• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38436
+
-

اول آذر، آخرین روز هفته کتاب، روز کتابگردی نام گرفته است

کتاب؛ نام امروز شهر

5 سال است که کتابخوان‌ها در روز کتابگردی به ضیافت کتابفروشی‌ها می‌روند

مرتضی کادر _ روزنامه‌نگار

#من_هم_می‌آیم هشتگی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است. هشتگی که هرسال در روزهای پایانی آبان‌ماه کتابخوان‌ها در استفاده از آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند و دیگران را نیز به آن دعوت می‌کنند، به روز کتابگردی اشاره می‌کند؛ روزی که ویژه کتابفروشی‌هاست.

5سال است که یکی از روزهای هفته کتاب با عنوان روز کتابگردی نامگذاری می‌شود و کتابخوانان وظیفه خود می‌دانند که در این روز به کتابفروشی‌ها سر بزنند و ساعتی را آنجا بگذرانند و سبد خریدشان را پر از کتاب کنند و برگردند. امسال پنجشنبه اول آذر روز کتابگردی است.

خانه کتاب از هفته گذشته از همه کتابخوانان دعوت کرده است تا به پویش روز کتابگردی بپیوندند. هنرمندان، نویسندگان و بسیاری دیگر با هشتگ # من_هم_می‌_آیم  به استقبال روز کتابگردی رفته‌اند. محمود دولت‌آبادی، لوریس چکناواریان، داریوش مؤدبیان، مریم نشیبا، حسین پاکدل و مهدی غبرایی ازجمله نویسندگان و هنرمندانی هستند که تاکنون به پویش کتابگردی پیوسته‌اند.

اما پیشتاز طرح کتابگردی احمد مسجد جامعی است؛ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو فعلی شورای شهر تهران که در حقیقت یکی از بانیان اصلی پویش کتابگردی محسوب می‌شود. مسجدجامعی نیز از هفته گذشته کتابخوان‌ها را به روز کتابگردی دعوت کرده است. سال گذشته کتابگردی احمد مسجد جامعی از راسته قدیمی کتابفروشان تهران در ناصرخسرو آغاز شد و تا غروب با سر زدن به کتابفروشی‌های مختلف از جنوب تا شمال تهران ادامه داشت. شماری از نویسندگان و ناشران و شخصیت‌های سیاسی و اعضای شورای شهر نیز او را در کتابگردی همراهی کردند. امسال نیز مسجدجامعی کتابگردی مفصلی خواهد داشت که از راسته قدیمی کتابفروشان تهران آغاز می‌شود و تا راسته‌ جدید کتاب در خیابان انقلاب و کریمخان و شهر کتاب‌ها ادامه خواهد داشت.
طرح تخفیف فصلی (پاییزه) کتاب که همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود نیز سبب شده است کتابفروشی‌ها روزهای شلوغی را در هفته گذشته پشت سر بگذارند. کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه از 15تا 25درصد تخفیف می‌دهند. شلوغی کتابفروشی‌ها در روز کتابگردی به اوج خواهد رسید تا شلوغ‌ترین روز سال برای کتابفروشی‌ها رقم بخورد.

ناشرانی که کتابفروشی دارند نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای روز کتابگردی تدارک دیده‌اند. 
کتابفروشی نشر مرکز در خیابان فاطمی میزبان لیلی گلستان، بابک احمدی، عباس مخبر، فرزانه طاهری، جعفر مدرس‌صادقی، مصطفی مستور، حافظ موسوی، علی صلح‌جو، کامیار عابدی، علی عبداللهی و... است.
عادل فردوسی‌پور، نسرینا رضایی، کاظم واعظ‌زاده، حسن محمودی، محسن مرادی، مصطفی انصافی، محمدهاشم اکبریانی و غلامرضا طریقی ازجمله نویسندگانی هستند که در نشر چشمه کورش حضور پیدا می‌کنند. 
نشر نیماژ در روز کتابگردی میزبان شهره احدیت، رسول یونان، امل نبهانی، اصغر نوری، آندرانیک خچومیان، روزبه معین، احسان عبدی‌پور، امید صباغ‌نو، اختر اعتمادی، مهدی عزتی، کیوان صادقی، شیوا مقانلو و رامتین شهبازی است. 
کتابفروشی نشر چشمه رایزن نیز در روز کتابگردی از جهانگیر هدایت، مهدی یزدانی‌خرم، مریم حسینیان، ‌مهدی نوید و امیر مهدی حقیقت دعوت به عمل آورده است.
محمدرضا صفدری، الهام فلاح، عالیه عطایی، زهرا شاهی، اسدالله امرایی، محمدعلی سجادی، فریده خرمی، ‌احمد درخشان، فرشته احمدی، جواد ماه‌زاده، گیتی صفرزاده، شاهرخ گیوا، محمداسماعیل حاجی‌علیان و فرید حسینیان در کتابفروشی نشر ققنوس حضور خواهند داشت.
انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران با همکاری مکتب تهران یکم آذرماه از ساعت 3تا 5با حضور جمعی از نویسندگان انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران در بوفه کتاب مکتب تهران مراسم کتابگردی را برگزار می‌کند.
در یکی دو سال اخیر شعارهای دیگری نیز همزمان با روز کتابگردی رایج شده است: «خطر تعطیلی کتابفروشی‌های محلی را جدی بگیریم» و «کتابفروشی محل خود را زنده نگه داریم»؛ شعارهایی که مخاطبان را ترغیب می‌کند تا به جای خرید کتاب از فروشگاه‌های بزرگ یا خرید از طریق اینترنتی به کتابفروشی‌های محلی بروند. کتابفروشی‌های کوچکی که بسیاری از آنها ممکن است در معرض تعطیلی قرار بگیرند.
کتابفروشی‌های شهرهای مختلف سراسر کشور نیز از مخاطبان دعوت کرده‌اند تا پنجشنبه به کتابفروشی‌ها بیایند. هرچند پنجشنبه گذشته نیز کتابفروشی‌های شهرستان‌ها به‌دلیل آغاز زودتر طرح پاییزه در شهرستان‌ها شاهد روز شلوغی بودند.
روز کتابگردی نقطه پایانی برای هفته شلوغ کتاب نخواهد بود و تخفیف پاییزه کتاب تا چهارم آذرماه ادامه خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید