• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38780
+
-

چالش چاپ در زنجان

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران: چاپخانه‌های استان نیمه‌فعالند

صنعت
چالش چاپ در زنجان

زهرا هادیلو|‌   زنجان-  خبرنگار:

در حالی هفته کتاب را پشت سر می‌گذاریم که قیمت کتاب 3 برابر شده است. در این میان، دانشجویان و کسانی که اهل مطالعه و پژوهش هستند مجبورند با اوضاع موجود کنار بیایند و کتاب مورد نظرشان را به هر نحو ممکن تهیه کنند. در این گزارش وضعیت چاپ در استان را بررسی کرده‌ایم. 


اوضاع اسفناک

حسین ندرلو، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان، در گفت‌و‌گو با همشهری از وضعیت این صنف می‌گوید و بر این باور است که اوضاع صنعت چاپ در استان اسفناک است. وی با اشاره به قیمت‌های کاغذ می‌گوید: کاغذی که تا تیر ماه 120 هزار تومان بود امروز به 260 هزار تومان رسیده و این بر وخامت اوضاع افزوده است. ندرلو قیمت هر کیلوگرم کاغذ پشت‌طوسی را 15 هزار تومان می‌داند و می‌افزاید: واقعیت این است که قیمت‌ها از عرف خارج شده است و نظارتی نیز روی آنها انجام نمی‌شود.


کاهش سفارش

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با بیان این‌که تعداد سفارش‌ کار به چاپخانه‌ها کاهش چشمگیری یافته است ادامه می‌دهد: خروجی چاپخانه‌ها کاهش چشمگیری یافته است، تا آنجا که بیشتر فعالان این صنف که به صورت دوشیفت کار می‌کردند، فقط در یک شیفت و چند ساعت محدود کار می‌کنند. وی می‌افزاید: بیشتر چاپخانه‌داران به دلیل رکود اقتصادی به فکر تعدیل نیروهایشان هستند. حتی یکی از فعالان عرصه بسته‌بندی نیز که کسب و کار خوبی داشت، این روزها در چند ساعت محدود کار می‌کند.


 واحدهای غیرفعال

ندرلو در پاسخ به این سوال که چه تعداد واحد فعال در این صنف مشغول هستند می‌گوید: 20 واحد چاپخانه در زنجان وجود دارد، اما در عمل هیچ کدام به صورت کامل فعال نیستند. آنها هر روز در چاپخانه‌هایشان را باز می‌کنند و آخر شب دست خالی به خانه برمی‌گردند، چون سفارشی برای کار وجود ندارد. از طرفی، باید هزینه نگهداری محل، کرایه و کارگر را هم پرداخت کنند. 

وی در مورد سفارش کار در سال جاری می‌گوید: چاپ کتاب به‌شدت کاش یافته است و ناشران هم سفارشی به چاپخانه‌ها نمی‌دهند. به جز چاپ عملکرد چند اداره مانند دانشگاه علوم پزشکی و شرکت ترانسفو و چند ماهنامه دیگر سفارشی نداریم.رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران می‌افزاید: کاغذ براساس وزن و بند قیمت‌گذاری می‌شود و افزایش قیمت تعداد و حجم کاغذها را کاهش نداده است. فقط در مورد کاغذ A4 که برای چاپ دیجیتال استفاده می‌شود، ممکن است کارخانه‌های بسته‌بندی‌کننده را به سمت تولید محصول کم‌کیفیت‌تر سوق دهد و این کارخانه‌ها برای پر کردن خلأهای خود ناچارند برندهای معروف و باکیفیت را کنار بگذارند و از جنس متوسط‌‌تری استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که برخی از چاپ‌های روتین از جمله چاپ فاکتور، تبلیغات و کارت ویزیت همچنان مشتری دارد ادامه می‌دهد: چنین سفارش‌هایی حجم کمی دارند و مقرون به صرفه نیست.


مواد اولیه وارداتی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان در مورد هزینه‌های چاپ می‌گوید: سودی که مد نظر ماست 30 درصد است، اما هزینه‌ها افزایش پیدا کرده. به عنوان مثال، قیمت جوهر از 25 هزار تومان به 90 هزار تومان رسیده و به دلیل این‌که 80 درصد مواد اولیه چاپ وارداتی و در قبضه چین است با کمبود و گرانی مواجه هستیم.

ندرلو ادمه می‌دهد: تعرفه‌ها سالانه 12 درصد افزایش پیدا می‌کند، در حالی که هزینه‌ها 400 درصد تغییر کرده است و دیگر چاپخانه‌دار با وضعیت موجود نمی‌تواند به سود برسد.
وی ادامه می‌دهد: پیش‌تر اجناس مورد نیاز خود را به صورت چک و اقساط پرداخت می‌کردیم، اما حال فروشندگان و عرضه‌کنندگان پول نقد می‌خواهند و تا زمانی که پول به حسابشان واریز نشود، سفارشی قبول نمی‌کنند.


تعطیلی صحافی‌ها 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان در مورد وضعیت صحافی‌ها می‌گوید: صحافی‌های سنتی کم‌کم به سمت تعطیلی کشیده می‌شوند. درگذشته صحافی پایان‌نامه‌ها در 3 جلد از سوی دانشجویان درخواست می‌شد، اما هم‌اکنون به یک جلد و یک سی‌دی کاهش یافته و از سویی، کارها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است.
وی درباره سرمایه‌گذاری در این بخش می‌گوید: برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به 800 میلیون تومان تا چند میلیارد تومان سرمایه است که همه اینها هزینه‌بر است. بیشتر دستگاه‌های موجود مربوط به سال 2004 است که هر کدام از آنها 270 میلیون تومان قیمت دارد.


نظر مردم

سارا عظیمی دانشجوی رشته مدیریت در یکی از دانشگاه‌های دولتی است. وی با اعلام این موضوع که برای تهیه کتاب درسی 100هزار تومان پرداخت کرده است می‌گوید: در شرایط فعلی حتی نمی‌توان کتاب مورد نظری را که اساتید معرفی می‌کنند تهیه کرد. در این میان، برخی از کتاب‌ها نیز نایاب شده و به‌زحمت می‌شود آنها را پیدا کرد. 
علی دشتی، صاحب یک کتاب‌فروشی، می‌گوید: قیمت کتاب‌هایی که به‌تازگی چاپ شده‌اند بسیار بالاست و برای خرید آنها با مشکل مواجه هستیم. نه ناشران امیدی برای چاپ دارند و نه چاپخانه‌داران اشتیاقی برای کار.

این خبر را به اشتراک بگذارید