• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37876
+
-

نوجوانان؛ مشتاق دانستن

نگاه
نوجوانان؛ مشتاق دانستن


سیامک گلشیری/ نویسنده
عده‌ای عادت دارند همه چیز را بد جلوه دهند. این عده در عرصه کتاب و کتابخوانی هم کم نیستند. اینکه «اوضاع کتاب خوب نیست» عبارتی است که زیاد می‌شنویم. این عبارت
همیشه کاربرد واقعی ندارد. اگر با این حرف می‌خواهیم از قیمت بالای کتاب گلایه کنیم، گلایه بجایی است. این مورد، مورد توافق ناشران، پدیدآورندگان و خریداران کتاب نیز هست و باید طوری شود که قیمت‌تمام‌شده کتاب با درآمد و بنیه مالی مصرف‌کنندگان این کالای فرهنگی تناسب و همخوانی داشته باشد.

اما در زمینه مطالعه و رونق بازار کتاب، باید گفت هم کتاب‌ها‌ روی زمین نمی‌مانند و هم کتاب پرمخاطب داریم و هم خوانندگان جدی و پرمطالعه که چاپ‌های چندم برخی کتاب‌ها مؤید این نکته است.  اما مطلب مهم‌تر در این باره رونق کتاب‌های کودک و نوجوان است. کودکان و نوجوانان در عرصه مطالعه از بزرگسالان پیشی گرفته‌اند. برخلاف بزرگ‌ترها که ترجیح می‌دهند داستانک و مطالب کم‌حجم بخوانند، بچه‌ها با حوصله و انگیزه بیشتری با موضوع کتاب و کتابخوانی مواجه می‌شوند. از این رو شاهدیم که همه کتاب‌های چندجلدی و پرورق فروش خوبی در عرصه کتاب کودک و نوجوان دارند. به همین دلیل معتقدم با این کاستی‌ها که در این حوزه با آن مواجهیم، کتاب و کتابخوانی چشم‌انداز روشن و خوبی دارد. اگر کتاب خوب تولید شود و اگر مخاطب‌سنجی کنیم با مخاطبان خوبی همراهیم. اما نکته آخر اینکه تبلیغ کتاب و اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها واقعا ضعیف است. اخبار آثار تازه منتشرشده دراین باره باید به اطلاع مخاطبان برسد. مانند هر  کالای دیگری کالاهای فرهنگی نیز نیازمند تبلیغند.

این خبر را به اشتراک بگذارید