• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 29 آبان 1397
کد مطلب : 38104
+
-

ونزوئلا؛ برای رنکینگ؟

بهترین خبر برای تیم ملی، اضافه شدن سامان قدوس به اردوی قطر است. ستاره باشگاه آمیان فرانسه که به دلایلی نامعلوم اجازه سفر به ایران را پیدا نکرده بود، مستقیما راهی قطر شده تا در این کشور به جمع همبازی‌ها ملحق شود. تیم ملی عصر امروز در دوحه، با ونزوئلا مسابقه می‌دهد. ایران پیش از جام جهانی نیز با این تیم روبه‌رو شد و توانست با تک گل جهانبخش، ونزوئلایی‌ها را شکست بدهد. این بار اما خبری از علیرضا نیست و هافبک برایتون همچنان دوران مصدومیت را سپری می‌کند. دور شدن از ایران و برگزاری اردو در کشور قطر، بهترین تصمیم ممکن برای تیم ملی بوده است. حواشی این تیم در روزهای گذشته عملا از کنترل خارج شده و از آنجایی که تماشاگرها نیز رغبتی به تماشای دیدارهای خانگی تیم کارلوس کی‌روش نداشتند، به‌احتمال زیاد ورزشگاه آزادی نیز در روز میزبانی از ونزوئلا کاملا خالی می‌شد. سرمربی پرتغالی بالاخره سکوتش را شکست و در خلوت‌ترین کنفرانس مطبوعاتی‌اش از زمان حضور در فوتبال ایران، روبه‌روی گروهی از خبرنگارها به رجزخوانی‌های همیشگی ادامه داد. لابه‌لای صحبت‌های این مربی البته نشانه‌های آشکاری از انگیزه برای موفقیت در جام ملت‌ها نیز دیده می‌شد و حالا همه امیدوارند این انگیزه را در بین مهره‌های تیم او نیز تماشا کنند.
به جز احمد نوراللهی که در جدال با ترینیداد نخستین بازی ملی‌اش را پشت سر گذاشت، همه نفرات دیگر حاضر در اردو پیش از این با پیراهن تیم ملی به میدان رفته‌اند. آنها امروز با تیمی مسابقه می‌دهند که 21لژیونر دارد و تنها 2بازیکنش در لیگ داخلی ونزوئلا توپ می‌زنند. کاپیتان توماس رینکون، سرشناس‌ترین بازیکن این نسل کشورش به شمار می‌رود؛ ستاره‌ای که سابقه بازی برای یوونتوس را دارد و این روزها در سری آ برای تورینو بازی می‌کند. آندرس پونسه مهاجم جوان و بااستعداد ونزوئلایی در آنژی روسیه توپ می‌زند، سالومون روندون پیراهن نیوکاسل را بر تن دارد و داروین مارچیز عضو باشگاه اودینزه است. روبرتو روسالس نیز چهره‌ شناخته‌شده‌ای برای تعقیب‌کنندگان لالیگا محسوب می‌شود. این مدافع معمولا به‌صورت ثابت در ترکیب اسپانیول قرار می‌گیرد. هدایت تیم ملی ونزوئلا برعهده رافائل دودامل است؛ سرمربی 45ساله‌ای که پیش از این در تیم‌های ملی زیر 17و زیر 20سال ونزوئلا مشغول به‌کار بوده و حالا سرمربیگری تیم بزرگسالان را برعهده دارد. او به‌عنوان بازیکن، 56بار پیراهن تیم ملی ونزوئلا را بر تن کرده است. این تیم در حالی برای شرکت در کوپا آمه‌ریکا در سال آینده آماده می‌شود که هرگز قهرمان این تورنمنت نشده است. آنها همواره در سطح پایین‌تری نسبت به قدرت‌های اصلی آمریکای جنوبی قرار داشته‌اند و رسیدن به نیمه‌نهایی در سال 2011، بهترین نتیجه تاریخ‌شان در این تورنمنت به شمار می‌رود. این کشور در هیچ دوره‌ای طعم صعود به جام جهانی را نچشیده و هرگز نتوانسته از این طلسم بزرگ عبور کند. ونزوئلا حتی در بازی‌های پان‌آمریکن به قهرمانی دست پیدا نکرده تا در عرصه ملی، عملا هیچ افتخاری نداشته باشد. ونزوئلا چند روز قبل از مسابقه با تیم ملی ایران، ژاپن را در زمین خودش متوقف کرد و حدود یک‌ماه قبل نیز در اردوی اسپانیا، تیم ملی امارات را با 2گل شکست داد. سالمون راندون سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ونزوئلا به شمار می‌رود و درصورت به ثمر رساندن 3گل، تبدیل به بهترین گلزن ملی تاریخ این کشور می‌شود. توماس رینکون نیز برای شکستن رکورد تعداد بازی برای ونزوئلا، باید 30بازی ملی دیگر را پشت سر بگذارد. ونزوئلا در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 در 18مسابقه فقط 2پیروزی به دست آورد و قعرنشین منطقه آمریکای جنوبی شد. متوقف‌کردن آرژانتین در هر دو مسابقه رفت و برگشت اما، موفقیت بزرگی برای تیم دودامل 
محسوب می‌شد.
تیم ملی پس از جام جهانی، بولیوی، ازبکستان و ترینیداد را با حداقل اختلاف شکست داده و حالا باز صحبت‌های تازه کارلوس کی‌روش، واضح به‌نظر می‌رسد که حفظ رنکینگ آسیایی جدول فیفا، برای این مربی به یک چالش افتخارآمیز تبدیل شده است. او در برابر ونزوئلا نیز به‌دنبال یک پیروزی خفیف دیگر برای حفظ همین جایگاه خواهد بود. در شرایطی که تیم‌های آسیایی با بهترین تیم‌های ملی آمریکای جنوبی روبه‌رو می‌شوند، ایران همچنان به استقبال ضعیف‌ترین تیم‌های ممکن می‌رود تا به اعتقاد کی‌روش، مهره‌های تیم ملی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. این اعتماد به نفس البته تنها به شرطی مؤثر خواهد بود که در جام ملت‌ها به یک نتیجه ایده‌آل ختم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید