• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37824
+
-

پایان افسانه کپلر

پایان افسانه کپلر


روز گذشته ناسا آخرین فرمان خود مشهور به دستور «شب‌بخیر» را برای کپلر ارسال کرد تا پس از ۹سال، فعالیت این تلسکوپ فضایی با همه کشفیاتش به پایان برسد.

به گزارش اسپیس، خاموش‌کردن کپلر مراحل مختلفی داشته است. این تلسکوپ فضایی دارای یک‌سری حالت‌های ایمنی طراحی‌شده برای خاموش‌شدن است که اگر به صورت تصادفی خاموش یا ارتباطش با زمین قطع شود، دوباره به حالت قبلی برگردد. بنابراین هر یک از این مراحل باید غیرفعال شوند.

ناسا چندی پیش به صورت رسمی اعلام کرد سوخت تلسکوپ فضایی کپلر به اتمام رسیده و باید با آن خداحافظی کند. کپلر در طول 9سال فعالیت خود، بیش از 2600سیاره تأییدشده و 2700سیاره در انتظار تأیید را پیدا کرده که 30سیاره از این تعداد در کمربند حیات به دور ستاره خود می‌چرخند.

 کپلر توانست اطلاعات جدید و بسیار مفیدی از فضا را در اختیار ما قرار دهد و دیدمان نسبت به سیارات فراخورشیدی و مکان خودمان در کهکشان راه شیری را عوض کند. طبق اطلاعات به‌دست آمده از کپلر، 20تا 50درصد ستاره‌های در آسمان شب می‌توانند سیاره‌های کوچک و سنگی باشند که تقریبا هم‌اندازه زمین هستند و در منطقه سکونت‌پذیر ستارگان مادری خود قرار گرفته‌اند.

این تلسکوپ فضایی به یاد یوهانس کپلر، منجم آلمانی نامگذاری شد و ناسا آن را در روز 7مارس 2009 با بودجه 600میلیارد دلاری به فضا پرتاب کرد. در ابتدا، ماموریت اصلی این فضاپیما برای 3.5سال برنامه‌ریزی شد اما کپلر بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، کار کرد و ماموریت آن بیش از 9سال طول کشید.

ماهواره بررسی سیاره‌های فراخورشیدی عبوری (TESS) در اوایل سال‌جاری به فضا پرتاب شد و قرار است به‌عنوان جانشین کپلر، سیارات فراخورشیدی را کشف ‌کند. تس ماموریت دارد 200هزار ستاره درخشان در کهکشان ما را که بین 30تا 300سال نوری از زمین فاصله دارند، بررسی کند. این منطقه، 400برابر بزرگ‌تر از محدوده دید کپلر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :