• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38344
+
-

ایرانشهر

ویترین
ایرانشهر

بیژن تلیانی

سیاست به نوعی، ساماندهی امور است. مورخان هنگام ثبت و ضبط رویدادها واژگان مختلفی را برای تبیین آنها به کار برده‌اند، چنان که زمانی از واژه تمدن بهره‌ برده‌اند. در عصر تمدن، گروه‌های انسانی بر آن بوده‌اند تا تولید، توزیع، نظارت بر قدرت و ... را برقواعد مشخص و از پیش تعیین شده، استوار کنند. چگونگی شکل‌گیری اندیشه سیاسی ایرانشهری در دوره ایران باستان از مهم‌ترین اهداف این پژوهش است. همچنین شناسایی علل و عوامل پایداری و پویایی نظام فکری – سیاسی ایرانیان در این دوران از مسائلی است که بدان پرداخته می‌شود.

در این پژوهش‌ها، اندیشه سیاسی ایرانشهری چون نظریه‌ای جامع برای تبیین اندیشه سیاسی ایران پیش از اسلام در نظر گرفته شده است. در حالی که مفاهیم آن براساس برخی متون دوره‌های پیش و پس از اسلام و بدون تفکیک تاریخی تدوین شده است.

نوشتارهای کتاب در 3 فصل با این عناوین گنجانده شده است؛ کلیات و مفاهیم – روند شکل‌گیری و تطور اندیشه سیاسی ایرانشهری- عصر تاریخی و سازمان‌یابی سیاسی در ایران.

کتاب ایرانشهر (روند تبیین اندیشه سیاسی ایرانشهری «ایران باستان») نوشته محمودرضا کوه‌کن را دفتر پژوهش‌های فرهنگی در شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید