• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37843
+
-

بن‌سلمان در محاصره 4رسانه

افشاگری‌های رسانه‌‌های آمریکایی و ترکی در پرونده خاشقجی بار دیگر ولیعهد عربستان را در جایگاه متهم اصلی قرار داده است


سیاوش فلاح‌پور/ خبرنگار
برای همه مشخص است که زندگی جمال خاشقجی در روز سه‌شنبه 10مهرماه، تنها دقایقی بعد از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول به پایان رسید، اما جنگ جریان‌های قدرت و رسانه‌های نزدیک به آنها بر سر پرونده خاشقجی همچنان با شدت در جریان است؛ جنگی که به باور عده‌ای حتی ممکن است منجر به برکناری ولیعهد عربستان از قدرت شود. طی 2‌ماه گذشته الگویی ثابت بر نبرد رسانه‌ای این دو جریان حاکم بوده است؛ به این ترتیب که ابتدا اطلاعاتی به نقل از منابع آگاه در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه منتشر می‌شود، سپس این اطلاعات از سوی رسانه‌های بزرگی همچون واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز یا الجزیره مورد پوشش گسترده قرار گرفته و زمینه را برای فشار شدید جامعه جهانی بر حاکمیت عربستان فراهم می‌کند.

عربستان در مقابل این فشارها، روایتی را با هدف تبرئه مقامات عالی این کشور مطرح می‌کند و به فاصله اندکی، همان رسانه‌های قدرتمند با تکیه بر منابع امنیتی، مجددا روایت عربستان را به چالش کشیده و اینگونه بازی از سر گرفته می‌شود.

در آخرین مرحله از این نبرد دوماهه، هفته پیش معاون دادستان سعودی با حضور در مقابل خبرنگاران از جدیدترین روایت عربستان برای پرونده قتل جمال خاشقجی رونمایی کرد؛ روایتی که 2نکته کلیدی داشت.

اول؛ مأموران امنیتی سعودی صرفا برای دستگیری و انتقال خاشقجی به ریاض در کنسولگری حضور داشتند و قتل او ناخواسته بوده است.

دوم؛ عالی‌ترین مقام سعودی که در جریان این عملیات بوده و به‌عبارت دیگر آمر دستگیری خاشقجی به‌شمار می‌رود، ژنرال احمد عسیری، سخنگوی سابق عملیات طوفان قاطعیت در یمن و معاون رئیس سازمان اطلاعات عربستان بوده است.

براساس الگویی که کمی قبل‌تر به آن اشاره شد، این روایت سعودی طی 3روز گذشته با 3حمله رسانه‌ای سخت مواجه شده است؛ حملاتی که به‌نظر می‌رسد باز هم مقامات سعودی را ناچار به ارائه روایت‌های جدیدتری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :