• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38716
+
-

ارسال اسناد پولشویی به دادستان

ظریف در نامه‌ای 12صفحه‌ای مستندات پولشویی را به قوه قضاییه فرستاد

قضایی
ارسال اسناد پولشویی به دادستان

2هفته پس از اظهارنظر جنجالی وزیر خارجه درباره پولشویی در کشور، محمدجواد ظریف نامه‌ای محرمانه و 12صفحه‌ای به قوه قضاییه نوشته و توضیحات تکمیلی در این رابطه داده است. ظریف در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.

پس از این اظهار، ظریف در سیبل حملات رسانه‌ای و سیاسی جریان مقابل دولت قرار گرفت، چنانچه در مجلس جریان مخالف پیوستن ایران به FATF خواستار استیضاح ظریف شدند. اصولگرایان مجلس با دعوت از غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه به فراکسیون متبوعشان به نقل از او مدعی شدند قوه قضاییه مستندات پولشویی گسترده را از ظریف خواسته است.

بعد از این اظهارات، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه هم در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته بود: اگر پولشویی عظیمی در کشور وجود دارد چرا این موضوع را به قوه قضاییه اطلاع نداده‌اید؟

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه شنبه‌شب در این رابطه اعلام کرد: به‌رغم آنکه نامه دادستان محترم کل کشور خطاب به وزیر محترم امور خارجه پیرامون موضوع پولشویی به تاریخ 23آبان97 نگارش شده بود، ولی این نامه 29آبان در وزارت امورخارجه واصل شد.

وی ادامه داد: با وجود این و با وجود حضور جناب آقای دکترظریف در ماموریت خارج از کشور، پاسخ دادستان کل کشور در 12صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزیر امورخارجه از سفر و در مهلت تعیین‌شده شنبه سوم آذر‌ماه تهیه و ارسال شد. جزئیات نامه ظریف به دادستانی منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد مستنداتی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر وقوع پولشویی در کشور که از سوی نهادهای رسمی اعلام شده به دستگاه قضایی ارسال شده باشد. قاسمی قبلا در این‌باره توضیح داده بود که آمارها و گزارش‌هایی از حجم قابل توجهی از قاچاق انواع کالا و ارز منتشر می‌شود که مراجع رسمی ارزش آن را ده‌ها میلیارد دلار برآورد می‌کنند؛ همچنین گفته می‌شود که سالانه حدود ۱۴هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.

در پی افزایش انتقادات نسبت به ظریف، سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرده بود: سخنان وزیر امور خارجه نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته، بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌ساز دولت است. محمدجواد ظریف هم چند روز بعد از اظهارنظر اولیه زمانی که برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس رفته گفته بود: من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی هم موارد پولشویی را اعلام کرده است.

ظریف ادامه داد: آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست. اشاره ظریف به پرونده اخیر دستگاه قضایی درباره مفسدان بازار سکه و ارز است که 2متهم آن اعدام شدند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم هفته قبل در دفاع از ظریف اعلام کرده بود: سخنان آقای ظریف هیچ نقصی ندارد؛ موضع وی کاملا درست است. این موضع آقای ظریف نیست، موضع دولت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید