داده که البته کافی نبوده و در واقع تا رسیدن به شرایط مطلوب برای این قشر فاصله بسیار زیادی وجود  دارد.

وی ادامه می‌دهد: بی‌توجهی به ظرفیت زنان، سرعت دستیابی به توسعه و پیشرفت را در استان کم می‌کند. متأسفانه در بخش‌هایی از قانون کم‌وکاستی‌ها و ضعف‌هایی در این رابطه وجود دارد. بنابراین بازنگری در این بخش نیز به عنوان مطالبه بانوان باید پیگیری شود. 

فرجی اظهار می‌کند: علاوه بر تمامی مسائل و مشکلات موجود استان در حوزه بانوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مساله پایین بودن شاخص‌های سلامت این قشر است که می‌طلبد برای رفع مشکلات آنها یک بیمارستان تخصصی برای بانوان در استان ایجاد  شود.وی می‌گوید: با توجه به شرایط زنان در استان و مشکلاتی که این قشر به‌ویژه زنان سرپرست خانوار با آن درگیر هستند، تدوین و تهیه سندی به منظور ارتقای وضعیت بانوان استان باید در دستور کار قرار گیرد و با جدیت دنبال شود. 


توسعه مشاغل خانگی برای زنان 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به وجود مشکلات قابل توجه در حوزه زنان استان می‌گوید: زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم در خانواده و جامعه نیازمند یک نگاه جامع هستند، زیرا این افراد با تمامی اجزای یک جامعه ارتباط مستقیم دارند. 
«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: قطعاً نباید نگاه تبعیض‌آمیزی به مسائل زنان و مردان در جامعه وجود داشته باشد، زنان باید در جامعه مانند مردان از حقوق برابری به‌ویژه در زمینه شغلی برخوردار باشند که لازمه این مهم تغییر دیدگاه سنتی به زنان است.
وی ادامه می‌دهد: در کنار ایجاد شغل برای زنان باید شأن و جایگاه آنها نیز حفظ شود. با این شرایط قطعاً بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حوزه بانوان در استان وجود دارد، رفع خواهد شد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس می‌افزاید: تصویب استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی زنان در بخش‌های مدیریتی این فرصت را در اختیار این قشر قرار خواهد داد که بتوانند توانمندی‌های خود را در پست‌های مدیریتی نشان دهند.
کریمی اظهار می‌کند: اشتغال خانگی هم برای زنان روستا و هم برای زنان شهرنشین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه در حوزه اشتغال زنان به‌ویژه در روستاها قانون اشتغال روستایی تصویب شده که البته نتوانسته عملکرد خیلی خوبی را داشته باشد.

وی می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های موجود ایجاد یک شبکه حمایت‌کننده از زنان در زمینه تجاری و اقتصادی یک مساله مهم و ضروری برای این قشر در استان به شمار می‌رود، همچنین در کنار این اقدام باید بتوانیم در زمینه رشد و توسعه مشاغل خانگی ویژه زنان در روستاها و شهرها برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی داشته باشیم و اعتبارات خوبی را به این بخش تخصیص دهیم.


نقش زنان در توسعه

یک جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اراک می‌گوید: نگاه سنتی به زنان و جایگاه زن در جامعه با توجه به این‌که ‌اکنون بسترهای لازم برای ایجاد تحصیل و حضور آنها در استان فراهم است باید تغییر کند، زیرا این قشر نیز مانند مردان بعد از فراغت از تحصیل به اشتغال و حضور در جامعه نیاز دارند. «ویدا نصرتی» به همشهری می‌گوید: با توجه به ضرورت و اهمیت حضور زنان در اجتماع و نقشی که می‌توانند در تمامی عرصه‌ها ایفا کنند باید جایگاه زنان در سازمان‌ها و مؤسسات جهت کسب شغل مناسب و متناسب با شرایط آنها مشخص شود.

وی با اشاره به این‌که زنان در هر پست و مقامی که بودند کارآمدی خود را به نحو شایسته نشان داده‌اند، ادامه می‌دهد: آنها می‌توانند در توسعه همه‌جانبه استان در پست‌های مهم و کلیدی مدیریت داشته و ایفای نقش کنند، بنابراین در این زمینه باید با جدیت بیشتری مطالبات این قشر پیگیری و دنبال شود.
این جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اراک می‌افزاید: زنان در عرصه تعلیم و تربیت شایستگی‌های خود را به‌خوبی نشان داده‌اند، بنابراین حضور زنان در تمام عرصه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و عرصه کارآفرینی به عنوان یک الزام و ضرورت باید مورد حمایت قرارگیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید