• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38139
+
-

بابای مدرسه زنگ تفریح ندارد

حقوق ناچیز، نداشتن حق لباس و اضافه‌کاری از مهم‌ترین مشکلات سرایداران مدارس در زنجان است

اجتماعی
بابای مدرسه زنگ تفریح ندارد

زهرا هادی‌لو|  زنجان - خبرنگار :

سال‌هاست که سرایدار مدرسه را با نام بابای مدرسه می‌شناسیم. استقبال از دانش‌آموزان، چینش نیمکت‌ها، رسیدگی به فضای سبز مدرسه و مراقبت از آن و نظافت از کارهای همیشگی بابای مهربان مدرسه است با این توضیح که در سال‌های اخیر برخی از این نقش‌ها کمرنگ شده است. امروز باباهای شرکتی، روز‌مزدی، یا با قراردادهای نیمه‌وقت و ساعتی به ظاهر نقش بابای مدرسه را بازی می‌کنند. در این گزارش مشکلات این قشر در زنجان را بررسی کرده‌ایم.


 اضافه کاری

احمد غلامی یکی از بابای‌های مدرسه است که به گفته خودش 20 سال است در این حرفه مشغول است. وی در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت کنونی شغلش می‌گوید و اظهار می‌کند: پیش‌تر اوضاع کار خوب بود اما حال چند سالی است که حق لباس و اضافه‌کاری نداریم. دیگر نمی‌توان در شیفت دوم کار کرد و کسانی که شیفت دوم کار می‌کنند عایدی خاصی ندارند.
وی ادامه می‌دهد: اگر کسی بخواهد شیفت دوم کار کند حقوق خاصی به او تعلق نمی‌گیرد و مدیر مدرسه می‌گوید ماهانه نزدیک به 300 هزار تومان برای این منظور در نظر می‌گیرد. این در حالی است که حجم کار زیاد است و اغلب سرایدارها به این پول احتیاج دارند.


دریافتی کم

احمد خلجی از دیگر سرایداران است که در مدرسه‌ای دخترانه در مقطع ابتدایی در خرمدره مشغول به کار است. او از اوضاع موجود راضی نیست و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
این سرایدار با اشاره به این‌که حق لباس در اولویت چندم اوست، اظهار می‌کند: دریافتی من یک میلیون و 600 هزار تومان است که با هزینه‌هایی زندگی و شرایط اقتصادی موجود همخوانی ندارد. این درحالی است که حجم کار بسیار زیاد است و با این حقوق نمی‌توان زندگی را چرخاند.

از دیگر نکته‌هایی که خلجی به آن اشاره می‌کند، موضوع مرخصی است. او در این مورد می‌گوید: مرخصی‌ها به گونه‌ای است که اگر از آن در موعد مقرر استفاده نشود به قول معروف می‌سوزد و نمی‌توان مرخصی را ذخیره کرد و این به نفع ما نیست.

این سرایدار سپس به وظایف زیادی که در مدرسه دارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: به جز وظایف اصلی مانند نظافت و جارو کردن مدرسه، وظایف دیگری نیز بر عهده ما گذاشته‌اند مانند پذیرایی از معلمان، ارسال نامه‌ها و کارهای اداری دیگر. 
وی ادامه می‌دهد: چرا باید وظایف و ساعات کاری ما در برابر حقوق دریافتی کم ما سنگین باشد. من و خانواده‌ام در مدرسه ساکن هستیم. هر هفته چندین بار به همراه خانواده‌ام مدرسه چند طبقه را از بالا تا پایین می‌شوییم. خلجی ادمه می‌دهد: به من گفته‌اند شیفت دوم هم در مدرسه کار کن اما حقوقی به تو تعلق نمی‌گیرد و فقط 200 هزار تومان می‌توانی دریافتی داشته باشی. وقتی من قبول نکردم به همسرم پیشنهاد دادند که به جای من در شیفت دوم مدرسه کار کند. 


 حق لباس

حسین حسنلو، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان، در مورد حق لباس که پیش‌تر به سرایداران تعلق می‌گرفت و حال خبری از آن نیست، می‌گوید: امسال در اعتبارات پیش‌بینی شده است که حق لباس دوباره به جریان بیفتد. امیدواریم به‌زودی شاهد این اتفاق باشیم.

وی به کمبود نیروهای خدماتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر 1023 نیروی خدماتی مشغول کارند. این درحالی است که ما 1522 نفر کمبود نیرو داریم و علت هم این است که در چند سال گذشته طبق بخشنامه‌های موجود حق جذب نیرو نداشته‌ایم.حسنلو با اشاره به نظام پرداختی‌ها اظهار می‌کند: همه پرداختی‌ها براساس نظام پرداختی در هر رسته است و ما نیز بر همین اساس عمل می‌کنیم.


کار در شیفت دوم

حسین حسنلو، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان، درباره کار سرایداران مدارس درشیفت دوم می‌گوید: طبق بررسی‌هایی که انجام شده هیچ سرایداری در این شیفت در استان زنجان مشغول به کار نیست چراکه برای این کار باید ابلاغ آموزش و پرورش به وی اعلام شود، مگر این‌که سرایداری با مدیری برای کار در شیفت دوم به توافق برسد و خودشان مبلغی را تعیین کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید