• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 37005
+
-

افتتاح 4پروژه عمرانی در پایتخت

زیر‌گذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امامره، پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضاع و ایمن‌سازی پل بزرگراه شهید خرازی-وردآورد و مقاوم‌سازی پل مدیریت دیروز افتتاح شد

گزارش
افتتاح 4پروژه عمرانی در پایتخت

محمد سرابی/خبر‌نگار

با 30هزار تن خاکریزی و صرف 12میلیارد تومان هزینه، مسیر 3گردش ترافیکی در بزرگراه یادگار امام (ره) فراهم شد. زیر‌گذر جنوب به جنوب این بزرگراه که دیروز به بهره‌برداری رسید، امکان حرکت خودرو‌ها در 2 مسیر جنوب به غرب و شرق به جنوب را هم فراهم می‌کند که در کاهش بار ترافیک مسیر‌های اطراف مؤثر خواهد بود. شهردار تهران در مراسم افتتاح این زیرگذر با اشاره به پروژه‌های دیگری که همزمان با آن به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: امروز(روز گذشته) به جز زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره)، پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا(ع)، پروژه ایمن‌سازی‌ پایه‌های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی و رودخانه وردآورد و مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با بلوار مدیریت نیز افتتاح می‌شوند.
‌سید‌محمد‌علی افشانی‌ درباره پروژه‌ ایمن‌سازی‌ پایه‌های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی با رودخانه وردآورد، گفت: یکی از برنامه‌های ما حفظ منابع موجود است؛ برای همین ایمن‌سازی‌ پایه‌های پل را انجام دادیم. تجربه تخریب پل‌های مازندران در سیل اخیر ما را بر آن داشت در جهت مقاوم‌سازی‌ برخی پل‌ها اقدام کنیم؛ همچنان‌که پیش از آن پل کریمخان را مقاوم‌سازی‌ کردیم.
شهردار درباره آخرین وضعیت کمربند سبز پایتخت نیز اظهار کرد: زیر‌ساخت 25کیلومتر از کمربند سبز با عرض 300تا 500متر آماده شده است. جوی‌های آن ایجاد شده‌اند و در حال نصب مخازن هستیم.
افشانی درباره آبیاری این بخش از فضای سبز افزود:  آب مورد نیاز نیز از پساب شهری که 35درصد آن سهمیه شهرداری تهران است، تأمین می‌شود و در آن درختان 3 تا 5ساله کاشته می‌شوند که تأثیر ماندگاری در مشخص‌کردن حریم شهری خواهند داشت. شهردار تهران در این مراسم تاکید کرد: بنا داشتیم پروژه‌هایی که به مرحله بهره‌برداری می‌رسند بدون برگزاری مراسم افتتاحیه و به سرعت در اختیار شهروندان قرارگیرند و 4 پروژه امروز نیز از این دسته هستند. 


   مسیر جنوب به جنوب
زیرگذر مسیر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) شامل3 مقطع اجرایی است. بخش اصلی زیرگذر که 115متر طول دارد و از نبش خیابان زنجان شمالی شروع می‌شود، رمپ ورودی که 140متر طول دارد و رمپ خروجی که به طول 190متر و در فاصله بوستان نسترن و خیابان تیموری غربی ساخته شده است. برای ساخت این زیرگذر 6800مترمکعب بتن‌ریزی و هزارتن آسفالت‌کاری صورت گرفته است. پیش  از این رانندگان در این مسیر ، برای تغییر جهت حرکت باید مسافت طولانی را در دیگر بخش‌های تقاطع‌های مجاور طی می‌کردند. 

 پل روی رودخانه
رودخانه وردآورد از اراضی مناطق21 و 22 شهرداری تهران به سمت پایین‌دست می‌رود و پایه‌های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی در داخل این رودخانه ساخته شده است. هدف از ایمن‌سازی‌ پایه‌های پل مقاوم‌کردن آن مقابل جریان سیلاب است و برای این کار به جای روش‌های متداول مانند بتن‌ریزی از مصالح طبیعی و سنگچین استفاده شده است تا محدوده این پل نفوذ‌پذیری بیشتری پیدا کند و آب‌های جاری نیز جذب سفره‌های زیرزمینی شوند. هزینه این پروژه 3میلیارد تومان است.

   پل دوربرگردان
پل دوربرگردان امام رضا(ع) یا پل ثامن به طول 100متر و عرض 8متر در محل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام رضا(ع) با بزرگراه شهید نجفی رستگار و با هزینه 11میلیارد تومان، ساخته شده است. این پل امکان تردد خودرو‌ها بدون گردش‌های اضافی در محل تقاطع را فراهم می‌کند و مسیر حرکت خودرو‌ها را تا 5کیلومتر کاهش می‌دهد. برای ساخت این پل 500مترمکعب بتن‌ریزی و 35هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.پل ثامن یکی از تقاطع‌های پررفت و آمد بود که با ساخت سازه‌ای بر فراز مسیر اصلی تکمیل شد.

مقاوم‌سازی‌ پل مدیریت
پل تقاطع شهید چمران با بلوار مدیریت در محدوده منطقه‌2 یکی از قدیمی‌ترین پل‌های سواره‌رو به شمار می‌آید. مقاومت اندک در برابر زلزله به همراه فرسودگی اجزای مختلف باعث شده ‌که این پل در مقابل فشار‌های احتمالی مانند وقوع زلزله آسیب‌پذیر باشد. نقشه‌های سازه‌ای این پل که در سال 1352ساخته شد، موجود نیست که کار بازسازی آن را مشکل‌تر کرده است. با وجود این، ستون‌ها و عرشه‌های آن با مصالح جدید تقویت شد و 24نئوپرن‌ (تکیه‌گاه‌های ضربه‌گیر لاستیکی) که دچار فرسودگی شده بودند، تعویض شدند.

تبدیل نخاله‌های ساختمانی به مصالح ساختمانی


‌سید‌محمد‌علی افشانی، شهردار تهران:روز دوشنبه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری تهران در حوزه پسماند به بهره‌برداری می‌رسد،  قرار است کارخانه تبدیل نخاله‌های ساختمانی به مصالح ساختمانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد که در فاز اول به‌صورت روزانه 3300تن نخاله ساختمانی به مصالح تبدیل می‌شود که می‌توان از آنها در شهرداری نیز استفاده کرد. روزانه حدود 10هزار تن نخاله ساختمانی در تهران جمع‌آوری می‌شود که به‌دلیل عدم‌استفاده مناسب در اقصی نقاط پایتخت رها می‌شود. با شروع به‌کار این کارخانه، در فاز اول 3300تن نخاله به مصالح ساختمانی تبدیل می‌شود و در فاز‌های بعدی 6600تن باقیمانده نیز تبدیل به مصالح ساختمانی می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید