• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38127
+
-

فرمان بازگشت دلارهای صادراتی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را ابلاغ کرد. در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق با ساختار تعیین‌شده در دستورالعمل این بانک باشد. 
به گزارش همشهری، بخشنامه جدید ارزی به‌گونه‌ای تعدیل سیاست بانک مرکزی برای تشویق صادرکنندگان به برگرداندن ارزهای خود به داخل کشور است با این تفاوت که پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان به قوت خود باقی است اما دامنه قیمتی برای فروش ارزها تعیین شده است.
با تصمیم بانک مرکزی که ارزهای صادراتی 22فروردین‌ماه امسال به بعد را شامل می‌شود، صادرکنندگان از فروش ارز خود تا سقف یک میلیون یورو در سامانه نیما معاف هستند و می‌توانند در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش به‌صورت واردات در برابر صادرات استفاده کنند. همچنین آنها می‌توانند ارزهای خود را برای واردات به سایر واردکنندگان با تشخیص وزارت صنعت اقدام کنند و یا به‌صورت حواله یا اسکناس ارزهای خود را به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز 
بفروشند.
صادرکنندگان همچنین موظف هستند درصورت صادرات بین یک تا 3 میلیون یورو، 50درصد آن را در سامانه سنا بفروشند البته یک میلیون دلار آن از فروش در سامانه نیما معاف شده است. 
آن دسته از صادرکنندگانی که درآمد ارزی آنها بین 3تا 10میلیون یورو باشد مکلف هستند تا 70درصد ارز صادراتی خود را براساس قیمت سامانه نیما بفروشند و 30درصد بقیه را برای واردات کالاهای مورد نیاز خود یا سایر واردکنندگان اختصاص دهند. 
بانک مرکزی اعلام کرده که صادرکنندگان دانه درشت دارای صادرات بالای 10میلیون یورو تنها اجازه فروش 10درصد آن به قیمت آزاد جهت واردات کالاها را دارند و بقیه آن را باید در قالب سامانه نیما و با قیمت تعیین شده در این سامانه بفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید