• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38117
+
-

بازگشت کارت سوخت از زمستان امسال

انرژی
بازگشت کارت سوخت از زمستان امسال

مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت برای دریافت کارت جدید ثبت‌نام کنند. این اطلاعیه رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مهر پایانی است بر حدس و گمان‌ها درباره تصمیم بنزینی دولت. احتمال می‌رود از ابتدای دی‌ماه سوختگیری در جایگاه‌ها فقط با کارت سوخت شخصی و نه جایگاه‌داران ممکن باشد ولی هنوز این پرسش وجود دارد که قیمت سوخت و دیگر حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد یا نه؟ به گزارش همشهری،  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز اعلام کرد: به‌منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها،  تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به‌ خودروها و موتورسیکلت‌ها،  از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد،  تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

مهلت دریافت کارت سوخت
بر این اساس مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند،  لازم است به‌ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد،  از تاریخ شنبه ۳ آذر ماه،  حداکثر تا شنبه ۲۴ آذر‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. همچنین برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید،  هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که این اقدام به‌معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نکنند. البته در این میان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نشستی در این کمیسیون با حضور وزرای نفت،  امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، دولت و مجلس در حال تصمیم‌گیری درباره مدیریت مصرف سوخت هستند. برخی نمایندگان گفته‌اند ممکن است درخصوص اعمال شدن یا نشدن سهمیه‌بندی بنزین و چندنرخی شدن یا تک‌نرخی ماندن بنزین و حتی زمان اعمال آن،  تصمیم‌گیری شود.

فعلا احیای کارت سوخت
افزایش قاچاق سوخت و اختلاف قیمت بین فرآورده‌های سوختی بین ایران و کشورهای همسایه پس از نوسانات شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر، سرانجام دولت و مجلس را به این نتیجه رساند که دست‌کم در گام نخست کارت سوخت را احیا کنند. جواد نوفرستی، یکی از کارشناسان حوزه انرژی در گفت‌وگو با فارس،  دلیل حذف کارت سوخت از سوی دولت را تصمیم به تک‌نرخی کردن بنزین عنوان کرد و اظهار داشت: کشش قیمتی بنزین کم است و اگر صرفا قیمت بنزین را گران کنند مصرف را خیلی کاهش نمی‌دهد و ترافیک کم نمی‌شود، چون جایگزین مناسبی برای بنزین نداریم، اما این تجربه موفق را داشتیم که کارت سوخت توانست مصرف بنزین را کاهش دهد تا رسیدیم به چند سال اخیر و اشتباهی که کردیم این بود که خرداد 94بنزین را تک‌نرخی کردیم که مشخص بود زمینه‌ای است برای حذف کارت سوخت. وزارت نفت هم قویاً پای این موضوع بود که کارت سوخت را حذف کند.  وی افزود: اینکه مردم موظف باشند فقط با کارت سوخت خودشان سوختگیری کنند و کارت جایگاه حذف شود و سهمیه هم تعیین نکنیم و آن موقع مردم می‌دانند با کارت سوخت شخصی می‌توانند سوختگیری کنند اما مطمئناً میزان مصرفشان پایش می‌شود؛ مثلا اگر کارت سوخت در یک نقطه از کشور روزی 200لیتر یا 600لیتر سوختگیری کرد قابل ردیابی است که برای مصرف غیرحمل‌ونقل استفاده می‌کنند و قاچاق است و این کار ساده‌ترین کار ممکن است. به گفته این کارشناس حوزه انرژی، امروز جامعه دیگر تحمل شوک قیمتی را ندارد و قیمت بنزین سریع روی قیمت بقیه موارد اثر می‌گذارد. پس ساده‌ترین راهکار این است که کارت سوخت را احیا کنیم و بعد بگوییم کارت سوخت احیا شد بدون سهمیه‌بندی و بدانیم که مصرف کارت‌ها پایش می‌شود و بیش از نرم مصرف بخواهد برداشت شود، کنترل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید