• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3867
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

پایان تلخ داستان امیر

در تاریخ معاصر، به سختی می‌توان مرگی را به دردناکی و اثرگذاری قتل امیرکبیر یافت. میرزا محمد تقی‌خان فراهانی ملقب به امیرکبیر، یکی از مشهورترین صدراعظم‌های سلطنت قاجار، در چنین روزی در سال 1230در حمام فین کاشان، به دستور ناصرالدین شاه قاجار به قتل رسید. امیرکبیر، عوام‌زاده‌ای بود که به پاس شایستگی‌هایش در دستگاه قائم‌مقام فراهانی، به جایگاه رفیعی در دربار ناصری رسید و در همانجا، برخی از عمیق‌ترین اصلاحات در تاریخ معاصر ایران را شروع کرد. او به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی ایران، کارهایی کرد که تأثیری تاریخی در اجتماع و علم و فرهنگ ایران داشتند؛ از تأسیس دارالفنون به‌عنوان نخستین مدرسه جامع امروزی در ایران گرفته تا تأسیس روزنامه وقایع اتفاقیه و دیگر اصلاحات اجتماعی و دیوانی. امیرکبیر مخالفان زیادی در دربار داشت و در نهایت همین بدخواهان، شاه قاجار را مجاب کردند تا او را برکنار کند. برکناری امیرکبیر پایان کار نبود و این بار تلاش‌های مخالفان، به گرفتن دستور قتل او از شاه معطوف شد. ناصرالدین شاه هم اندکی بعد از عزل امیر‌کبیر، دستور قتل او را صادر‌کرد و این دستور، در حمام فین کاشان اجرا شد. با وجود اصرار برخی مورخان مبنی بر اینکه تصویر امروزی امیرکبیر، کاملا منطبق بر واقعیت نیست، امیرکبیر الگوی نسل‌هایی از ایرانی‌ها بوده است. در فضای امروز، انتقاد از این مرد چندان با استقبال واقع نمی‌شود اما مورخان، برخی رفتارهای او را نقد کرده‌اند. در همین راستا گفته می‌شود امیرکبیر، نخستین مقام ایرانی در دوران معاصر است که حرمت بست‌نشینی را شکست.

نقاشی محمد ابراهیم نقاش باشی؛ تنها تصویر تأیید شده امیرکبیر

 

«تیوب»؛ دنیای زیرزمینی لندن

دهم ژانویه سال 1863میلادی، نخستین سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی دنیا در لندن افتتاح شد. از آن زمان، متروی لندن که خود لندنی‌ها به آن «تیوب» می‌گویند، ستون فقرات حمل‌ونقل در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا در یک قرن و نیم پیش به شمار می‌رود. این سیستم حمل‌ونقل، 270ایستگاه و 402کیلومتر خط فعال دارد. برخی از ایستگاه‌ها و تونل‌های قدیمی این سیستم، هم‌اکنون مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. براساس گزارش سالانه عملکرد متروی لندن، سال گذشته یک میلیارد و 379میلیون سفر در 11خط متروی لندن انجام شده است. براساس همین گزارش، روزانه 5میلیون مسافر از متروی لندن استفاده می‌کنند.

 

واکنش قدیمی به اخبار جعلی جدید

در 2روز اخیر، شایعه تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی و عمومی، بسیاری را در فضای مجازی به‌خود مشغول کرد. این خبر، خیلی سریع با واکنش‌های بسیار زیاد کاربران مواجه شد و بیشتر آنها، به‌شدت از این کار انتقاد کردند. برخی حتی تا آنجا پیش رفتند که هزینه‌های تغییر تابلوها در سراسر کشور را هم محاسبه کردند و از میلیاردها تومان پولی که از بین خواهد رفت صحبت کردند. این خبر البته خیلی زود تکذیب شد اما دیگر خبر چندانی از واکنش کاربران به تکذیب آن، نبود. حمله به یک موضوع و انفعال در برابر تکذیبیه آن، یکی از الگوهای رفتاری کاربران در زمانی است که فیک‌نیوزها منتشر و تکذیب می‌شوند. این بار هم این الگو تکرار شد و نشان داد کاربران فضای مجازی، همچنان راه زیادی تا انجام کامل مسئولیت اجتماعی خود در شبکه‌های اجتماعی دارند.

عکسی قدیمی از عمارت مسعودیه که از سال 1343به‌عنوان ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش استفاده می‌شد.

 

306میلیارد دلار هزینه بلایای طبیعی سال 2017در آمریکا

چندین طوفان اقیانوسی بزرگ، آتش‌سوزی‌های سراسری در جنگل‌ها، یخبندان‌های سراسری و سیل‌های عظیم در سال 2017، نه‌تنها جان 360آمریکایی را گرفت که بیش از 306میلیارد دلار هم هزینه روی دست این کشور گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید