• سه شنبه 18 شهریور 1404
  • الثُّلاثَاء 16 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 09
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38236
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/305R
+
-

پیگیری طرح اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه س به بوستان چیتگر

شاید سال آینده!

شاید سال آینده!

مهدی اسماعیل‌پور| خبرنگار

منطقه 22


منطقه 21 در بحث حمل‌ونقل عمومی با مشکلات و کمبود‌هایی روبه‌رو است. از اتوبوس‌های فرسوده‌ای که برای رسیدن یکی از آنها‌ به ایستگاه، گاه باید وقت زیادی را تلف کرد و تاکسی‌هایی که به دلیل کمبود مسافر کمتر در محله‌هایش‌ تردد می‌کنند تا مترو و بی.آر.تی که چشم‌انتظاری مردم برای رسیدن آنها به حوالی محل زندگی‌شان چند ساله شده است. جدا از بحث ضعف در حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا هم یکی دیگر از موضوعاتی است که استفاده از دوچرخه و توسعه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در این منطقه را لازم و ضروری می‌سازد. از سال گذشته طرح اتصال پیست دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) به پیست دوچرخه‌سواری بوستان چیتگر مطرح شد. از طرف دیگر 6 ایستگاه‌ دوچرخه منطقه هم قرار بود که فعالیتشان را از سر بگیرند. در گفت‌وگو با مسئولان و ورزشکاران محلی آخرین وضعیت این طرح‌ها را پیگیری کرده و آثار و نتایج آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

اهالی منطقه به‌ویژه ساکنان ناحیه 3 و محله‌هایی چون ویلاشهر و شهرک غزالی در انتظار نهایی شدن طرح اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان قوری‌چای به پیست دوچرخه‌سواری بوستان چیتگر هستند که از سال گذشته مطرح شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه 21 در این خصوص به همشهری محله می‌گوید: «اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) طرح سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است. هنوز جزئیات این طرح ابلاغ نشده و مشخص نیست. اجرای چنین طرحی که به پل‌های روگذر، آسفالت و خط‌کشی، نصب تابلو و کارهای زیرساختی نیاز دارد چند میلیارد تومان هزینه می‌برد. بعد از مشخص شدن جزئیات و تعیین و تأمین بودجه، این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد.» همچنین «محمدرضا سالمی» از راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه و واگذاری آنها به بخش خصوصی خبر می‌دهد: «در حال واگذاری خانه‌های دوچرخه به بخش خصوصی هستیم و قرارداد این کار به‌زودی نهایی خواهد شد. این مراکز بر اساس تعرفه تعیین شده دوچرخه‌ها را کرایه می‌دهند. علاوه بر این در خانه‌های دوچرخه کار‌های تعمیراتی و همچنین فروش قطعات انجام خواهد شد. به‌ویژه اینکه در منطقه، مرکز تخصص فروش قطعات و تعمیر دوچرخه نداریم.» با راه‌اندازی و اجرای این طرح‌ها و البته در کنار آن فرهنگسازی و مهیا کردن زیرساخت‌ها می‌توان شهروندان را به استفاده از دوچرخه و‌ تردد با این وسیله نقلیه سالم ترغیب کرد.»

پلی برای توسعه ورزش دوچرخه‌سواری 

دبیر انجمن دوچرخه‌سواران منطقه 21 و از ساکنان محله تهرانسر با استقبال از طرح اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) به پیست دوچرخه‌سواری بوستان چیتگر می‌گوید: «اگر این طرح اجرا شود، کمک بزرگی به توسعه دوچرخه‌سواری در منطقه خواهد شد. مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) حدود 3 کیلومتر است و اتصال این مسیر به بوستان چیتگر هم حدود 3 کیلومتر می‌شود. علاوه بر اهالی منطقه، ساکنان شهر قدس هم می‌توانند در این مسیر‌ تردد کنند. اگر این مسیر ساخته شود دوچرخه‌سواری در منطقه رونق خواهد گرفت و این بستر برای خانواده‌ها فراهم می‌شود تا به سمت ورزش و دوچرخه‌سواری بروند. از طرف دیگر می‌توانیم مسابقات و تور‌های دوچرخه‌سواری را در منطقه افزایش دهیم و مردم را به سمت این ورزش سالم مفرح بکشانیم.» «اکبر فعال» درباره خانه‌های دوچرخه هم می‌گوید: «6 خانه دوچرخه و حدود 100 دوچرخه در منطقه داریم که این تعداد برای جمعیت حدود 200 هزار نفری اینجا بسیار کم است. دوچرخه‌سواری در منطقه 21 نیاز به امکانات و زیرساخت‌های بیشتری دارد.» 

کمک به ورزش، محیط‌زیست و ترافیک 

«فراز شکری» یکی دیگر از دوچرخه‌سواران محله است که از رونق این ورزش و وسیله حمل‌ونقل سالم در منطقه استقبال می‌کند و می‌گوید: «اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) به بوستان چیتگر تأثیر زیادی روی منطقه 21 خواهد گذاشت. جدا از بحث رونق گرفتن دوچرخه و دوچرخه‌سواری، این موضوع می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هم کمک کند. البته صرف کشیدن یک مسیر 2‌ـ 3 کیلومتری کافی نیست و باید تمام جوانب کار سنجیده شود. مثلاً لازم است تا در ابتدا و انتهای مسیر 2 ایستگاه دوچرخه جانمایی کنند تا مردم بدون دردسر در این مسیر‌ تردد کنند. این کار برای هر دو منطقه 21 و 22 مناسب است و یک مسیر میانبر بین آنها ایجاد خواهد شد. اهالی منطقه 21 به چنین امکاناتی نیاز دارند چون امکانات دوچرخه‌سواری در اینجا بسیار کم و محدود است و شهروندان دسترسی سریع و آسانی به مراکز تفریحی نظیر بوستان چیتگر ندارند. امیدوارم تا طرح اتصال مسیر دوچرخه‌سواری بوستان حضرت خدیجه(س) به بوستان چیتگر هرچه زودتر به سرانجام برسد و اجرا شود. در این صورت می‌توانیم خانواده‌ها و افراد بیشتری را به سمت ورزش بکشانیم و از طرف دیگر‌ تردد وسایل نقلیه‌ را کاهش دهیم. در واقع این یک طرح ورزشی، ترافیکی و محیط‌زیستی به شمار می‌رود.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید