• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37826
+
-

قتل پرندگان با 5G؟

از شایعه تا واقعیت
قتل پرندگان با 5G؟


طی روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها، خبرها و گزارش‌هایی با مضمون مرگ دسته‌جمعی پرندگان در هلند به‌خاطر تست شبکه 5G منتشر شده است. این خبرها و گزارش‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌دارد که صدها پرنده در پارکی در شهر لاهه بدون هیچ دلیلی بر اثر آزمایش 5G کشته شده‌اند. در این گزارش‌ها که حتی تیترهایی مانند «اینترنت پرسرعت، جان پرندگان را گرفت» هم برایش انتخاب شده ادعا می‌شود تکنولوژی 5G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلی‌متری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست و همین مسئله مرگ پرندگان را به‌دنبال داشته است. اما آیا امکان چنین مسئله‌ای وجود دارد؟ به گزارش همشهری، مهم‌ترین نکته برای تشخیص شایعه بودن چنین خبرهایی توجه به منابع آنهاست. هیچ خبرگزاری و رسانه خارجی دست اولی این خبر را گزارش و تأیید نکرده است.

منبع اصلی این خبر یک وبلاگ توهم توطئه‌ای درباره فناوری و نسل پنجم شبکه‌های ارتباطات موبایل به‌ نام Health Nut News است؛ منبعی که به‌تازگی هم مدعی شده آتش‌سوزی وسیع کالیفرنیا به‌خاطر آزمایش سلاحی مخفی بوده است!  شهرداری لاهه در بیانیه‌ای اعلام کرده، مرگ پرندگان در یکی از پارک‌‌های این شهر از حدود یک‌ماه قبل شروع شده و محققان در حال بررسی احتمال مسموم شدن پرندگان یا ابتلا به ویروسی خاص هستند. در این بیانیه به‌صورت رسمی اعلام شده که هیچ شرکتی در لاهه مشغول تست شبکه 5G نبوده است. اما آیا نسل جدید شبکه‌های موبایل می‌توانند باعث مرگ پرندگان شوند؟  هم‌اکنون در بسیاری از کشورها از نسل4 یا ۴.۵ ارتباطات موبایل استفاده می‌شود. نسل پنجم قرار است سرعت انتقال اطلاعات و اینترنت موبایل را بسیار بالاتر از حالا ببرد.

بخش مهم دیگری از این شبکه جدید کاهش مصرف انرژی است که باعث می‌شود در زمان استفاده از اینترنت باتری موبایل‌تان دیرتر خالی شود. در اروپا شبکه 5G براساس مقررات تنظیم شده برای آن در 3 رنج فرکانسی باید فعالیت کند؛ رنج فرکانس پایین یا ۷۰۰مگاهرتز، رنج ۳.۴ تا ۳.۸گیگاهرتز و سرانجام رنج بالا یا ۲۴.۲۵ تا ۲۷.۵گیگاهرتز. از سال‌ها قبل که آزمایش 5G شروع شده مقررات این شبکه تنظیم شده و تمام فرکانس‌های درنظر گرفته شده برای نسل پنجم تحت محدوده درنظر گرفته شده توسط «کمیسیون بین‌المللی حفاظت در مقابل تشعشعات غیریونیزان» است. این کمیسیون که محدوده فرکانسی بین‌المللی برای فعالیت‌های رادیویی را تعیین می‌کند بارها اعلام کرده که فعالیت در محدوده‌های درنظر گرفته شده نمی‌تواند تأثیری بر سلامت، متفاوت از شبکه‌های فعلی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید