• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38263
+
-

جاده‌های یزد هموار می‌شود

مدیر‌کل راه و شهرسازی از پیگیری تکمیل راه‌های نیمه‌تمام و آغاز ساخت راه‌های جدید خبر می‌دهد

عمران
جاده‌های یزد هموار می‌شود

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:

طرح‌های راه‌سازی استان با توجه به نیاز به اعتبارات کلان به‌کندی پیش می‌رود. یکی از این پروژه‌ها جاده یزد - بافق است که تاکنون تاریخ‌های متفاوتی را برای بهره‌برداری از آن مطرح شده است.
از دیگر پروژه‌های راه‌سازی می‌توان به دوبانده کردن جاده یزد- طبس به نام جاده طریق الرضا اشاره کرد. یکی از پروژه‌های کلان راه‌سازی که به‌تازگی در استان کلید خورده است، آزادراه نطنز- نایین است که آماده اجراست، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، روند اجرای آن به‌کندی پیش برود.

ساماندهی راه‌های استان شامل تکمیل راه‌های نیمه‌تمام و ساخت راه‌های جدید با توجه به این‌که استان یزد در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی از این پروژه‌ها به صورت ملی و برخی نیز با اعتبارات استانی دنبال می‌شود.

روزانه بیش از 250 هزار تردد در راه‌های استان به ثبت رسیده که نشان از اهمیت جاده‌های استان در حمل و نقل کشور دارد. قطعا رسیدگی به این راه‌ها افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات و تلفات را به دنبال دارد.


پیشرفت مطلوب جاده یزد- بافق 

مدیر کل راه و شهرسازی استان به اهتمام برای تکمیل جاده یزد- بافق اشاره می‌کند و می‌افزاید: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های ملی مهم کشور و استان در سال 87 کلید خورده و اجرای آن در 3 قطعه دنبال شده است.«محمدرضا نقصان‌محمدی» می‌گوید: در حال حاضر، چالشی به عنوان جاده یزد- بافق در استان وجود ندارد، چراکه این جاده به سرانجام رسیده است و مشکلی در تکمیل آن وجود ندارد.وی می‌افزاید: جاده یزد- بافق در کل 110 کیلومتر طول دارد و اجرای آن از سال 87 شروع شده است. این جاده 189 پل دارد که 2 مورد آن پل بزرگ بوده است.

نقصان‌محمدی با اشاره به این‌که تاکنون برای ساخت این جاده 55 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است اظهار می‌کند: هنوز هم برای تکمیل این جاده 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که این پروژه با مطالبات پیش رفته و هنوز مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که پیمانکاران متعددی در اجرای این پروژه مشارکت کردند اضافه می‌کند: آخرین همکاری پیمانکاران مربوط به قطعه 3 به طور 43 کیلومتر است که بخش عمده‌ای از آن در حال بهره‌برداری است.

وی توضیح می‌دهد: جاده یزد – بافق به طول 110 کیلومتر به 3 قطعه شامل قطعات 24، 37 و 43 کیلومتری تقسیم شد و 43 کیلومتر باقی‌مانده در چند سال گذشته دنبال شده و به نتیجه رسیده است.نقصان‌محمدی می‌گوید: این قطعه 130 پل داشت که اجرای قطعه سوم با همکاری 5 پیمانکار انجام شد. این قطعه برای تسریع در پیشرفت به قطعات کوچک‌تر تقسیم شد و در حال حاضر، تمام قطعات زیر بار ترافیک است.

وی می‌افزاید:  خوشحالیم که این پروژه به جز 8 کیلومتر باقی‌مانده در حال بهره‌برداری است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اظهار می‌کند: 8 کیلومتر باقی‌مانده در محلی معروف به «پیچ رجب» در جاده یزد- بافق است. لایه اول آسفالت بیش از 5 کیلومترش تمام شده است و اگر شرایط اقلیمی مناسب باشد، این قسمت نیز زیر بار ترافیک می‌رود تا جاده به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی می‌افزاید: البته طبیعی است که لایه سوم آسفالت نیز برای این جاده انجام خواهد شد، اما این اقدام همراه با بهره‌برداری برای حدود 30 کیلومتر از جاده انجام می‌شود و این پروژه با مطالبات 172 میلیارد ریالی و 18 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام، بسته خواهد شد.

نقصان‌محمدی می‌گوید: جاده یزد- بافق با تمام مشکلات فنی، حقوقی و اجرایی و کمبودهایی که داشت با توجه به قولی که به مردم داده بودیم، به صورت روزانه پیگیری شد. در طول پروژه با توجه به این مشکلات و وضعیت اقتصادی کشور توانستیم آن را پیش ببریم.

وی با تاکید بر این‌که اگرچه پیمانکاران از لحاظ مالی حمایت شدند، این پروژه تقریبا با مطالبات پیش می‌رود بیان می‌کند: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم ملی در استان به عنوان بخشی از کریدور شرقی - غربی کشور است.
نقصان‌محمدی می‌گوید: در ادامه این جاده، راه بهاباد- دربند- نایبند و از سوی دیگر، جاده ندوشن - ورزنه را دنبال می‌کنیم. مسائل مالی جاده ندوشن- ورزنه را با تمام افتان و خیزانی که داشت با پیگیری‌های مکرر به سرانجام رساندیم و امیدواریم جاده بهاباد- دربند - نایبند نیز به‌زودی بازگشایی شود.


آمادگی برای آغاز عملیات آزادراه نطنز- انار

مدیر کل راه و شهرسازی استان از دیگر پروژه‌های راه‌سازی به ساخت آزادراه نطنز- انار اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال پیگیری مسائل مالی پروژه آزادراه نطنز- انار هستیم. حتی برخی از قطعات آماده آغاز عملیات است، اما به لحاظ شرایط اقتصادی قطعا وقفه‌هایی در اجرا ایجاد می‌شود.
وی اعلام می‌کند: با این حال، شرکت‌های ساخت آزادراه‌ها و پیمانکار در استان استقرار یافته‌اند و با اندک پیگیری از سوی استان عملیات را آغاز می‌کنیم تا در استان اولین آزادراه در کریدور شمالی جنوبی کشور ساخته شود.

نقصان‌محمدی همچنین به پیگیری دوبانده کردن جاده یزد- طبس اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال نصب علائم در منطقه کوهستانی جاده به طول 24 کیلومتر هستیم و این مسیر در حال بهره‌برداری است.
وی ادامه می‌دهد: این عملیات در بخش کوهستانی انجام شده است و برای ساخت بقیه جاده نیز با مجوز شرکت ساخت و توسعه راه‌ها، مجاز به انتخاب پیمانکار هستیم و با انتخاب پیمانکار، دوبانده کردن جاده از سه‌راهی طبس تا پلیس راه و بعد از بخش کوهستانی دنبال خواهد شد.


پیگیری پروژه‌های راه‌سازی استان 

«محمدرضا نقصان‌محمدی» مدیر کل راه و شهرسازی استان، به پیگیری پروژه‌های خرد راه‌سازی استان از جمله کمربندی چاهک، راه هرات- هرابرجان و راه اسفندآباد به استان فارس، و راه یزد – سورمق نیز اشاره می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید