• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3825
+
-

وزارت نیرو و جهادکشاورزی درباره دریاچه ارومیه پاسخگو باشند

سوژه روز
وزارت نیرو و جهادکشاورزی درباره دریاچه ارومیه پاسخگو باشند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به وضعیت نامساعد دریاچه ارومیه بر اثر کم‌بارشی‌های ماه‌های گذشته نسبت به ضرورت مدیریت منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو باید در مورد نحوه تأمین حقابه دریاچه ارومیه روشنگری کند. وزارت جهادکشاورزی نیز درباره مدیریت آب پاسخگو باشد.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت دریاچه ارومیه را نامساعد ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه وضعیت بارش امسال در حوضه دریاچه ارومیه اصلا خوب نبود و در نتیجه آبی وارد دریاچه نشد و هم‌اکنون وضعیت مناسبی ندارد. به گفته وی، در سال گذشته در این برهه زمانی حدود ۴۰۰‌میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده بود اما در شرایط حاضر به‌دلیل کم‌بارشی همه رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه خشک است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه معمولا در مواقع سیلابی آب وارد دریاچه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است، دریاچه آوردی ندارد. در نتیجه وضعیت دریاچه ارومیه در سال آینده خوب نخواهد بود.

تجریشی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی مدیریت دریاچه ارومیه دشوار است، خاطرنشان کرد: قطعا مدیریت منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه امری ضروری است و در منطقه نسبت به این موضوع هشدار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حقابه دریاچه ارومیه باید تأمین شود، گفت: ما از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این زمینه به وزارت نیرو نامه‌ای فرستاده‌‌ایم و این وزارتخانه باید با توجه به خشکسالی‌های پیش‌رو، برنامه‌های خود را در مورد نحوه تأمین حقابه دریاچه ارومیه اعلام کند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان یادآور شد: هم‌اکنون ۵۰۰‌هزار هکتار سطح زیرکشت در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد؛ بنابراین با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در مصرف منابع آب، وزارت جهادکشاورزی نیز باید پاسخگو باشد و تمهیدات خود را برای مدیریت آب در شرایط پیش‌رو بیان کند.

ضمن اینکه براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در‌ ماه جاری خبر چندانی از بارش نیست و بارش بهمن‌ماه هم در حد نرمال خواهد بود و قطعا این میزان بارش نمی‌تواند کم‌بارشی‌های فصل پاییز را جبران کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید