• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3754
+
-

پایان اسکان موقت زلزله زدگان

مسئولان ارگان‌های مختلف کشور که در جریان زلزله کرمانشاه، اسکان موقت مناطق زلزله زده غرب کشور را به‌عهده داشتند با ارائه آمار کانکس‌های توزیع شده، پایان اسکان موقت را اعلام کردند. دیروزسخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: اسکان موقت زلزله زدگان غرب کشور به پایان رسیده است.

به گفته سیدسلمان سامانی 8هزار کانکس از سوی سپاه پاسداران، 2هزار کانکس از سوی ارتش، 1000کانکس از سوی بنیاد مسکن و 2400هزار کانکس از طریق کمک‌های مردمی در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته است. به گزارش ایسنا چند روز پیش نیز فرمانده کل سپاه از پایان ماموریت سپاه در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: با احداث بیش از 8هزار و 100کانکس توسط سپاه در مناطق زلزله‌ زده غرب کشور، پایان ماموریت خود را در این منطقه اعلام می‌کنیم. ایسنا نوشت: سردار محمدعلی جعفری با اشاره به کمک‌رسانی سپاه در مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: پس از سفر مقام معظم رهبری و با گذشت حدود 40روز از تعهدی که سپاه درخصوص اسکان موقت زلزله‌زدگان داده بود، امروز اتمام ماموریت خود را پیش از به پایان رسیدن 45روز اعلام می‌کنیم.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد:‌ تعهد ما احداث 8هزار کانکس بود ولی بیش از 8هزار و 100کانکس توسط سپاه در این مناطق احداث شده است. در پی وقوع زلزله در غرب کشور و استان کرمانشاه وظیفه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در روستاهای این استان به سپاه محول شده بود. 10روز قبل نیز مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن خبرداده بود تا پایان دی‌ماه اسکان موقت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به‌طور کامل انجام می‌شود. مجید جودی گفت: اسکان موقت در روستاهای استان کرمانشاه تقریبا انجام شده و شاید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر که به ندرت از قلم افتاده‌اند، هنوز اسکان پیدا نکرده‌اند. وی افزود: در شهرها نیز ۱۵۰۰ کانکس توزیع شده که این تعداد جدا از کانکس‌های اهدایی توسط مردم است. حدود ۲۰۰۰ نفر هم اجاره‌بها گرفته‌اند. این افراد کسانی هستند که خودشان مایل بودند به‌صورت مستأجری زندگی کنند. در واقع اقبال عمومی در شهر به سمت دریافت وجه نقد برای اجاره‌نشینی بیشتر از استقرار در کانکس است. جودی ادامه داد: هم‌اکنون در روستاها حدود 2هزارواحد تخریبی در حال بازسازی است و این تعداد هر روز گسترش می‌یابد. حود ۱۲هزار واحد تعمیری هم در شهرهای سرپل ذهاب، جوانرود و اسلام‌آباد وجود دارد که تعمیر 7هزار واحد به اتمام رسیده است. مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه به مستأجران هم کانکس می‌دهیم، گفت: به مستأجرانی که تمایل به دریافت وجه نقد برای اجاره‌نشینی دارند ۵میلیون تومان کمک بلاعوض می‌دهیم و کسانی هم که کانکس بخواهند در اختیارشان می‌گذاریم. تا‌کنون حدود ۷۰۰نفر از مستأجران تعیین‌تکلیف شده‌اند. رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز 2روز پیش در جلسه شورای‌عالی این جمعیت با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: بیش از 50روز از فاجعه زلزله کرمانشاه می‌گذرد و هلال احمر در این مدت، کارنامه قابل‌قبولی داشته است.

علی اصغر پیوندی با بیان اینکه هم‌اکنون این جمعیت در مناطق زلزله زده، فعالیت‌هایی ازجمله پشتیبانی و حمایت‌های روانی مردم زلزله زده را در دستور کار خود دارد، افزود: فعالیت تیم‌های سحر سازمان جوانان هلال احمر که ساماندهی حمایت‌های روانی در بلایا را برعهده دارند در شهرها و روستاهای زلزله زده تا پایان سال ادامه دارد. رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز امیدواری از اینکه اسکان موقت زلزله زدگان تا روزهای آینده در مناطق زلزله زده پایان یابد، تأکید کرد: پس از زلزله کرمانشاه در دیگر مناطق کشور ازجمله استان کرمان، ایلام، بوشهر، تهران و... هم شاهد وقوع زلزله بودیم که خوشبختانه با وجود خساراتی که زمین لرزه در کوهبنان استان کرمان بر جا گذاشت، تلفات انسانی نداشتیم اما شرایط فعلی می‌طلبد که ارائه آموزش‌های همگانی به مردم را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید