• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3822
+
-

فرصت سوزی گردشگری در تبریز 2018

پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی هنوز آماده میزبانی از گردشگران نیست

فرصت سوزی گردشگری در تبریز 2018

محمد باریکانی/ خبرنگار:

12دی‌ماه سال 94وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نهمین اجلاس خود در شهر نیامی - پایتخت نیجر- به اتفاق آرا شهر تبریز را به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018انتخاب کردند، اما برای تبدیل این شهر به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مشاهدات خبرنگار همشهری از شهر تبریز بیانگر آن است که این شهر هنوز نتوانسته آنگونه که در خور انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است زیرساخت‌های گردشگری خود را توسعه دهد. دلیلش هم کم‌کاری مسئولان استانی و کشوری در تحقق رؤیای تبریز 2018و نبود ‌برنامه از 2سال گذشته است.

از نخستین نشست جدی در موضوع تبریز 2018که رئیس سازمان میراث فرهنگی مهلت یک هفته‌ای به دستگاه‌های مختلف داد تا برنامه‌های خود با محوریت گردشگری را به دفتر کار او در تهران ارسال کنند بیش از 3‌ماه گذشته و از انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی نیز بیش از 2سال گذشته است اما حالا شهر تبریز چه وضعیتی دارد؟ 

کافی است اندکی در خیابان‌های شهر تبریز قدم بزنید و کمی با مردم این شهر درخصوص رویداد تبریز 2018سخن بگویید، آن‌وقت متوجه می‌شوید که چه کم‌کاری‌هایی از 2سال پیش برای بهره‌برداری از مهم‌ترین فرصت گردشگری شهر تبریز صورت گرفته است.

تعداد کمی از شهروندان تبریز تنها حدود 5‌ماه است که اطلاع دارند شهرشان برای سال 2018باید میزبان گردشگران خارجی از کشورهای اسلامی باشد.

 

 

بی خبری از رویداد 2018

برای نمونه، محمدعلی حاج بابایی، راننده 33ساله یک شرکت هواپیمایی در شهر تبریز به همشهری گفت که 8‌ماه پیش تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد.

او نمی‌داند که تاریخ دقیق انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی به سال 94بازمی گردد؛ با این حال به همشهری گفت که نمی‌داند دلیل انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی چیست؟

همین سخن مشخص می‌کند که اطلاع‌رسانی به مردم تبریز در این سال‌ها به‌منظور آماده‌کردن افکار عمومی برای میزبانی از گردشگران در سال 2018چه اندازه ضعیف بوده است.

 او می‌گوید: تبریز از دیرباز شهر تمیزی بوده اما رسیدگی چندانی به بخش‌های تاریخی شهر و بناهای تاریخی نمی‌شود. وضعیت نامطلوب مسجد کبود تبریز و ربع رشیدی- بنایی تاریخی با قدمت بیش از 650سال که نخستین دانشگاه بین‌المللی در این شهر بود، اما هنوز مسیری برای بازدید گردشگران از این بنای تاریخی وجود ندارد- مهر تأییدی بر ادعای این شهروند تبریزی است. تنها در بازدید مونسان از ربع رشیدی تبریز بود که او به مسئولان شهر حکم کرد تا نوروز مسیر گردشگری بازدید از ربع رشیدی آماده شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از توافق با ترکیش ایرلاین برای توزیع بروشورهای تبلیغ تبریز 2018در خطوط هواپیمایی خود برای جذب گردشگران خارجی از 3‌ماه گذشته خبر داده؛ با این حال، شهروندان تبریزی از میزبانی شهر تبریز از گردشگران کشورهای اسلامی در سال 2018اطلاع چندانی ندارند. در بازار تبریز که قدم بزنید و از شهروندان تبریزی در این خصوص بپرسید بسیاری‌ ازآنها حتی نمی‌دانند پایتخت گردشگری چیست؟

 

 

تداوم کم‌کاری‌ها

شهرداری تبریز هنور ساماندهی بازار بزرگ تبریز را انجام نداده و مسیر دسترسی به بازار تبریز مملو از دستفروشانی است که بساط خود را در ورودی این بازار تلنبار کرده‌اند و آشفتگی بسیاری در ورودی بازار به چشم می‌آید.

درصورتی که شهرداری می‌توانست با مشارکت شهروندان تبریزی و حتی دستفروش‌ها، غرفه‌های متناسب با وضعیت بازار در اختیارشان بگذارد تا مسیر دسترسی به بازار را زیباتر از آن چیزی که اکنون در آن مشاهده می‌شود برای میزبانی گردشگران و دسترسی آسان‌تر به بازار فراهم کند.

در دل بازار تبریز هم نشانی از ساماندهی دیده نمی‌شود. تنها سرای مظفریه تبریز است که به بهترین شکل می‌تواند میزبان گردشگران شود. سرای مظفریه تبریز نماد بازار بزرگ تبریز است که تصاویر زیادی از آن در رسانه‌های جهانی منتشر شده است.

در خطوط اتوبوسرانی شهر تبریز نشانی از تبلیغات محیطی و سیار از تبریز 2018دیده نمی‌شود.

غیراز ساماندهی 3میدان اصلی شهر تبریز، مدیریت شهری از برنامه 2018عقب مانده، به‌طوری که هنوز تابلوهای دو یا سه زبانه راهنمایی گردشگران در سطح شهر وجود ندارند و امکان دسترسی گردشگران خارجی به نقاط گردشگری شهر و تعیین مسیر برای آنها نیز در  شهر فراهم نیست.

در طول این 2سال اقدام جدی در احداث و اتمام هتل‌های شهر تبریز انجام نشد.

در سراسر استان آذربایجان شرقی 30هتل یک تا 5ستاره وجود دارد که از این تعداد تنها 16هتل در شهر تبریز وجود دارد که برخی از آنها متعلق به ادارات و سازمان‌هاست.

از این 16هتل نیز تنها 6هتل 4و 5ستاره وجود دارد که البته برخی‌شان خدمات هتل 4یا 5ستاره را هم ارائه نمی‌دهند. متولیان گردشگری در شهر تبریز اما وعده داده‌اند که امسال در سال 2018هتل‌های بیشتری در شهر تبریز ساخته شود و تعداد تخت هتل‌های این شهر از 4هزار تخت بیشتر شود.

 

 

پیشینه یک رویداد

3‌ماه پیش بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نمایندگان تبریز در مجلس و مسئولان استان را در ارگ آزادی تهران میزبانی کرد تا از برنامه‌ریزی‌های تبریز 2018با خبر شود. روزنامه همشهری همان زمان در گزارشی از بی‌برنامگی برای تبریز 2018خبر داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :