• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38128
+
-

گلایه صنعتگران از بانک‌ها

بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان همکاری نکردن بانک‌ها را از موانع پیشرفت صنعت فارس می‌دانند

اقتصاد
گلایه صنعتگران از بانک‌ها

 امیر عفاف|   شیراز- خبرنگار:

با این‌که بارندگی‌های فارس از ابتدای پاییز پیوسته و امیدوار‌کننده بوده است، بعید به نظر می‌رسد بتواند خاطرات تلخ خشکسالی‌ها را به آسانی بشوید و به فراموشی بسپارد؛ وضعیتی که کشاورزان مأیوس را به شهرهای بزرگ فرستاد و عرصه صنعت را برای جوانان جویای کار محدود کرد. بانک‌ها هم با افزایش سود سپرده‌ها، بیشتر تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی را به نان راحت عادت دادند و گره دیگری بر کلاف صنعت فارس انداختند. اما آن‌هایی که آموخته بودند در شرایط سخت از چراغ روشن کارخانه و تولیدی‌های خود نگهداری کنند، نیازمند یاری بانک‌ها شدند؛ اما دریغ که چاله مقابلشان چاه شد. 


انتقاد از بانک‌ها

مدیر یکی از شرکت‌های تولید سنگ در شهرستان بوانات از نحوه همکاری بانک‌ها با بخش خصوصی انتقاد می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها با اجرایی نکردن تعهدات خود در زمینه ارائه تسهیلات، مهم‌ترین عامل بازدارنده فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به شمار می‌روند. 

 «اسماعیل حسینی» که برای جلوگیری از ورشکستگی یکی از کارخانه‌های سنگ خود را فروخته است، اضافه می‌کند: بانک‌ها با مراحل اداری زمان‌بر و بیهوده، ضرر و زیان مالی سنگینی به متقاضیان تحمیل می‌کنند و گاهی آنان را به ورطه ورشکستگی می‌رسانند.  سهامدار یک شرکت تولید درب‌های ضدسرقت که از 8 سال پیش فعالیت خود را در شهرک صنعتی بزرگ شیراز آغاز کرده است بر لزوم اعطای وام کم‌بهره به صنعتگران بخش خصوصی تأکید می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها به رشد صنعت توجهی ندارند، در حالی که با مساعدت‌های خود می‌توانند ناجی صنعت فارس باشند. 

 «امین‌بهار فلامرزی» که اعتقاد دارد بانک‌ها باید با حمایت‌های خود در ایجاد اشتغال سهیم باشند، ادامه می‌دهد: اگر بخش خصوصی بتواند در میدان رقابت با تولیدات خارجی برنده باشد به نفع همگان خواهد بود که مهم‌ترین اثر آن اشتغال‌زایی برای جوانان جویای کار است. 

 «رمضان عبدی» در منطقه اقتصادی داراب با تامین ماشین‌آلات پیشرفته، کارخانه‌ای برای بسته‌بندی انواع خشکبار، حبوبات، قند و شکر، غلات، آجیل و گیاهان دارویی تأسیس کرده است. وی نیز از روند پرداخت تسهیلات بانکی ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: با این‌که امسال بر حمایت از تولید داخلی تاکید شده است، بانک‌ها مانع پیشرفت صنعتگران می‌شوند و برخی واحدهای تولیدی بخش خصوصی را به تعطیلی کشانده یا نیمه‌فعال کرده‌اند. 


کارشکنی و بهانه‌تراشی

 «کریم تیموری» حدود 40 سال در شیراز سینماداری کرده و پس از فروریختن سقف سینما پرسیا در دهستانی به نام پنیران از توابع شهرستان پاسارگاد، قصد راه‌اندازی عظیم‌ترین مرکز پرورش بوقلمون جنوب کشور را داشت که به علت کارشکنی یکی از بانک‌های عامل پس از 4 سال تلاش از ادامه فعالیت منصرف شد. 
وی در این خصوص می‌گوید: بانک‌ها در ابتدا نسبت به اعطای وام کمک‌هزینه به بخش خصوصی قول مساعد می‌دهند، اما بعد از دریافت مدارک و انجام کارشناسی‌های معمول بهانه‌تراشی می‌کنند. 

تیموری به شرایط نامساعد اقتصادی کشور اشاره و اضافه می‌کند: اگر صنعت فارس بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار نگیرد، رکود اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری کمترین تاوان آن خواهد بود. 
وی با یادآوری سوابق درخشان فارس در عرصه صنعت کشور، می‌افزاید: حالا که از دوران درخشان صنعت فارس فاصله گرفته‌ایم باید برای آن گروه از سرمایه‌گذاران که ضمن منافع شخصی، قصد خدمت به میهن و ایجاد اشتغال برای جوانان را دارند شرایط ادامه فعالیت مهیا شود. 


موانع تسهیلات بانکی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز حمایت بانک‌ها از صنعت را ضروری می‌داند و می‌گوید: سخت‌گیری‌های شدید مسئولان بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به صاحبان واحد‌های تولیدی یکی از مشکلات حوزه صنعت فارس محسوب می‌شود.  «علی همتی» معتقد است: وضعیت تولید به گونه‌ای است که صنعتگران بخش خصوصی با مشکلات فراوانی فعالیت خود را ادامه می‌دهند؛ بنابراین دریافت تسهیلات یکی از راهکارهای آن‌ها برای بقا به شمار می‌رود. 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی شیراز نیز به رشد تصاعدی سودهای بانکی و بی‌توجهی به وضعیت نابسامان بازار تولیدکنندگان داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید: جدا از سودهای کلان تسهیلات بانکی، تاخیر در پرداخت اقساط نیز موجب ورشکستگی صنعتگران و کسبه می‌شود. 
 «علی شیرازی» با بیان این‌که مراجع عظام گرفتن مبلغ دیرکرد را برای تمام بانک‌های خصوصی و دولتی حرام اعلام کرده‌اند، می‌افزاید: نظارت بر بانک‌ها از سوی دولت ضرورت دارد تا همچنان چرخه تولید و رونق بازار پایدار بماند. 


افزایش تعامل بانک‌ها و بخش خصوصی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس که اعتقاد دارد بانک‌ها یکی از بخش‌های موثر بر اقتصاد هستند، می‌گوید: بانک‌ها در راستای رونق اقتصادی نباید خود را از بخش خصوصی جدا بدانند، بلکه ضرورت دارد آن‌ها را همراهی کنند.  «خسرو فروغان» با اشاره به این‌که تحریم‌ها مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است، ادامه می‌دهد: نوسانات بخش اقتصاد از ابتدای امسال تاکنون آسیب‌های زیادی را بر بخش خصوصی وارد کرده است. 
وی اضافه می‌کند: در چرخه اقتصاد فعالیت‌های بخش خصوصی و بانک‌ها با هم پیوسته است؛ بنابراین نیاز است تعامل بانک‌ها و بخش خصوصی بیشتر شود. 

فروغان با تاکید بر این‌که اتاق بازرگانی با همفکری و ارائه راهکارهای کاربردی برای رفع مشکلات بانکی و ارزی بخش خصوصی تلاش می‌کند، ادامه می‌دهد: امیدواریم در سیاست‌گذاری‌ها، کاهش آسیب‌ها و مشکلات ناشی از برخی ساختارها در حوزه بانکی حضور موثری داشته باشیم. 

وی با اشاره به این‌که سیاست‌های اقتصادی نادرست همه بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه می‌کند: رویکرد ما در کمیته تخصصی بانک‌ها و صرافی‌ها، آسیب‌شناسی سیاست‌ها، ممانعت از سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها، ایجاد اعتماد و جلوگیری از رقابت منفی ناعادلانه بانک‌ها با در نظر گرفتن منافع جمعی برای کاهش مشکلات بخش خصوصی و بانک‌ها در استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید