• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38779
+
-

واکنش وزارت نیرو به گزارش همشهری

واکنش وزارت نیرو به گزارش همشهری

شرکت مدیریت منابع آب ایران (وزارت نیرو) در پی انتشار گزارشی که باعنوان «شوربختی دریاچه ارومیه رو به پایان» در تاریخ 28/8/97 در صفحه 1 و 7 همشهری منتشر شد جوابیه‌ای برای همشهری ارسال کرده است که در ادامه عینا درج می‌شود. این جوابیه را شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به دیدگاه‌ها و نظرات معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز برعهده دارد تنظیم کرده است. متن جوابیه به‌شرح ذیل است: 
باتوجه به مصاحبه آقای دکترتجریشی معاون محیط‌ انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تحت عنوان «شوربختی دریاچه ارومیه رو به پایان» در تاریخ دوشنبه 28/8/97 در صفحه 1 و 7 لطفا توضیح ذیل وفق قانون مطبوعات در آن رسانه درج شود.  در مشروح خبر، آقای دکترتجریشی به تعلل وزارت نیرو در رهاسازی بخشی از حقابه دریاچه ارومیه از سدها و همچنین توافق در رهاسازی 280م.م.م از سدها در سال آبی گذشته با وزارت نیرو اشاره نموده است که به جهت تنویر افکار عمومی لازم است اعلام فرمایید؛ در سال آبی97-96 سقف تعهدات وزارت نیرو جهت رهاسازی 289م.م.م بود که در بازه زمانی اسفندماه و نیمه اول فروردین‌ماه رهاسازی گردید. 
تعیین حجم آب قابل رهاسازی از سدها به منظور تأمین بخشی از حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه، متأثر از وضعیت بارش و رواناب حوضه و مبتنی بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی و همچنین انجام تعهدات مصارف به ترتیب اولویت شرب، صنعت و کشاورزی می‌باشد و با توجه به اینکه مرجع ذیصلاح، بارش در فروردین‌ماه را کمتر از نرمال، افزایش دمای هوا به میزان 5/1درجه و میانگین بارش فصل بهار در سطح کشور بالاخص بخش شمالی و غربی کشور را کمتر از نرمال و کاهش آن را بیش از سایر بخش‌ها پیش‌بینی نموده بود، لذا رهاسازی از سدها در سقف تعهدات انجام گردید. لیکن رخداد بارش فراتر از انتظار و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در اردیبهشت‌ماه97، باعث افزایش حجم ورودی به سدها به میزان 389م.م.م گردید که از این میزان، 216م.م.م در اردیبهشت و نیمه اول خرداد جهت دریاچه رهاسازی و به دلیل شروع فصل زراعی و برداشت آب کشاورزی، ادامه رهاسازی متوقف و 173م.م.م باقیمانده ورودی مازاد، در سدهای حوضه (سد بوکان و ساروق (64م.م.م)، شهرچای (24م.م.م)، مهاباد (28م.م.م)، زولا (40م.م.م) و سدهای دریک و نهند و علویان و قلعه‌‌چای (جمعا 17 م.م.م)) به منظور رهاسازی در فصل غیرزراعی ذخیره گردید. در سال آبی جاری نیز پس از اتمام کشت پاییزه و عدم نیاز آب کشاورزی، رهاسازی از سدهای زولا، مهاباد و شهرچای با مجموع 92م.م.م از تاریخ 26/8/97 آغاز گردیده و مابقی آب ذخیره‌شده نیز با تعهد رهاسازی در سال جاری و در زمان مناسب به نفع دریاچه رهاسازی خواهد شد. »

وزارت نیرو عملکرد خود را منتشر کند

توضیح همشهری: انتظار آن است که وزارت نیرو به جای پاسخ‌دادن به معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز برعهده دارد، به‌صورت شفاف توضیح دهد که تا‌کنون چه اندازه به تعهداتی که بنا به نقشه راه احیای دریاچه ارومیه که 8تیرماه 93 با امضای رئیس‌جمهور ابلاغ و لازم‌الاجرا شده، عمل کرده است. ازجمله وزارت نیرو طبق بند یک نقشه راه احیای دریاچه ارومیه، طی 2سال از زمان ابلاغ این نقشه، ملزم به «کاهش 40درصدی از حقابه آب‌های سطحی و زیرزمینی با خرید این حقابه از کشاورزان» بوده است. همچنان‌که «ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی جهت کنترل برداشت در راستای افزایش میزان جریان ورود از رودخانه‌ها به دریاچه» از دیگر وظایف وزارت نیرو محسوب می‌شود. «انجام هماهنگی لازم با قوه قضاییه در راستای تسهیل و تسریع در اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه به‌ویژه چاه‌های اثر‌گذار بر آب‌های سطحی» نیز یکی دیگر از وظایف وزارت نیروست. این موارد و موارد دیگری که ذکر آنها از حوصله این متن خارج است، به‌رغم گذشت 4سال، نه‌تنها اجرایی نشده که هنوز وزارت نیرو گزارشی از عملکرد خود در این زمینه منتشر نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید